Методичі рекомендації до проведення першого уроку у 2012/2013 навчальному році




Скачати 81.04 Kb.
НазваМетодичі рекомендації до проведення першого уроку у 2012/2013 навчальному році
Дата конвертації25.03.2013
Розмір81.04 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Спорт > Урок
МЕТОДИЧІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ПРОВЕДЕННЯ ПЕРШОГО УРОКУ

у 2012/2013 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ

Відповідно до листа Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 01.06.2012 № 1/9-426 «Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін» перший урок у початкових класах проводиться за обраною загальноосвітнім навчальним закладом або методичним об'єднанням темою з урахуванням можливостей навчального закладу, вікових та індивідуальних особливостей учнів кожного класу».
Перший урок в 5-11 класах відбудеться в рамках оголошеного в Україні у 2012 році ^ Року спорту та здорового способу життя, метою якого є орієнтація учнів на пріоритетність загальнолюдських цінностей життя і здоров’я, утвердження здорового способу життя як необхідної умови саморозвитку та самовдосконалення особистості.

Серед життєвих цінностей сучасної людини перше місце посідає цінність життя і здоров’я. Останніми десятиліттями світова наука зараховує проблему здоров’я, в широкому розумінні цього поняття, до кола глобальних проблем, розв’язання яких зумовлює характеристики майбутнього розвитку людства.

Низький рівень здоров’я молоді має низку конкретних причин. Серед усіх чинників, які так чи інакше впливають на стан і фізичного, і психічного здоров’я населення, й зокрема, молоді, найважливішою є поведінка. Цей показник перевершує вплив спадковості, навколишнього середовища та якості медичної допомоги. Найважчі хвороби в сучасних розвинутих країнах пов’язані з індивідуальними звичками, особливо постійними, які в сукупності часто називають способом життя. Поведінка людини дуже важлива для здоров’я, впливає на нього безпосередньо, через спосіб життя, або опосередковано – через економічні чи соціально-економічні умови, і є основною детермінантою здоров’я.

Важливе значення для вирішення означеної проблеми є навчання школярів відповідального ставлення до свого здоров’я та здоров’я людей, що їх оточують як до найвищих індивідуальних і суспільних цінностей, формування через освіту здорового способу життя.

Одним із шляхів досягнення цієї мети є проведення Першого уроку у 2012/2013 н.р. з проблеми формування навичок здорового способу життя. Здоров’я дітей – головна мета суспільства, бо саме вони визначають майбутнє благополуччя країни, подальший економічний і духовний розвиток, рівень життя, культури, науки.

У процесі підготовки до Першого уроку та подальшій роботі з утвердження здорового способу життя вчитель повинен дотримуватися таких принципів:



  • відповідність змісту роботи потребам особистості;

  • активізація зворотного зв’язку – надання можливості учням висловлювати свої думки та почуття;

  • добровільність – мотивувати та пропонувати, а не примушувати та диктувати;

  • позитивна спрямованість – зміцнення позитивної позиції особистості щодо власної спроможності підтримання оптимального стану здоров’я; позитивні моменти – не стільки залякувати наслідками шкідливих звичок, скільки привертати увагу й посилювати симпатію до людей, які дотримуються здорового способу життя;

  • об’єктивність – інформація не повинна зводитися до формальних гасел; слід пам’ятати, що некваліфікована, необережна інформація може створити атмосферу таємничості та загадковості, спровокувати реакцію на «заборонений плід»;

  • врахування вікових та індивідуальних особливостей;

  • залучення батьків, медичних працівників, психологів, соціологів юристів до пропаганди та сприяння утвердженню у свідомості учнів принципів здорового способу життя.

З урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів, рівня їх розвитку, зацікавленості, а також можливостей школи, позашкільного навчального закладу форми роботи, методи та методичні прийоми проведення Першого уроку можуть бути різноманітними. Рекомендуємо застосувати активні методи навчання, які залучатимуть переважну більшість учнів до широкого обговорення проблем здоров’я, спонукаючи їх до діалогу, дискусії.

^ У початковій школі урок доцільно провести у формі гри. Для формування у школярів навичок здорового способу життя варто використовувати традиції українського народу. Здоров’я в нашій країні цінували здавна. Народ склав багато приказок, прислів’їв, казок, віршів, пісень, в яких вшановується та оспівується здоров’я.

Суттєво допомагає закріпити і поглибити знання учнів з основ здорового способу життя метод інсценування, що має багато спільного з театром та викликає сильні почуття і, відповідно впливає на емоційно-вольову сферу особистості. Являючись одним із найдавніших методів навчання, він є найбільш ефективним і сьогодні, бо забезпечує умови максимального наближення дидактичного процесу до дійсності.

Наочність на уроці є обов’язковою. Це можуть бути малюнки: «Здоров’я очима дитини», «За здоров’ям на природу», «Діти, рух, здоров’я», «Більше рухайтесь», «Радій життю», «Твої рідні», українські загадки, прислів’я і приказки про здоров’я :«Найбільше багатство – здоров’я», «Нема щастя без здоров’я», «Веселий сміх – здоров’я», «Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо».

З метою утвердження здорового способу життя рекомендуємо провести День знань і Перший урок для молодших школярів, звернувшись до таких тем: «Здоров’я – найцінніший скарб», «Цікавими стежинами по країні міцного здоров’я», «Абетка здорового харчування», «Хочеш бути здоровим – рухайся!», «Таємниці лікарських рослин», «Рослинки-здоровинки»; «Ми – за чисту планету», «Вчимося толерантності», «Цінність і неповторність людського життя», «Обираємо здоровий спосіб життя».

При виборі форми проведення Уроку в основній школі вчителеві доцільно враховувати психологічні особливості підліткового віку, що характеризується становленням самосвідомості, відчуттям дорослості. Бажано розпочати урок із вступного слова вчителя, а потім перейти на діалогічний спосіб спілкування, надати можливість кожному учневі висловити свою думку про те, що є здоров’я для кожної людини, від яких факторів залежить здоров’я, як його зберігати та зміцнювати. Головним завданням на цьому уроці буде допомогти дітям зрозуміти «Хто я?», «Що значить моє здоров’я», знайти своє місце в безмежному світі та зорієнтувати жити здоровою щасливою людиною.

Активізації пізнавальної діяльності учнів сприятиме виготовлення плакатів, листівок, буклетів з їх наступною презентацією, обговорення українських приказок і прислів’їв, висловів видатних людей про здоров’я.

Широке впровадження тестів, анкет, демонструвань, рольових ігор приверне увагу учнів до актуальної проблеми, якою є формування, зміцнення і збереження здоров’я.

Серед форм роботи, що розвивають здоров’язбережувальну компетентність учнів основної школи, створюють атмосферу довіри та поваги заслуговують на увагу:

  • тренінгові заняття: «Світ мого «Я», «Я – частинка людства», «Стань успішною людиною», «Мій темперамент»;

  • спілкування в колі: «Шляхи побудови адекватної самооцінки», «Розкажи мені про себе», «Домінуючий мотив навчання», «Чому я собі не подобаюся?»);

- години спілкування: «Бути здоровим – моє право», «Організуй себе сам», «Без добрих справ нема доброго імені», «З віри в себе – до творця своєї долі», «Вчись із насолодою»;

  • дискусії, диспути: «Підлітковий вік – який він?», «Як спіймати птаха щастя?»;

  • мозковий штурм: «Кохання – це…», «Як не опинитися в обіймах алкоголю?», «10 заповідей здоров’я», «Бути здоровою людиною – які переваги це дає?»;

  • ситуативні, рольові ігри: «Непрохані гості», «Я вдома сам», «У гостях», «У громадському транспорті»;

  • діалог із самим собою;

  • презентація творчого задуму;

  • складання азбуки самовиховання та самооздоровлення;

  • створення особистого банку життєтворчих ідей.

Під час такого уроку варто розкрити значимість спорту, фізичного виховання, активного відпочинку щодо зміцнення здоров’я. Також можна звернути увагу учнів на те, що цивілізація і технічний прогрес сьогодення, звільнили людство від тяжкої, монотонної та примітивної фізичної праці, водночас, ускладнили йому життя, породивши гіподинамію – руховий голод, який призводить до багатьох захворювань. Досвід розвинених країн вказує на значення занять фізичною культурою і спортом, які розглядаються як найбільш ефективний засіб профілактики захворюваності, зміцнення генофонду та розв’язання інших соціальних проблем суспільства.

Учням цікаво буде дізнатись, яке місце займали фізичні вправи в житті видатних людей. Батько медицини Гіппократ, філософи Платон і Сократ, поети Софокл і Еврипід мали різні спортивні нагороди. Відважний підкорювач Північного полюсу Ф. Нансен здобув звання чемпіона Норвегії з бігу на ковзанах і лижах. Поет лорд Байрон був відмінним боксером і одного разу переплив протоку Дарданели. Лауреат Нобелівської премії в галузі біохімії Е. Чейн був олімпійським чемпіоном з вітрильного спорту. Біг став невід’ємною частиною життя видатного українського хірурга, академіка Миколи Амосова.

^ У старшій школі Перший урок має стати своєрідним уроком громадянської зрілості, із врахуванням рівня інформованості та зацікавленості учнів, проблемою здоров’я та системою ведення здорового способу життя. Провідне завдання уроку – дати можливість і право учням самостійно розв’язувати питання здоров’я, приймати розумні рішення, виходячи зі своєї спроможності, а також із факту, що формування особистості повинне бути спрямоване в інтересах самої особистості і за її бажанням . Реалізувати зазначені завдання можна застосувавши такі форми роботи як: дискусія, диспут, прес-конференція, брифінг, круглий стіл, тренінг, під час яких можна розробити моделі розв’язання різних проблемних ситуацій на основі їх аналізу, активного обговорювання та захисту своєї позиції. Залежно від обраного напрямку здоров’язбереження, різноманітною може бути тематика уроків: «З історії виникнення науки про здоров’я»; «Українські вчені про збереження здоров’я», «Що ти обираєш: жити здóрово чи здорóво?», «Як знайти формулу життя?», «Твій вільний час та здоров’я», «Здорова сім’я – міцна держава», «Традиції збереження здоров’я в сім’ї»; «Мої права та обов’язки щодо збереження і зміцнення здоров’я», «Народна мудрість про значення здорового способу життя», «Видатні постаті про здоров’я», «Культура міжособистісних стосунків», «Порадник шляхетної поведінки», «Нетрадиційні методи оздоровлення».

Розпочати урок можна з цікавої бесіди про здоров’я, приділивши увагу умовам і складовим соціальної сфери життя і здоров’я людей (взаємозв’язок політики, держави, права і здоров’я, чинники ризику для здоров’я, взаємини у сім’ї та колективах; вияви девіантної поведінки: алкоголізм, наркоманія, токсикоманія, проституція).

У ході уроку надавати можливість старшокласникам розв’язувати проблеми реальної поведінки, активізуючи отримання зворотнього зв’язку від своїх товаришів, що мають схожі проблеми, або мають досвід їх розв’язання. Запропонувати учням довести у дискусії зі своїми товаришами залежність здоров’я від способу життя. Обґрунтувати прикладами із власного досвіду батьків, друзів, з літератури чи кінофільмів.
У зв’язку зі святкуванням^ 80-ї річниці з дня заснування Донецької області, з метою консолідації жителів області навколо ідей державності, створення атмосфери злагоди і взаєморозуміння пропонуємо також цю тему для проведення Першого уроку. Метою проведення єдиного уроку до 80-ї річниці з дня заснування Донецької області є перш за все формування в учнів почуття патріотизму, розкриття історичного значення Донецької області для нашої країни.

Пропонується ознайомити учнів з основними досягненнями за останні роки, а також закріпити знання про державну символіку, про такі поняття, як народ, нація, етнос, держава, громадянин, громадянські права й обов'язки.

З метою поєднання теми «Здорового способу життя як необхідної умови саморозвитку та самовдосконалення особистості» та «^ 80-ї річниці з дня заснування Донецької області» на Першому уроці можна розповісти про відомих в області (районі, місті) спортсменів, запросити спортивних тренерів: Гура П.А., Леонов В.М., Рябенко В.П., Скрипнік А.Д. (контактні телефони в методичному центрі), регіональних представників центрів фізичного здоров’я. Відомими спортсменами нашої області є:

  • Сергій Бубка, Лілія Подкопаєва, Сергій Ребров, В‘ячеслав Олійник та інші.

В Олімпійських Іграх – 2012 у Лондоні брали участь:

  • Семенова Наталя (Горлівка, легка атлетика)

  • Каліна Юлія ( Донецька обл., важка атлетика)

  • Радивілов Ігор (Донецька обл., спортивна гімнастика)

  • Солодуха Ольга(Донецька обл., легка атлетика)

Варто ознайомити учнів із спортивними традиціями регіону.

Слід зазначити, що зміст рекомендацій розрахований на те, щоб використання їх не завершилось Першим уроком, а знайшло продовження в подальшій діяльності педагогів.
Міський методичний центр

Схожі:

Методичі рекомендації до проведення першого уроку у 2012/2013 навчальному році iconМетодичні рекомендації щодо проведення Першого уроку в 2012-2013...
Методичні рекомендації щодо проведення Першого уроку в 2012-2013 навчальному році
Методичі рекомендації до проведення першого уроку у 2012/2013 навчальному році iconМетодичні рекомендації щодо проведення Першого уроку в 2012 ­- 2013...
М. В. Остроградського направляє методичні рекомендації щодо проведення Першого уроку в 2012 ­– 2013 навчальному році за темою: «Полтавщина...
Методичі рекомендації до проведення першого уроку у 2012/2013 навчальному році iconМетодичі рекомендації до проведення першого уроку у 2012/2013 навчальному...
Серед життєвих цінностей сучасної людини перше місце посідає цінність життя І здоров’я. Останніми десятиліттями світова наука зараховує...
Методичі рекомендації до проведення першого уроку у 2012/2013 навчальному році iconМетодичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2012/2013 навчальному...
Розробки уроків, позакласних заходів та пішохідних екскурсійних маршрутів для проведення
Методичі рекомендації до проведення першого уроку у 2012/2013 навчальному році iconМетодичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2012/2013 навчальному...
Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського
Методичі рекомендації до проведення першого уроку у 2012/2013 навчальному році iconМетодичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2012/2013 навчальному...
Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського
Методичі рекомендації до проведення першого уроку у 2012/2013 навчальному році iconМетодичні рекомендації щодо організації та проведення п
У 2013-2014 навчальному році загальними темами до проведення першого уроку можуть бути
Методичі рекомендації до проведення першого уроку у 2012/2013 навчальному році iconМетодичні рекомендації до проведення в 2011-2012 навчальному році Дня Знань І Першого уроку
Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського
Методичі рекомендації до проведення першого уроку у 2012/2013 навчальному році iconПлан роботи методичного об’єднання класних керівників на 2012 2013 н р. м. Миколаїв 2012 р
Методичні рекомендації щодо проведення Першого уроку в 2012/2013 навчального року
Методичі рекомендації до проведення першого уроку у 2012/2013 навчальному році iconМетодичні рекомендації щодо викладання інформатики в 2012-2013 навчальному році Викладання
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка