Складання усної розповіді за малюнком І запитаннями. Узагальнення знань про види речень




Скачати 129.23 Kb.
НазваСкладання усної розповіді за малюнком І запитаннями. Узагальнення знань про види речень
Дата конвертації03.04.2013
Розмір129.23 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Туризм > Документы


Автор Йовенко Надія Іванівна, вчитель початкових класів Шевченківської ЗОШ І – ІІІ ступенів Броварського району

Предмет. Українська мова.

Клас: 2

Розділ: Речення

Тема: Складання усної розповіді за малюнком і запитаннями. Узагальнення знань про види речень.

Мета: Узагальнити і систематизувати знання учнів про види речень за метою висловлювання; закріпити навички правильного інтонування речень, додержання логічного наголосу та розпізнавати ці речення на слух; розвивати уміння узагальнювати; розвивати зв’язне мовлення, шляхом складання речень, спираючись на запитання та малюнок; виховувати спостережливість за природою, любов до природи рідного краю і бережне відношення до неї.

Обладнання: таблиця № 13 «Українська мова в таблицях 2 клас»,малюнок сонечка з хмаринкою, малюнок осені, ілюстрації до українських народних казок «Рукавичка», «Колосок», «Лисичка та журавель», заготовки до інтерактивної вправи «Гронування», ребус, назви зупинок, картки для гри з буквами Р, П, С, мікрофон (іграшковий), картки з віршами.

Тип уроку: урок-подорож

Хід уроку

  1. Організація учнів до уроку, переключення уваги на українську мову.

  • Діти, сядьте рівненько, спинки пряменько.

  • До якого уроку ви підготувались? (Української мови)

  • Давайте повторимо вірш про рідну мову М. Сингаївського (Діти хором)

Рідну мову я вивчаю,

Її люблю, не забуваю.

Рідну мову буду знати,

Берегти і поважати.

Рідна мово! Рідна мово!

Як сопілка калинова.

Мова наших кобзарів,

Мова прадідів й дідів!

Рідна мово! Рідна мово!

Пісня неньки калинова,

Шум калинових гаїв,

Спів веселих солов’їв.

  1. ^ Закріплення вивченого матеріалу.

    1. Повідомлення теми і завдань.

Щоб про речення все знати

Починаймо працювати.

Сьогодні на уроці ми будемо закінчувати мандрівку у казкову подорож «Види речень». Ми повторимо матеріал про види речень, складатимемо, розпізнаватимемо на слух ці речення, а також складемо розповідь за малюнком і запитаннями.

Мандруватимемо сьогодні із сонечком та хмаринкою ось за такими зупинками:

  • зупинка «Каліграфічна вправа»

  • зупинка «Повторялочка»

  • зупинка «Мовна розминка»

  • зупинка «Веселика»

  • зупинка «Цікавинка»

  • зупинка «Творча»

  • зупинка «Поетична»

То ж вирушаймо разом і організовано.

    1. зупинка «Каліграфічна вправа»

(Прикріплюємо на дошці назву зупинки)

Спочатку діти, відкрийте зошити, покладіть їх правильно на парті, ноги поставте на підлогу. Запишемо число.

Яке сьогодні число? Якого місяця? (листопада) А як називається день тижня?

Тепер беріть ручки з зеленою пастою. Сонечко з хмаринкою дають таке перше завдання:

  1. виписати спочатку приголосні букви із слова сонечко, а потім із слова хмаринка;

  2. допишіть у цей самий рядок голосні букви із цих слів;

  3. з нового рядка спишіть з дошки слова: сонечко, хмаринка;

А тепер поміняйтесь зошитами із сусідами по парті, візьміть простий олівець і підкресліть букви, які на вашу думку, написані не каліграфічно. Потім я перевірю, напишу букви для повторного написання, які не відповідають вимогам письма.

Подорож триває.

    1. зупинка «Повторялочка»

(Прикріплюємо на дошці назву зупинки)

  1. Робота з таблицею № 13 (прикріплена на дошці) і у підручнику ст. 76.

  • На цій зупинці, за допомогою таблиць, повторимо матеріал про види речень.

  • Які бувають речення за метою висловлювання? (Розповідні, питальні, спонукальні)

  • Які речення називаються розповідним? (Речення, в яких щось розповідається).

  • Які розділові знаки ставимо в кінці розповідних речень? (Крапку, знак оклику)

  • Коли ставимо крапку? (Коли речення вимовляємо без захоплення і радості)

  • Наведіть приклад. (Білочка стрибає по деревах)

  • Коли ставимо знак оклику? (Коли речення вимовляємо з радістю і захопленням)

  • Наведіть приклад. (Ліс позолотів! Сонечко засвітило!)

  • Які речення називаються питальними? Речення, в яких про щось запитується)

  • Наведіть приклад. (Де зимує зайчик?)

  • А коли в питальних реченнях ставимо знак питання і знак оклику? (Коли запитуємо з підвищеною інтонацією. Мама довго шукала сина і запитує:

− Де ж ти був?!)

  • Які речення називаються спонукальними? (Речення, в яких висловлене спонукання. Це може бути прохання, запрошення, порада, заборона, наказ, застереження)

  • Які розділові знаки ставимо в кінці таких речень? (Крапку і знак оклику)

  • Коли ставимо крапку? (Коли в реченні просимо, радимо, застерігаємо без сильного почуття)

  • Наведіть приклад. (Даринко, полий квіти)

  • Діти, що в цьому реченні є? (Звертання)

  • Як ми виділяємо на письмі звертання? (Комою)

  • А коли в кінці спонукальних речень ставимо знак оклику? (Коли в реченні висловлено сильне почуття. Коли читаємо такі речення з сильною інтонацією)

  • Наведіть приклад.(Любіть природу!)

  • Пригадайте, у яких казках з теми «Українські народні казки» багато питальних речень? («Рукавичка», «Колобок»)

  • Уважно подивіться на ілюстрацію і згадайте, про що запитували звірі? (А хто, хто в цій рукавичці живе?)

  • А у яких казках зустрічаються спонукальні речення? («Лисичка та журавель», «Лисиця та їжак»)

  • Уважно подивіться на малюк, згадайте, як лисичка кличе журавля в гості? (Приходь, журавлику, приходь, лебедику!)

  • А як запрошує до страви? (Призволяйся, журавлику, призволяйся, лебедику!)

Зараз пограємось в гру «Назви речення». Я буду читати речення, а ви уважно слухайте, визначайте тип речення за метою висловлювання і покажете картку з буквами: Р – розповідне речення

П – питальне речення

С – спонукальне речення

  • Сонечко, чому сумуєш? (П)

  • Хмарка мене закриває. (Р)

  • Попроси її гарненько. (Р)

  • Хмарко, відступи, будь ласка! (С)

  • Хмарка відступила. (Р)

  • Дякую тобі красненько. (Р)

  • Що ти кажеш? (П)

  • Я не чую, бо далеко вже мандрую! (Р)

Діти, як ви думаєте, сонечко з хмаркою задоволені вашими відповідями? (Задоволені).

От молодці! Їдемо далі!

    1. зупинка «Мовна розминка»

(Прикріплюємо на дошці назву зупинки)

Діти, нове завдання нам пропонує хмаринка з сонечком.

  1. За змістом розповідного речення побудувати кілька питальних і записати на дошці. Хто речення складає, той і записує на дошці, а ви – в зошитах.

Сонечко сховалось за хмару.

(Куди сховалось сонечко?

Що зробило сонечко?

Що сховалось за хмару?)

  1. Перебудуйте це розповідне речення на спонукальне і запишіть.

(Сонечко, сховайся за хмару)

  1. Перебудуйте спонукальне речення в розповідне.

Діти, спостерігайте за природою!

(Діти спостерігають за природою)

Діти, сонечко з хмаринкою задоволені цією роботою? (Так)

Мандруємо далі.

(Прикріплюємо на дошці нову зупинку)

    1. зупинка «Веселинка»

Прийшов час розім’ятись і повеселитись.

Встаньте, дітки, вийдіть із-за парт, зробимо фізкультуру. Я буду читати вірш, а ви виконуйте рухи.

Хмарка сонечко закрила,

Слізки дрібнії зронила.

Ми ті слізки позбираєм,

У травичці пошукаєм.

Пострибаєм, як звірята,

Політаєм, як пташки

Потанцюємо ще трішки,

Розімнемо руки, ніжки!

Всі веселі, от чудово!

За роботу сіли знову.

Подорож продовжуємо.

(Прикріплюємо на дошці нову зупинку)

    1. зупинка «Цікавинка»

  1. Вправа «Гронування»1

А на цій зупинці спочатку попрацюємо в парі і виконаємо вправу під назвою «Гронування». На партах у вас лежать картки, на яких написано центральне слово «осінь» і є промені. Напишіть на променях слова або словосполучення, що спадають вам на думку до даної теми. Радитесь разом, а один записує (той хто швидше пише). У цій роботі допоможуть вам малюнки про осінь.

А тепер поясніть зв’язки між цими словами, склавши речення. (Осінь позолотила листя. Виросли осінні гриби – опеньки. У вересні діти йдуть у школу. Восени ідуть дощі. У листопада опадає листя з дерев. З настанням осені – холодає.)

У багатьох у вас зустрічаємо слова, що є назвами осінніх місяців. Їх назви зашифровано у ребусах.2

  • Як розшифруємо назву першого місяця осені? (Вересень)

Послухайте віршик про цей місяць.

Перший місяць вересень, він смачний.

Нам дарує яблука запашні,

Груші, сливи, дині і виноград –

То солодка радість для малят.

  • Як розшифруємо назву другого місяця? (Жовтень)

А про жовтень ось такі слова:

Жовтень-місяць – красень і чарівник,

До багатства й розкоші дуже звик.

Повні жмені золота розсипа,

Землю, мов царівну, одяга.

  • А яка назва третього місяця? (Листопад)

А листопад зветься так недарма,

Бо останнє листячко обрива.

Вітер понад лісом співа-гуде.

− Засипайте скоріше, − зима іде.

  • Яке останнє речення за метою висловлювання? (Спонукальне)

  1. Словникова робота

Листопад – назва одинадцятого місяця року, третього місяця осені, час спадання листя. А в народі ще його називають падолист.

  • Утворіть словосполучення із словом листопад. (Настав листопад, приніс листопад, гуляє листопад, холодний листопад)

  • Хто знає приказки або прислів’я про цей місяць? (Можна дати дітям заздалегідь)

  • В листопаді бабам одна рада: ховатися на піч.

  • Листопад любить і колесо і полоз.

  • В листопада день, як заячий скік.

  • Листопад зимі ворота відчиняє.

  • Листопад вересню онук, жовтню син, а зимі радний брат.

  • Комарі у листопаді – м’яка зима.

А хто знає вірш про листопад?

^ Листя з лип і беріз

Осипається,

За стебло верболіз

Зачіпляється.

Стали трави, стежки

Золотими,

А тоненькі гілки –

Та й безлистими.

(Я. Купала)

Уже в осінньому саду

Гуляє листопад,

І літо не повернеться

Не вернеться назад.

(М. Сингаївський)

Крапне з неба, дахів, стріх

Дощ холодний, перший сніг.

Почорнів без листя сад

Бо це місяць – листопад.




А зараз Оленка (Підготовлена учениця) прочитає вірш Марійки Підгірянки із вправи 156, що на 75 сторінці підручника.

Місяць жовтень мряку розвіє,

в лісах, садочках лист пожовтіє.

А листопад – той жалю не має,

з дерев останнє листя зриває.

  • Який заголовок можна підібрати до цього вірша? (Осінь. Листопад)

  • Діти, запам’ятайте правопис і вимову цього слова листопад. Для цього ви спишіть речення про листопад.

  • Чи добре ми попрацювали на цій зупинці? (Не зовсім) Що порадили б своїм друзям? (Бути більш уважними і активними)

І знову рушаємо далі.

(Прикріплюємо на дошці нову зупинку)

  1. зупинка «Творча»

  1. Вступна бесіда.

Листопад, як і кожен місяць року, має свої свята. Це може бути і ваше свято. Бо це день народження, якого ви чекаєте з нетерпінням, цікавістю і радістю. Це свято і ваших товаришів, наших учнів класу − Вихра Дмитра і Васюкова Ігоря. Ми їх вітали вже. Але на сьогоднішньому уроці ми побуваємо на дні народженні у дівчинки. Спочатку дамо їй ім’я. (Ганнуся, Олеся)

  1. Розгляд малюнка на ст.74 підручника.

  • Уважно розгляньте малюнок.

  • Кого ви бачите на малюнку? (Маму, дітей, іменинницю)

  • Для чого зібрались діти? (Відсвяткувати день народження дівчинки Олесі)

  • Який у них настрій? (Веселий, радісний)

  1. Складання усної розповіді за планом і малюнком.

  • Давайте складемо розповідь за малюнком і планом. Я буду читати запитання, ви слідкуєте очима і даєте відповідь, використовуючи слова із запитання.

  1. У кого сьогодні день народження?

(Сьогодні день народження у Олесі)

  1. Що приготувала мама?

(Мама приготувала святковий пиріг)

  1. Хто накрив святковий стіл?

(Святковий стіл накрила мама і іменинниця)

  1. Хто прийшов привітати дівчинку?

(Дівчинку прийшли привітати друзі)

Дайте дітям імена. То як буде тепер звучати це речення?

(Олесю прийшли привітати Катруся і Сергійко)

  1. Які подарунки принесли діти?

(Діти принесли зайчика, квіти, торт)

  1. Як пройшло свято?

(Свято пройшло весело й цікаво. Свято пройшло радісно.)

  1. Запишіть у зошити відповідь на п’яте запитання, користуючись схемою.

, , .

Я ще раз нагадую запитання.

Які подарунки принесли діти?

  • Діти, сонечко всюди заглядає і все бачить. І побачило воно, як дівчинка Катруся нарвала величезний букет лісових квітів і принесла на день народження своїй подрузі. По дорозі, трохи квітів розгубила. Але букет і так вийшов найбільший від усіх. Але Її подруга Інна чомусь не дуже зраділа такому букету. А навпаки – засумувала. Чому? Як ви думаєте?

  • Бо Катруся знищила природу.

  • Не можна рвати квітів.

  • Можна вирвати 3 – 5 квіточок.

  • Навіщо вам квіти?

  • Квіти – це краса.

  • Квіти треба берегти, бо вони очищають повітря.

  • Квіти – це жива природа, яку не можна нищити.

  • Деякі квіти, навіть, занесені до Червоної книги.

З цього приводу П. Сиченко написав такі слова:

Вмійте любити природу.

В полі, у лісі, над яром –

квіти, дерева і трави…

Цвіту не вирви задаром,

гілки не втни для забави.

Оберігайте ж повсюди

шлях і стежиночку в гаї.

Все то окрасою буде

нашого рідного краю.

  • Що б ви порадили Катрусі, всім дітям і людям? (Люди, оберігайте природу!)

  • Яке це речення за метою висловлювання? (Так, спонукальне)

  • Чи можна це речення написати на плакаті і прикріпити в лісі? (Так)

  • Чи зрадіє сонечко з хмаринкою з такої роботи? (Так) Чому? (Бо сонечко і хмаринка – це теж природа, вони пов’язані між собою)

А ми йдемо далі

(Прикріплюємо назву нової зупинки)

  1. зупинка «Поетична»

  1. Вправа 157 ст. 76.

  • Послухайте і очима прослідкуйте вірш Д. Павличка, щоб змогли виконати деякі завдання по змісту вірша.

Небеса прозорі,

мов глибінь ріки.

Падають як зорі

з явора листки.

  • Який заголовок ви б до нього добрали?

(а Осінь

б Листопад)

  • Знайдіть слово, у якому є збіг трьох приголосних. (листки)

  • Поділіть слово на склади для переносу. (Ли-стки, лис-тки, лист-ки)

  1. Вірш записаний на дошці.

Красивий, щедрий рідний край

і мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься Україна!

(І. Січовик)

  • Послухайте і очима прослідкуйте.

  • Прочитайте спонукальне речення. (Люби, шануй, оберігай усе, що зветься Україна!)

  • Замініть його на розповідне. (Треба любити, шанувати, оберігати усе, що зветься Україна.)

  • Змініть тепер розповідне на питальне речення. (Чи ти любиш, шануєш, оберігаєш усе, що зветься Україна?)

  1. Майбутні поети.

Діти, зараз ви побуваєте у ролі поетів-початківців. Вам дано вірш, у якому недописані слова. Ваше завдання дописати ці слова.

Добре те, що сонце _____ ! (світить)

Добре те, що віє _____ ! (вітер)

Добре те, що цей ось ліс

Разом з _____ ріс і ріс! (нами)

Добре те, що осінь _____ ! (настає)

Добре те, що радість нам _____ . (несе)

Добре те, що листя _____ (опадає)

Й навесні нове _____ . (виростає)

  • Давайте прочитаємо, що у вас вийшло. З кожного ряду по 1 учню. Уважно придивляйтесь до розділових знаків у кінці речень.

  • Які це речення? (Розповідні)

  • Спишіть речення про сонце.

ІІІ Підсумок уроку

  1. Вправа «Незакінчене речення»

Ось і закінчилась наша мандрівка. Використовуючи (Іграшковий) мікрофон, продовжіть речення:

  • Ми закінчили вивчати тему… (Види речень)

  • Сьогоднішній урок навчив мене…

  • Найкраще завдання на цьому уроці було…

ІV Домашнє завдання

Знайдіть у підручнику вправу 160.

Виконуємо перше завдання – читаємо речення.

Читаємо друге завдання. А тепер прочитайте питальні речення, потім спонукальні і нарешті розповідні.

Дома запишете тільки розповідні речення – це третє завдання.

Відкрийте щоденники і запишіть назавтра домашнє завдання на 3 урок, навпроти «Укр. мова» − вправа 160.

А зараз декілька слів від себе.

Дякую діти вам за добру роботу, хто був активний. Іншим бажаю на наступних уроках бути уважнішими і активними.

Додатки


Додаток 1


Додаток 2








Додаток 3




Додаток 4










1 Додаток 1. Схема «Осінь»

2 Додаток 2. Ребуси.


Схожі:

Складання усної розповіді за малюнком І запитаннями. Узагальнення знань про види речень iconТема. Поспішай творити добро
Обладнання: записи висловів видатних людей про добро, приказок та приповідок, учнівські твори та вірші, картки із запитаннями для...
Складання усної розповіді за малюнком І запитаннями. Узагальнення знань про види речень iconУкраїнська мова 5-а (Бондар)
Повторити види речень за метою висловлювання, складні речення, розділові знаки в кінці речень
Складання усної розповіді за малюнком І запитаннями. Узагальнення знань про види речень iconУроки: 1-а клас Урок російської мови. Тема: «Складання речень за...
Тема: «Складання речень за малюнками. Повторення написання букв п, т, р, н, к, ч, поєднання їх з іншими буквами»
Складання усної розповіді за малюнком І запитаннями. Узагальнення знань про види речень iconКонспект уроку з української мови на тему: Узагальнення та систематизація вивченого про іменник
Обладнання: сигнальні картки, «Лото назв», презентація «Узагальнення І систематизація знань про іменник», проектор
Складання усної розповіді за малюнком І запитаннями. Узагальнення знань про види речень iconУрок з української мови, «Я І Україна»
Українська мова. Розбір прикметника як частини мови. Складання розповіді за поданими словами «Мій друг», «Моя подруга. Читання. Творчість...
Складання усної розповіді за малюнком І запитаннями. Узагальнення знань про види речень iconУрок 44 Тема. Послідовність чисел від 0 до 10. Віднімання рівних...
Мета: закріплювати в учнів вміння й навички складання прикладів на віднімання й додавання, вчити орієнтуватись у ряду натуральних...
Складання усної розповіді за малюнком І запитаннями. Узагальнення знань про види речень iconРобота над різними типами текстів
Мета: формувати вміння розрізняти тексти-описи, тексти-розповіді та тексти-міркування; знаходити у різних текстах елементи розповіді...
Складання усної розповіді за малюнком І запитаннями. Узагальнення знань про види речень iconТема : Речення. Види речень за метою висловлювання. Мета
Виходять з кожного ряду по 3 учня I розповiдають своi варiанти. Називасться кращийряд
Складання усної розповіді за малюнком І запитаннями. Узагальнення знань про види речень icon8 клас Узагальнення знань по темі “Найпростіші організми. Одноклітинні....
Узагальнення знань по темі “Найпростіші організми. Одноклітинні. Губки. Кишковопорожнинні”
Складання усної розповіді за малюнком І запитаннями. Узагальнення знань про види речень iconТема. Складання казки за уявою на тему «Як подорожує краплинка води.»
Мета. Закріпити вміння самостійно складати розповіді ( казки ), передаючи діалог дійових осіб; поповнити словниковий запас; ознайомити...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка