Урок світової літератури у 6 класі Тема уроку: Сильний людський характер в екстремальній ситуації




Скачати 72.65 Kb.
НазваУрок світової літератури у 6 класі Тема уроку: Сильний людський характер в екстремальній ситуації
Дата конвертації03.04.2013
Розмір72.65 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Туризм > Урок
Урок світової літератури у 6 класі

Тема уроку: Сильний людський характер в екстремальній ситуації

Мета: ознайомити учнів зі змістом та героями оповідання, розкрити роль пейзажу, вчити вдумливому читанню; показати силу людського характеру, втілену в образі головного героя; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву учнів, вміння аналізувати та робити висновки; виховувати вольові якості, життєвий оптимізм і гуманізм.

Обладнання: портрет письменника, слайди до твору, картки для роботи в парах.

Тип уроку: комбінований урок.

Епіграф:

Лише ті здатні цінувати життя,

кому доводилося бути на краю смерті.

Дж. Неру

І. Актуалізація опорних знань учнів.

Складання «асоціативного куща». Що вам відомо про Джека Лондона

Бесіда

  1. Що вам відомо про перебування Дж. Лондона на Півночі?

  2. Як вплинула поїздка на Північ на Джека Лондона-письменника?

  3. Які його «Північні оповідання» вам відомі? («Поклик предків», «Біле Ікло», «Син Вовка», «Дочка снігів», «Жага до життя»)

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

(Демонстрація слайду № 1)

- Сьогодні нас чекає подорож до Північної Америки. Разом із героями оповідання «Жага до життя» ми пройдемо дикими просторами Аляски. Звернемо увагу на тому, як Джек Лондон показав силу людського характеру в образі головного героя. А ще поміркуємо над такими одвічними темами як вірність у дружбі, життя і смерть.

У житті будь-хто може опинитися у екстремальній ситуації, коли знаходишся на межі життя і смерті. І тоді головне знайти у собі сили вистояти і перемогти, як це зробив головний герой оповідання Джека Лондона «Жага до життя».

(Учні записують тему уроку в зошити)

Робота з епіграфом.

ІІІ. Основна частина уроку.

(Демонстрація слайдів № 3, 4)

"Любов до життя" - це дуже цікаве й повчальне оповідання про Північ, про ненаситну жадобу людей до золота, про золоту лихоманку, яка охопила американців наприкінці ХІХ ст., після того як у 1896 р. на річці Юкон, що на Алясці, було знайдено золото. Уже через два роки на пустельних землях виросло місто Доусон-сіті з 10 тисячами жителів. А всього на Аляску прибуло 25 тисяч золотошукачів.

1) Доведіть, що цей твір є оповіданням. Наявні усі ознаки:

  • Невеликий прозовий твір;

  • Невелика кількість героїв (двоє);

  • Однолінійний сюжет (тема: як людина бореться за життя в Білій Пустелі);

  • Невеликий проміжок часу (декілька тижнів);

  • Стислі описи.

2) Робота в парах.

Дуже часто на шляху золотошукачів трапляються різні непередбачувані ситуації. Так сталося і з нами. Події оповідання перемішалися і вам необхідно відновити правильний їх перебіг у творі.

  • Зрада Біла;

  • Боротьба з голодом

  • Фінал життя Біла

  • На китобійному судні

  • Поєдинок із вовком

3) Робота над текстом.

- Визначте ідею оповідання. (Людина кидає виклик смерті і перемагає її)

- Які проблеми порушує автор у творі? (Проблеми людської гідності, життя і смерті, вірності у дружбі чи здатність зрадити її)

- Визначте елементи сюжету оповідання.

(Експозиція – опис Півночі та золотошукачів.

Зав’язка – Білл кидає свого хворого товариша.

^ Розвиток дій – герой бореться за життя.

Кульмінація – сутичка з вовком.

Розв’язка – порятунок героя.)

  • В оповіданні дуже правдиво описана природа Аляски – це і надзвичайно красивий півострів, і водночас сувора місцевість.

(Презентація: слайди № 5, 6)

Умови Півночі нерідко породжують особливі екстремальні ситуації, в яких найяскравіше розкриваються як позитивні, так і негативні риси кожної людини. Драматичні умови змушують людей швидко приймати рішення, від яких залежить їхнє життя. За таких обставин кожен повинен вести боротьбу за виживання, іти на жертви, балансувати на межі успіху і краху, життя і загибелі. Іде боротьба за життя не тільки з тваринами, але й з самим собою.

Є три основні складові подолання героєм надважкого шляху і ми їх з вами зараз розглянемо:

Система образів героїв











^ 1) Герой-Білл

- Хто є героями оповідання і з якою метою вони приїхали в суворий край?

- Перед нами в тексті постають два напарники-золотошукачі: Білл та герой. Знайдіть в тексті опис героїв. («Вони ступали, кульгаючи, до річки; сходячи вкритим каменюками берегом, передній заточився і мало не впав. Обидва були стомлені і виснажені, з облич їх не сходив вираз тупого терпіння, що його карбують тривалі незгоди. На спині вони несли важкі клунки, загорнені в укривала й підтримувані ремінцями, які вони накинули на лоби. Кожен ніс рушницю. Вони ступали, схиливши низько плечі, а ще нижче голову, втупившись очима в землю»). (слайд № 8).

- Як вчинив із героєм Білл? (Білл шкандибав далі через молочно-біле шумовиння. Він так і не обернувся. Білл вийшов, кульгаючи, на той берег і подався далі не повертаючи голови.)

- Як ви оцінюєте поведінку Білла? (Аморальну, він не повинен був так вчиняти за що і поплатився).

- Які риси характеру притаманні героям? (на дошці наклеїти риси характеру)

- Чи можна назвати Білла справжнім другом? (слайд № 9) (Думки учнів)

- Як Білл поплатився за зраду? (слайд № 10)

- Чому герой не взяв золото товариша? (слайд № 10)

- Чи є в тексті моменти, де Людина нагадує нам тварину? (Відповіді учнів.)

  • Полювання на куріпок. «В одному видолинку з-поміж скель й трави злетіла, фуркаючи крильми, зграя білих куріпок. «Кр-кр-кр!»   — лунали їхні крики. Він жбурляв у них камінцями, але не міг влучити. Тоді він покликав клумака на землю і почав підкрадатись до птахів плазом, як кіт до горобця».

  • Зустріч із ведмедем. «Ведмідь ступив незграбно вперед, став на задні лапи й вичікувально рикнув. Якби чоловік побіг, ведмідь погнався б за ним, але чоловік не втік. Осмілілий зі страху, він теж загарчав, дико, люто, вкладаючи в це гарчання весь свій страх».

  • Головний герой натрапив на кістки, залишені вовками. «Надвечір він натрапив на кістки, розкидані там, де вовки загризли свою жертву. Годину тому це було живе оленя, що мекало і вибрикувало. Він споглядав дочиста обгризені, блискучі кості, досі рожеві, бо в їхніх клітинах ще не згасло життя».

- Отже, що відрізняє людину від звіра?

2) Герой - Природа

- Яка роль пейзажу в оповіданні? (Пейзаж підкреслює настрій головного героя, допомагає краще зрозуміти внутрішній стан, почуття героя.)

- Який емоційний стан героя? ( біль, відчай, страх, розгубленість, муки голоду, напівсвідоме існування)

- Які символічні образи допомагають нам зрозуміти підтекст оповідання? (Пустеля — символ непорозуміння, самотності.)

- Знайдіть і зачитайте уривки з тексту про природу Півночі. («Він перевів погляд на південь — десь там, за оцими похмурими горбами, простяглося Велике Ведмеже озеро». «Він знову поглянув на те коло світу, в якому залишився. Невесела картина. З усіх боків, аж до обрію, одноманітна пустеля, пагорби всі пологі й низькі. Ані деревця, ані кущика, ні травинки — нічого, крім безкрайньої, страшної пустелі, і в його очах нараз проблиснув страх».)

- Які кольори переважають в описі природи? (Сірий "сіре море на моху", "сірі скелі", "на небі ні сонця, і навіть проблиску сонця". Сірий колір найбільше відповідає настроєві героя)

^ 3) Герой і Вовк

- Які почуття викликає у героя Вовк? (Лише увагу до нього; страх уже зник; ненависті теж немає; і Вовк, і Людина — в скрутному становищі; голодні, хворі, самотні.)

- Якими зображено у тексті Вовка та Людину? (Слайд № 12)(«Почулося сопіння й бухикання — між двома каменями, не далі як за двадцять кроків од себе він угледів вовчу голову. Гострі вуха не стирчали догори, як у інших вовків; очі були налиті кров’ю, голова понурилася». «Всю ніч він чув бухикання хворого вовка і час від часу мекання оленят. Навколо буяло життя, але життя повне сил і здоров’я, і він розумів: хворий вовк іде слідом за хворою людиною. Він тремтів на пронизливому вітрі й понуро вишкірився, коли чоловік обізвався до нього хрипким шепотом». «Якось він побачив, що вовк пожадливо вилизує слід, і зрозумів, який його чекає кінець, якщо… якщо він сам не вб’є вовка і почалась одвічна страшна трагедія боротьби за існування: хвора людина повзла, хворий вовк шкутильгав за нею — дві вмирущі істоти волоклися через пустелю». «Ось вовк засопів йому біля самого вуха. Шорсткий сухий язик тернув його по щоці. Він миттю випростав руки. Пальці зімкнулись, мов пазури, але нічого не схопили. Для швидких упевнених рухів потрібна сила, а йому саме сили й бракувало. Вовкове терпіння було незмірне. Півдня він пролежав нерухомо, борючись із запамороченням, чекаючи на звіра, який хотів ним поживитись і яким він жадав поживитись сам».)

- Чому Людина перемагає? (Людина, як і Вовк, бореться за виживання, і завдяки волі й упертості перемагає у цьому двобої.)

- Що символізує вовк? (це символ смерті, яка повзе за людиною, якій судилося померти. Але людина перемагає. Недаремно, смерть зображена у вигляді хворого вовка – життя – сильніше за смерть)

^ IV. Підсумки уроку.

- Чому автор не дав імені головному герою? (Висловлювання учнів.) (Він визнає, що кожна людина, якщо вона справді Людина, має бути такою, як його герой, - сильною, здатною постояти за себе, вийти переможцем з будь-якої ситуації).

В оригіналі оповідання Дж. Лондона називається «Любов до життя». Російською мовою перекладено назву як «Любовь к жизни». ^ Як ви гадаєте, чому український переклад називається «Жага до життя»?

Жага – гаряче бажання. (Словник Б.Грінченка)

Саме це слово найкраще передає головну мету героя – у нього було гаряче бажання вижити, яке й допомогло йому побороти голод, холод, хворобу, навіть смерть.

Любов до життя – дорожча за гроші, сильніша за хворобу, самотність і страх.

У кожного на парті є листочок, на якому ви можете написати символічне послання майбутнім шестикласникам «Чому варто читати це оповідання?» або «Чого вони навчаться, прочитавши це оповідання»





Схожі:

Урок світової літератури у 6 класі Тема уроку: Сильний людський характер в екстремальній ситуації iconУрок зі світової літератури у 11 класі на тему «Тисяча журавлів»
Мета уроку: зацікавити учнів особистістю японського письменника Я. Кавабата, познайомити із його життєвим та творчим шляхом; розвивати...
Урок світової літератури у 6 класі Тема уроку: Сильний людський характер в екстремальній ситуації icon«Урок світової літератури як синтез мистецтв»
Методичне об’єднання вчителів світової літератури, російської мови та художньої культури нараховує 4 особи
Урок світової літератури у 6 класі Тема уроку: Сильний людський характер в екстремальній ситуації iconУроку з математики у супроводі ікт тема: «числові функції»
Комбінований урок з використанням інформаційно-комунікаційних технологій (урок проводиться у комп’ютерному класі з мультимедійним...
Урок світової літератури у 6 класі Тема уроку: Сильний людський характер в екстремальній ситуації iconКонспект відкритого уроку із світової літератури у 7 класі О. Генрі «Останній листок»
О. Генрі «Останній листок». Взаємопорозуміння та прагнення зробити добро іншим як засіб подолання життєвих негараздів
Урок світової літератури у 6 класі Тема уроку: Сильний людський характер в екстремальній ситуації iconУрок географії у 7 класі. Тема уроку
Тема уроку: Антарктида й Антарктика. Своєрідність географічного положення материка, його розміри. Відкриття Антарктиди та сучасні...
Урок світової літератури у 6 класі Тема уроку: Сильний людський характер в екстремальній ситуації iconПлан-конспект уроку з української літератури в 11 класі
Тема: Андрій Малишко. Відомий український поет І його пісні, що стали народними
Урок світової літератури у 6 класі Тема уроку: Сильний людський характер в екстремальній ситуації iconТема. Колискова в долі людини (за творами світової літератури)
Мета: прилучити учнів до надбань світової лірики – родинно-побутових пісень, зокрема колискових
Урок світової літератури у 6 класі Тема уроку: Сильний людський характер в екстремальній ситуації iconУрок з математики в 1 класі
Тема уроку: повторення І закріплення вивченого матеріалу. Розв’язування прикладів І задач
Урок світової літератури у 6 класі Тема уроку: Сильний людський характер в екстремальній ситуації iconТема уроку 32
Тема уроку 32: Спілкування з дорослими. Повага до старших І молодших, слабших І немічних, членів сім’ї. Практична робота: "Моделювання...
Урок світової літератури у 6 класі Тема уроку: Сильний людський характер в екстремальній ситуації iconУрок української мови у 4 класі Тема уроку
«морфологічний паспорт прикметників»; удосконалювати уміння працювати в групах, вести діалог
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка