«Екологічне виховання дітей дошкільного віку через призму використання сучасних інноваційних технологій»




Скачати 108.26 Kb.
Назва«Екологічне виховання дітей дошкільного віку через призму використання сучасних інноваційних технологій»
Дата конвертації27.03.2013
Розмір108.26 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Туризм > Документы


ДНЗ №9

«ЖУРАВЛИК»
Досвід роботи вихователя

Степашко Л.П.

на тему:
«Екологічне виховання дітей дошкільного віку через призму використання сучасних інноваційних технологій»

м. Прилуки

Стан довкілля і зміни, що відбуваються в природному середовищі, набувають значних загрозливих масштабів.

В умовах екологічної кризи особливо актуальним питанням є формування екологічної свідомості та екологічної культури мислення у дітей.

Останнім часом, коли термін «екологія» з суто наукового поняття, що передбачає гармонію і єдність у природі, перетворився на синонім лиха, коли вчені з гнітючою точністю підраховують скільки років може проіснувати життя на землі, доведеній людиною до катастрофічного стану.

Отже, одним з найактуальніших завдань педагогів стало екологічне виховання юного покоління. Адже їм виправляти помилки батьків, лікувати моря, річки, ліси, відроджувати землю. І так важливо, щоб вони змалечку покохали природу в її дивовижному різнобарв’ї та різноманітті, усвідомили непорушні зв’язки між усім живим на землі, відчули себе невід’ємною часткою цієї стрункої і величної системи, цього неоціненного дару, що зветься життям. Людина стала людиною, за твердженням В.О.Сухомлинського, коли почула дихання листочків і пісню солов’я; лагідний плескіт хвиль і урочисту тишу ночі, - почула, затамувавши подих. Слухає сотні років чудову музику життя; але для того, щоб ця музика звучала вічно, її потрібно оберігати. Особливо тепер, коли поняття «екологія» наповнилось тривожним змістом.

Я всю свою трудову діяльність провела в цьому дитячому садочку, який знаходиться майже у центрі міста. Але оточений він неповторною природою, яка дивує своєю красою і малят і дорослих кожного дня, і в кожну пору року.

Навчити дітей любити природу довкілля, піклуватися про нього, не завдаючи шкоди, передувало виникненню ідеї створення екологічного клубу «Джерельце». В якому діти мали змогу цілеспрямовано розвивати свої нахили та здібності; залучати до різних видів діяльності у природі.

Свою роботу спланувала на основі інтегрованого підходу до екологізації різних видів діяльності, а саме: діяльність дитини в розвивальному середовищі та природі. А також в тісному співробітництві з батьками.

При складанні плану клубу «Джерельце», керувалась завданнями всебічного розвитку дитини: єдність духовного, розумового, естетичного, трудового виховання.

Напрацювання «Джерельця» допомагають вихователеві систематизувати знання, активізувати розумову діяльність та пізнавальну сферу дитини; допомагають вирішити питання морально-естетичного виховання, формувати трудові навики, активну життєву позицію.

Зміст «Джерельця» реалізується в іграх, спостереженнях, експериментах, дослідах, заняттях, прогулянках.

Урізноманітнення тематики та ускладнення матеріалу допомагає у виборі об’єктів, літератури, посібників, дозволяє обирати матеріал залежно від рівня розвитку дітей; передбачає використання вже знайомих форм роботи з дітьми та дає можливість проявити творчість, оригінальність думки, індивідуальність.

Проведені заняття сприяли розширенню та систематизації екологічних знань дітей.

Такі форми, як екологічна вікторина, зустріч у фітовітальні сприяють засвоєнню матеріалу, що одержали, та продемонструвати свої знання перед товаришами та батьками.

Враховано також важливість словесних методів: бесіди, розгляди картин, спостережень, словесні логічні завдання.

Все це допомагає дітям засвоїти знання, закріпити правила природокористування, викликають у дітей почуття доброти, співчуття.

Матеріал із рубрики «Прочитайте дітям та поміркуйте разом», кросворди використовуються як засіб фіксації знань про природу.

Весь матеріал, зібраний в «Джерельці» допомагає творчо підійти до екологізації різних видів діяльності дітей, задовольнити допитливість малюків.

Неодмінною умовою екологічної освіти і виховання дошкільнят є створення екологічного розвивального середовища.

На цьому шляху необхідним елементом виступає екологічна стежина.

Основна мета екологічної стежини – ознайомлення і вивчення об’єктів природи, встановлення зв’язків окремих компонентів природи між собою та визначення їх стану.
Створення екологічної стежини відбувається такими етапами:
1. Визначення мети:

  • Знайомство дошкільнят з об’єктами живої і неживої природи;

  • Навчати встановлювати взаємозв’язки в природі;

  • Проводити природоохоронні заходи;

  • Формувати перші зачатки екологічної свідомості.

2. Вибір місця.

3. Розробка маршруту.

4. Виготовлення макету стежини.

5. Скласти паспорт на стежину.

6. Скласти маршрут екологічної стежини міста.

7. Розробити завдання екологічної стежини відчуттів.
«Стежина відчуттів»
Всю свою роботу, спрямовану на створення екологічної стежини висвітлила в методичному посібнику «Стежина для чомусиків», в якому вміщений перелік зупинок екологічної стежини на території дитячого садка.

До кожної зупинки – об’єкта зібрано конкретний матеріал: науковий опис, вірші, оповідання, народну творчість(прикмети, приказки, прислів’я, загадки, легенди).

Крім того розробила навчальний блок занять на тему

«Природа – наша годувальниця»;

«Дім, в якому живемо»;

«Природа лікує всіх».

Плануючи мандрівки з вихованцями екологічною стежиною спочатку знайомлю з завданням, намічаємо план та вид діяльності.

Форми роботи, виконання завдання на екологічній стежині, організовую найрізноманітніші: заняття, спостереження, бесіди, конкурси, вікторини, працю.

Вважаю, що любити природу – означає не лише милуватися її красою, а бути готовим завжди їй допомогти.

Небайдужі руки, дбайливе серце – запорука справжньої турботливої любові до рідної природи.

Кожна жива істота на нашій планеті потребує уважного, чуйного, гуманного ставлення до неї людини.

То ж процес гуманістичного виховання передбачає екологічно-доцільні форми організації дитячої праці у природі.

Логічно, що емоційне засвоєння природи завжди супроводжується різноманітними мотивами та іде з активними формами дитячої творчості.

Все, до чого лине думка дитини і торкається її рука, має зігріватися співчуттям та ніжністю.

Малят треба навчати відчувати і оберігати природу своєю працею.

То ж всю роботу по організації дитячої праці в природі спрямовую на те, щоб залучити малят до посильних трудових справ. Беручи участь в яких, діти набувають конкретні навички та вміння.

Правильно організована трудова діяльність у природі, завжди викликає у дитини потребу виявити своє почуття.

Створюю необхідні умови для радісного спілкування з природою, адже моменти творчості сприяють народженню енергії, доброти та дружних взаємовідносин, пробуджують радість, щирість, піднесений настрій у малят.

Саме виховання в ранні роки, уміння відчувати насолоду краси рідної природи, надовго збережуться в пам’яті і згодом прорости у свідомість дитини дбайливо ставитись до природи рідного краю.

На протязі всього перебування у дитячому садку залучаю вихованців до різноманітних трудових справ.

Одна з них – створення куточку краси.

Кожної пори року вистачає роботи по догляду за об’єктами природи.

Малята допомагають вирощувати кімнатні рослини, цікавляться особливостями їх вирощування.

Велику допомогу в створенні куточку надають мами. Як гордиться своєю мамою Діма Дорожа, адже вона поповнила квітами куточок природи. Хлопчик розповідає одноліткам, як оберігати і доглядати квіти.

У Богдана С., Данилка, Насті, Ані є теж улюблені квіти, які вони посадили вдома разом з мамами.

Щоденно діти допомагають доглядати мешканців куточку краси: рибками та хом’ячком. Діти працюють з великим інтересом, а пізніше радіють кожному новому листочкові та квіточці, помічають нові повадки в мешканців куточка.

Залучаю дітей до праці на городі, в саду, на квітнику.

Восени оголосила акцію «Посади дерево». Кожного дня діти відвідують деревце, яке посадили самі і радіють тому, що воно прийнялось, випустило бруньки і радіє кожній зустрічі з дітьми.

Подбала про те, щоб на майданчику та на клумбах дитячого садку завжди цвіли квіти. Для цього зібрали багато насіння квітів: айстр, чорнобривців, майорів, нагідок, космеї.

З задоволенням працювали діти над поповненням «Швидкої земної допомоги». Адже на території закладу росте безліч лікарських рослин. Діти знають призначення багатьох з них(нагідок, подорожника, кульбаби, ромашки, м’яти).

На початку зими оголосила акцію «Нагодуй пташку». Зібрали різного насіння та корму для підгодівлі пташок.

А щоб краще діти засвоїли про те, які пташки живуть біля осель зимою, та який корм потрібний для підгодівлі птахів взимку, проводжу ряд дидактичних ігор «Хто де живе?», «Хто що їсть?», «Нагодуй пташку».

При допомозі батьків придбали годівнички різних видів. Це і кормові полички, столик, кузеньок, кормовий будиночок, пляшки – годівниці.

Діти щоденно підгодовують своїх пернатих друзів. А Діма Шаков згодився бути шеф – кухарем; під його «керівництвом» поповнюємо корм у годівнички. Тарасик Безбах очолив бригаду по догляду за годівничками та пташками.

Неабияку активність проявили діти при виконанні трудової справи «Осіння комора». Діти допомагали кухарям заготовляти на зиму фрукти та овочі.

Цілеспрямовано керуючи працею дошкільників, можна сформувати елементарні уміння бережного ставлення до природи, а також навички, необхідні для створення і збереження умов життя живих істот.

Робота з екологічного виховання в дитячому садку буде неповною без гри.

Але для того, щоб діти успішно грались, слід проводити роботу по нагромадженню чуттєвого досвіду.

Знайомлячи дітей з такими іграми, як «Відгадай на дотик», «Відгадай на смак», «Магазин овочів», «Чарівний мішечок», належне місце мали різні види діяльності дітей в природі.

Розробляючи екологічні ігри, спиралась на набутий досвід дітей. Прийшла до висновку, що у дітей недостатні знання про живі об’єкти.

Для цього поповнила свій мікрокабінет наборами тематичних листівок та індивідуальних картинок. Придбала ряд енциклопедичних книжок про життя тварин, птахів, риб.

Справжнім помічником став для нас комп’ютер, подарований батьками Данилка.

Розробила тематичне планування «Свійські та дикі тварини».

Хороших результатів досягли після знайомства з новою грою «Хто де живе». Завдяки цій грі діти мають змогу подорожувати з півночі на південь, усвідомлювати особливості та різноманіття природи різних кліматичних зон.

Дуже люблять діти гратись в такі ігри:

«Хто що їсть»;

«Хто де живе»;

«З якого дерева листок?»

Це індивідуальні ігри. Шляхом шнуровки діти виконують правила гри і закріплюють знання про природу рідного краю.

Вважаю, що для того, щоб природа стала для дітей пізнавальним чинником, невичерпним джерелом вражень, радісних переживань і глибоких почуттів, її треба пізнавати і глибоко вивчати.

Своїми невпинними рухами, постійними змінами природа приваблює дитину, впливає на її емоційну сферу, спонукає до роздумів, пошуків. У дітей постійно виникає потреба в пізнанні навколишнього середовища.

Розвиток у дітей само активності, самовідповідальності у життєвому просторі відбувається у

^ ПОШУКОВО – ДОСЛІДНИЦЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Це організація діяльності дітей, під час якої дитина засвоює нові знання, вміння, навички взаємодії з природою

Мета пошуково – дослідницької діяльності в природному середовищі – формувати у дітей уявлення про явища природи, їх причини і взаємозв’язки між ними.

В молодшому дошкільному віці сприйняття носить дійовий характер. Саме тому для організації пошуково – дослідницької діяльності необхідно використовувати пошукові дії, які не потребують довготривалих спостережень і складних висновків.

У пошуковій діяльності дія дитини пов’язана із взаємодією з предметом.

Пошукові дії відкривають інтерес та формують пізнавальну діяльність в процесі сприйняття дітьми природного довкілля.

Наприклад, в дощову погоду спостерігаємо за рухом крапель, за струмком, робимо озерце, спостерігаємо куди подінеться вода після дощу. Як впливає вода на стан піску, землі на городі.

За рухом султанчиків у вітряну погоду визначаємо напрямки вітру.

Організовуючи пошуково – дослідницьку діяльність враховую те, що в дітей добре розвинута рухова та емоційна пам'ять. Довго не забувають те, що викликає радість (посадка дерева, підгодівля птахів, білочки і т.д.).

Тому з цією метою проводжу ряд ігор та вправ для забезпечення повторності дій.

Наприклад, «Рятувальники», «Впізнай, хто зайвий», «Вітерець», «Сніжинка», «Пригоди краплинки». Діти через рухову активність засвоюють елементарні зв’язки в природі.

З метою формування екологічної свідомості через організацію цікавої пізнавальної діяльності організовую роботу на тему «Природа скаржиться».

Ідею цього проекту підказує саме життя.

До дітей із скаргою звернулася горобина, яку прив’язали вірьовкою, і яка не могла рости вгору. Врятувавши горобину, діти кожного дня спостерігають за її ростом, за тим, хто прилітає на гостину до горобини.

Нажаль, діти часто зустрічаються з негараздами в природі, які спричинили люди з низьким рівнем культури.

У спільній діяльності з вихователем діти допомагають рослинам, які потерпають від агресивних дій людини.

З цією метою зібрала матеріал «КНИГА СКАРГ ПРИРОДИ».

З метою закріплення знань про явища природи ведуться календарі погоди та природи.

Систематична робота з календарем дає змогу накопичувати чуттєвий досвід, виконувати практичні дії, проявляти почуття до природи довкілля.

Щоб збільшити інтерес дітей до явищ природи, виготовила ілюстративний календар природи великого розміру. Стан погоди діти відмічають за допомогою ілюстрацій з зображенням явищ та станів погоди, за якими спостерігали.

Для того, щоб діти навчились звертати увагу на температуру повітря, пропоную одягти на прогулянку ляльку. Раджуся з дітьми, що краще їй одягти. По мірі зміни температури повітря, звертаю увагу на те, як одягнуті діти. Зимою допомагаю дітям усвідомити зміну температури повітря, одягаючись на прогулянку. На вулиці пропоную на короткий час зняти рукавички і відчути, як холодно. Дозволяю доторкнутись руками різних предметів, паличок, піску, стіни будинку.

Разом з цим застерігаю, як поводитись в природі, раджу не ламати кущів, дерев, охороняти все живе в природі.

Свої враження від спостережень в природі діти відображають в малюнках, які поміщають в корзинку пропозицій.

Як результат: діти уважніше стали ставитись до змін в природному довкіллі; помічають та емоційно сприймають негаразди з рослинами і тваринами; засуджують негативні дії однолітків і дорослих, які їх спричинили довкіллю; проявляють бажання надавати посильну допомогу у покращення стану оточуючої природи.
^ Стежина у світ природи

Оця стежина веде дитину

У світ природи, чарівний світ,

Де є метелик, і є калина,

Сніжинка біла, і маків цвіт.

Де соловейко співає пісню

І жайвір сонечко кличе нам,

Їжак гостинці несе діткам.

Де бджоли пісню літа співають,

Палає квітка в краплях роси,

Цвіркун для друзів на скрипці грає.

Зумій відчути оце усе.

І котик Мурчик поруч з тобою,

В ряснім лузі телятко мале,

Не скривдь нікого жорстокою рукою.

Що є у світі – то ж все твоє.

За всю турботу і щиру ласку

Природа віддячить тобі не раз,

Тож не поруш цю царівну казку,

Нехай усіх вона радує нас!


Схожі:

«Екологічне виховання дітей дошкільного віку через призму використання сучасних інноваційних технологій» iconВідповідальність дошкільника крізь призму духовності
Консультація присвячена викладу сучасних підходів до проблеми формування дитячої особистості у дошкільному віці. Обґрунтовується...
«Екологічне виховання дітей дошкільного віку через призму використання сучасних інноваційних технологій» iconФормування життєвих компетенцій дітей дошкільного віку
Сучасна система освіти переживає процес оновлення. Існує тенденція до пошуку нових підходів щодо виховання та навчання дітей, реалізації...
«Екологічне виховання дітей дошкільного віку через призму використання сучасних інноваційних технологій» iconМетодичні рекомендації призначені для практичного використання психологами...
Психологічне обстеження дітей дошкільного віку для проходження психолого-медико -педагогічну консультації
«Екологічне виховання дітей дошкільного віку через призму використання сучасних інноваційних технологій» iconХудожньо-естетичний розвиток дітей з використанням засобів театрального мистецтва
Виховання гігієнічних та валеологічних знань, умінь та навичок у дітей раннього та дошкільного віку
«Екологічне виховання дітей дошкільного віку через призму використання сучасних інноваційних технологій» iconХудожньо-естетичний розвиток дітей з використанням засобів театрального мистецтва
Виховання гігієнічних та валеологічних знань, умінь та навичок у дітей раннього та дошкільного віку
«Екологічне виховання дітей дошкільного віку через призму використання сучасних інноваційних технологій» iconТипове положення про методичний кабінет дошкільного навчального закладу
Методичний кабінет дошкільного навчального закладу (далі методичний кабінет) є центром методичної допомоги педагогічним працівникам...
«Екологічне виховання дітей дошкільного віку через призму використання сучасних інноваційних технологій» iconНайперші завдання родинного виховання дітей дошкільного віку
Забезпечити фізичне та психічне здоров’я дітей, своєчасно звертатись за допомогою до фахівців у разі потреби його корекції
«Екологічне виховання дітей дошкільного віку через призму використання сучасних інноваційних технологій» iconІгри з піском як інтерактивний метод розвитку комунікативно-мовленнєвої...
У посібнику представлене теоретичне обґрунтування проблеми формування комунікативно-мовленнєвої компетентності дітей дошкільного...
«Екологічне виховання дітей дошкільного віку через призму використання сучасних інноваційних технологій» iconШляхи, засоби та методи патріотичного виховання дітей дошкільного віку
Проблема громадянина-патріота давня, як світ. Вона постала перед людством тоді, коли виникла перша держава. Патріотичне виховання...
«Екологічне виховання дітей дошкільного віку через призму використання сучасних інноваційних технологій» iconВ. О. Сухомлинський Музична діяльність дітей дошкільного віку це...
Музична діяльність дітей дошкільного віку це різні способи й за­соби пізнання дітьми музичного мистецтва (а через нього довкілля...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка