Урок природознавства




Скачати 112.77 Kb.
НазваУрок природознавства
Дата конвертації31.03.2013
Розмір112.77 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Туризм > Урок
КЗО «Сурсько-Михайлівська СЗШ»

Урок природознавства

Клас:4

Вчитель:Карпова О.О.

Дата проведення:19.02.2013

Тема. Охорона природи в Україні. Контроль навчальних досягнень

Мета: ознайомити дітей із природними багатствами України; формувати поняття заповідник; навчати охороняти природу рідного краю; розвивати уяву дітей про навколишній світ; розвивати пам’ять, мовлення, мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи та почуття патріотизму.

Обладнання: ілюстрації, блок-схеми, фізична карта України,матеріал для ігор і конкурсів

Хід уроку

І. Організація класу:

1.Перевірка готовності учнів до уроку.

^ 2.Хвилинка синоптика

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

-Сьогодні ми повторимо вивчене по природу України в формі міні-КВК, напишемо невеличку перевірну роботу,поговоримо про охорону природи в Україні

ІІІ.Актуалізація опорних знань учнів

А)розминка команд;

1. Україна знаходиться на материку…

2. Ділянки земної поверхні, що високо підняті над рівнинами…

3. На території України є гори…

4. Найвищими вершинами Українських гір є…

5. Найбільшою рікою України є…

6. Дніпро бере початок на території…

7. До великих річок України належать…

8. Знаменитими озерами України є…

9.Частина океану, що врізається в сушу — це…

10. На території України є моря…

11. Зона мішаних лісів займає…частину України

12. Територія, на якій чергуються ділянки лісу і степу, називаються зоною..

13. У степовій зоні тваринний світ:

а) багатий;

б) середній;

в) бідний.

14. Смуга суші завширшки від 1 до 12 км між Кримськими горами і Чорним морем — це:

15. В Україні, крім українців, живуть понад:

а) 20 інших народів;

б) 50 інших народів;

в) 100 інших народів.

16. В Україні є… областей:

17. Чисельність народу України…

18. Природа в Україні є:

а) багатою та різноманітною;

б) бідною;

в) ніякою.

Б)темна конячка;

/Впізнай природню зону

Знаходиться у північній частині України. Літо там тепле, вологе. Осінь дощова, зима сніжна. Багатий рослинний і тваринний світ.це край озер і боліт.

^ Впізнай природню зону

Зима тепла, літо майже бездощове, довге, спекотне. Багатий рослинний та тваринний світ. Смуга суші завширшки від 1 до 12 км.

Впізнай природню зону

Літо довге, сонячне , жарке. Зима коротка, холодна, малосніжна.Для цієї природньої зони характерні суховії, чорні бурі.Рослинний та тваринний світ помірний.

^ Впізнай природню зону

Гори середні за висотою .Це найбільший лісовий масив нашої держави. Ліси переважають смереково-букові.Між гірськими хребтами розкинулись мальовничі долини-полонини.
^ В)ти-мені, я-тобі;

Г)тестування «Перевір себе»

ІV.Вивчення нового матеріалу

-Людина тісно пов’язана з навколишнім середовищем. Але з тих пір, як з’явилося багато машин і механізмів, небезпечне втручання людини в природу різко посилилося. Це може спричинити глобальну катастрофу.

- На орних землях усе частіше будуються міста й заводи. В атмосфері над містами з’явилися оксиди вуглецю, азоту та інші шкідливі речовини.

-Відбувається забруднення стічними водами з промислових і комунальних підприємств великих і малих річок, озер, прибережних морських вод
- Є на землі українській криниці, стежки до яких поросли бур’янами, замулюються в них віконця – джерельця, ніхто не бере з них воду. Обходить їх стороною і людина, і тварина.

-Є така земля, яка отримала сумну й тривожну назву – Чорнобильська зона. 26 квітня 1986 р. сталося лихо- аварія на Чорнобильській атомній станції. Радіація омертвила землю, ліс, воду. Люди змушені були залишити свої домівки й усе, що в них було і переїхати жити в інші місця.

-Погіршення екологічної ситуації на планеті згубно впливає на здоров’я населення. Багато захворювань є наслідками екологічних катастроф, у тому числі найбільшої – аварії на ЧАЕС.

-Щороку повені і пожежі знищують поля, сади, ліси та їх мешканців

- В атмосферу щорічно викидається понад 120 млн. т вугільного пилу, близько 300 млн. т промислового та побутового аерозолю (викиди автомобілів, літаків, телевізорів, заводів).

-На території України забруднено 5 млн. га землі. 7,4 тис. км2 площі України займають території стихійного лиха. У 78 містах України забруднене повітря перевищує допустимі норми у 60 разів.

-Щороку у ріки, озера, моря скидається до 6 кубометрів забрудненої води, а це шкідливі речовини.

-Хмари несуть кислотні дощі, пилові бурі, а наслідки Чорнобильської катастрофи не знають державних кордонів.

-За підрахунками вчених, за три з половиною століття із планети безповоротно щезли 46 видів ссавців і 94 види птахів.

-Ліси зникають з величезною швидкістю.

Вправа «Запитайлик»

  • Як діяльність людини впливає на природу?

  • Які речовини забруднюють повітря?

  • Які причини забруднення водойм?

  • Чи може одна країна вирішити екологічні проблеми всієї Землі?



2. «Охорона природи»

- Народи світу піклуються про майбутнє планети і людей. Тому прикладають всіх зусиль, щоб зберегти те, що лишилося на землі.

- СтвореноГрінпіс – міжнародна організація, що бореться за збереження природи на Землі.

-Пропоную розглянути таблицю «Міжнародні природоохоронні заходи».


-В Україні склалася дуже складна екологічна ситуація. Зникають рідкісні види тварин і рослин, забруднюються ріки і озера, країна перетворюється на країну смітників. Керівництво держави турбується про збереження навколишнього середовища.

-Розглянемо таблицю «Природоохоронні заходи України ».

-Закони держави Україна

1. Основний Закон нашої держави - Конституція України.
2. Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища".
3. Закон "Про природно-заповідний фонд України".
4. Створення міністерства охорони навколишнього природного середовища і ядерної безпеки.

-Природо-заповiдний фонд України включає бiосфернi та природні заповідники, нацiональнi парки, регiональнi ланшафтнi парки,заказники, пам’ятники природи, заповiднi урочища, ботанiчнi сади, зоологiчнi парки, парки-пам’ятники садово-паркового мистецтва.

-Заповідник – територія, повністю вилучена з господарського користування з метою збереження та вивчення природних об’єктів, процесів.

-Бiосфернi заповідники створюються з метою збереження в природному станi найбiльш типових природних комплексів біосфери. В Українi природних заповідників 17 i бiосферних 4.

^ Повідомлення учнів
1.Чорноморський бiосферний заповідник відіграє особливу роль у збереженнi рiдкiсних видiв птахів. заповідник розташований на шляху прольоту птахів, які гніздяться в нашій батьківщини. Це місце масового гніздування крачок, качок,.

2.Біосферний заповідник "Асканія-Нова" найстаріший степовий заповідник миру, одне з 7 природних чудес України, що входить в сотню найбільш відомих заповідних територій планети.

«Асканiя Нова» посiдає особливє мiсце. історія заповідання його території нараховує 110 років .

3.У самому центрі нашої країни знаходиться дивовижне чудо природи - Канівський природний заповідник, який є одним з найстаріших заповідних об'єктів України.

Тут охороняються прекрасна природа Лісостепу

4.Карпатський заповідник належить до найбільших та найцікавіших об'єктів природно-заповідного фонду України.

У заповіднику відмічено 64 види рослин і 72 види тварин, занесених до Червоної книги України та до Європейського Червоного списку. Карпатський бiосферний заповідник призначений для збереження унікальних гірських краєвидів.

5.Луганський природний заповідник було створено у 1968р з метою збереження у природному станi типових та унікальних для степової ландшафтної зони природних комплексів. охороняються 15 видів рослин, занесених до Європейського червоного списку, 41 вид, занесений до Червоної книги України

^ 6.Поліський заповідник – це острів дикої природи, де охороняються всі живі створіння, незалежно від того корисні вони чи ні. Він був створений 12 листопада 1968 року з метою збереження типових для Українського Полісся соснових лісів та сфагнових боліт.

7.^ Дніпровсько-Орільський природний заповідник Перший, і поки що єдиний природний заповідник на Дніпропетровщині народився в 1990 році. Знаходиться він на лівому березі Дніпра між двома містами – Дніпродзержинськом і Дніпропетровськом. Розташування: Дніпропетровська область, Дніпропетровський і Петриківський райони
В межах заповідника охороняються також 64 види рослин, віднесені до рідкісних видів Дніпропетровської області.

-Криворі́зький ботані́чний сад є державною, бюджетною, неприбутковою науковою установою, створений для організації творчої роботи колективу вчених і вирішення актуальних проблем досліджень в галузі біологічної науки.

-Засновником і творцем ботанічного саду на Криворіжжі став професор Євген Миколайович Кондратюк, на той час директор Донецького ботанічного саду.

- У 1980 році було надано земельну ділянку площею 52,4 га під створення ботанічного саду. У 1989 році відбулося його урочисте відкриття.

-За порівняно короткий час ботанічним садом були зібрані значні колекції різноманітних рослин, створені дендрарій, сад безперервного цвітіння, розарій, сад бузку та садового жасмину.

-Побудовані лабораторно-адміністративний корпус, оранжереї, центральний вхід у сад, пішохідний міст через ставок довжиною 110 м. дорожньо-пішохідна мережа з твердим покриттям.

-Ботанічний сад є об'єктом природно-заповідного фонду України загальнодержавного значення. З 2004 року, згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів, колекція деревних і чагарникових рослин (дендрарій) визнана національним надбанням України.

^ Робота з картою. Назвати і показати заповідники України.

3. «Червона книга України»-розповідь

- Що таке «Червона книга» і які тварини та рослини занесені в Червону книгу Україну? Що представляє собою Червона книга?

-Червона книга -Основний державний документ, у якому містяться узагальнені відомості про сучасний стан видів тварин і рослин України, що перебувають під загрозою зникнення.

- Заснована в 1980 роцi. В 1994 р. видано Червону книгу України «Тваринний свiт», а в 1996 роцi –Червону книгу України «Рослинний свiт».

-Кожен вид, який включено до Червоної книги, належить до однієї з чотирьох категорій:
- напевно зниклi види ;
- перебувають під загрозою зникнення ;
- рiдкiснi види ;
- невизначені ,маловiдомi види.

- Понад 100 видiв рослин i тварин, що перебувають під загрозою зникнення, занесено до Червоною книги України. Червона книга-це книга тривоги, попередження, що певний вид перебуває в небезпецi, вимагає невiдкладних заходiв щодо його охорони.

-У книжці є сторінки червоні , оранжеві, жовті, білі, сірі, зелені. Як не сумно, але є і чорні сторінки. Це – колір трауру. На них записані назви рослин і тварин, які зникли вже зовсім на землі. Це: дикий кінь,тур, біла куріпка,соболь.

-На «червоних» сторінках України вже понад 200 видів тварин, які є рідкісними або перебувають під загрозою знищення. Це: шуліка, ховрашок європейський, лісовий кіт.

-На «оранжевих» сторінках помічено ті рослини і тварини, що можуть скоро стати зникаючими. Це: тритон карпатський, чорний лелека.

-«Жовті» сторінки – рідкісні рослини і тварини.

«Білі» – невизначені рослини і тварини

-Відрадно те, що люди не просто заносять до книги тварин чи рослини, а допомагають зберегти, відновити втрачені види. Тому в книзі є «зелені» сторінки. На них записані назви рослин і тварин, кількість яких вдалося збільшити завдяки турботі людей. Наприклад, зубр.

-Основний Закон – Конституція України – також зобов'язує всіх людей не заподіювати шкоди природі, відшкодовувати завдані ними шкоди.

^ 4. Створення буклету «Правила поведінки в природі».Робота в групах

-Ми – школярі, малі жителі нашої країни. Ми - майбутнє планети Земля повинні піклуватися про природу рідного краю та всієї Землі.

- Отже ми склали пам’ятку, правила, а мовою дорослих – закони, рішення, за якими повинні жити ми і спонукати до цього інших.
img230img231img232img228

img233 img234 img235
-Не галасувати , не вмикати гучну музику в заповіднику

-Не викопувати рідкісні рослини .

-Не вбивати жаб.

-Не кидати на траву та під дерева папірців , клаптів целюлози . банок , уламків скла.

-Не ловити метеликів , бабок та інших комах.

-Не ловити диких тварин , птахів та їхніх дитинчат

-Не топтати комах , не руйнувати мурашники.

-Не ловити плазунів.

-Не ламати гілок дерев , кущів. Не обривати листя і цвіт. Не висмикувати гриби разом з грибницею

-Не галасувати , не вмикати гучну музику в заповіднику

^ V.Творча вправа «Захистимо Землю».

-Кожна група має квіточки, листочки, кольорові стрічки, сонечко і хмаринки.

На дошці плакат з малюнком планети. Діти говорять побажання планеті і прикріплюють до плакату предмет.

^ VII.Підведення підсумків роботи

Вправа «Мікрофон»

-Що було нового для кожного з вас ?

-Що найбільше запам'яталось?

-Що здивувало?

-Про що з цієї теми вам хочеться дізнатися іще?

-Чи можете ви сказати, що сьогодні знаєте більше, ніж учора?

Оберігайте звірів

Кожного дня і кожну хвилинку

Оберігайте всяку звіринку.

Тільки добра їм потрібно бажати

І намагатись не ображати.

Право живих на життя поважайте,

З вдячністю працю тварин зустрічайте.

Хай кожна зустріч несе відкриття:

Ціннішого в світі нема, ніж життя
VII.Домашнє завдання.Продовжувати вести календар спостереження за погодою, опрацювати м-л підручника, *підготувати повідомлення на тему «Рослини та тварини Червоної книги України»

VIII

2. Відповіді на запитання.

— Хто становить більшість народу України?

— Які ще національності входять до складу народу України?

— Скільки областей є в Україні? Яка республіка входить до складу нашої держави?

Схожі:

Урок природознавства iconУчителів біології та природознавства
Проблема: Інноваційні прийоми креативного розвитку учнів на уроках природознавства та біології
Урок природознавства iconС/П природознавства та біології
Проблема: «Формування системних знань про організм в курсі природознавства та біології»
Урок природознавства iconУрок з природознавства на тему “Як дикі тварини захищаються. Охорона...
...
Урок природознавства iconМетодичні рекомендації щодо вивчення природознавства у п’ятих класах...
«Природознавство» початкової школи І є пропедевтикою для систематичних курсів фізики, хімії, біології, географії та астрономії в...
Урок природознавства iconУрок №3 тема уроку
Обладнання : електронна презентація до уроку, підручник для 3 класу Т. М. Байбара, Н. М. Бібік – К. «Форум» 2003, зошити з природознавства,...
Урок природознавства iconПрограма загальноосвітнього навчального закладу для дітей з тяжкими...
Довкілля” (під керівництвом В. В. Тарасун) та особливостей засвоєння природознавства молодшими школярами з тпм (О.І. Мякушко), такі...
Урок природознавства iconРекомендації щодо особливостей викладання природознавства у 5-х класах...
Предмета «Природознавство» початкової школи І є пропедевтикою для систематичних курсів фізики, хімії, біології, географії та астрономії...
Урок природознавства iconУрок з я І України. Природознавства. «Океани Землі» 4 клас Тема: Океани Землі
Мета: ознайомити учнів із поняттям «Океани», їх розміщенням на карті півкуль І глобусі; розкрити значення океанів для людини; розвивати...
Урок природознавства iconУрок природознавства 4 клас «Розташування України на карті Київ»
Обладнання: глобус, карта півкуль, фізична карта України, контурні карти, картки з контурами 6 материків, творча карта України, тести,...
Урок природознавства iconУрок №4 тема уроку повітря навколо нас. Властивості повітря. Склад повітря
Обладнання : електронна презентація до уроку, підручник для 3 класу Т. М. Байбара, Н. М. Бібік – К. «Форум» 2003, зошити з природознавства,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка