Конспект уроку «Корисні копалини рідного краю» (Аукціон знань)




Скачати 293.03 Kb.
НазваКонспект уроку «Корисні копалини рідного краю» (Аукціон знань)
Дата конвертації04.04.2013
Розмір293.03 Kb.
ТипКонспект
uchni.com.ua > Туризм > Конспект
Конспект уроку

«Корисні копалини рідного краю»

(Аукціон знань)

Предмет «Я і Україна»

(природознавство)

4 клас
Вчитель: Войтюк Л.С.




Конспект уроку



Тема. Корисні копалини рідного краю (Аукціон знань)

Мета: ознайомити з корисними копалинами рідного краю та основними економічними поняттями, формувати підприємницьку компетентність, розвинути в учнів вміння визначати і розрізняти властивості корисних копалин, розвивати основи економічного мислення в школярів, виховувати любов до природи, рідного краю, бережливе ставлення до природних багатств, почуття любові до основ економічних знань.

Обладнання: фізична карта України, фізична карта Хмельницької області, карта-схема територіального розміщення (Чорний Острів), кросворд, ребуси, роздатковий матеріал, зразки корисних копалин, скребки, цукерки, “знайчики”, “акції”, картки з умовними позначеннями корисних копалин.

^ Тип уроку: комбінований.

Хід уроку.

1. Організація класу.

- Діти, сьогодні у нас на уроці гості, привітайтеся, будь ласка, з ними.

- Вже пролунав для нас дзвінок,

який покликав на урок.

Ми щиро раді вас вітати,

здоров’я й щастя побажати.

І працювати будем гарно,

щоб наш урок пройшов не марно.

Почути хочемо в кінці.

що всі ми просто молодці.
^ Девіз роботи на уроці:

З природознавства кілька уроків -

у світ незвичайний ще кілька кроків.

Світ природи пізнати маємо,

Багато цікавого ми вже знаємо.

А рідний край такий багатий,

що мусим ми його пізнати.

І ті річки, поля та гори,

всі неосяжнії простори.

Вчимо ми все це залюбки.│ всі

Бо тут живемо я і ти │


  1. ^ Повідомлення гідрометеоцентру.



- Так як кожен урок “Я і природа” ми починаємо з повідомлення гідрометеоцентру, я прошу відповідальних за спостереження за погодою повідомити прогноз погоди на сьогоднішній день.

^ 1-ша учениця:

-За даними гідрометеоцентру на сьогоднішній день в Мар’янівській школі, а зокрема в 4 класі очікується такий прогноз погоди, а саме: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура плюс 10 – 12 балів, опади у вигляді великої кількості “знайчиків” та високих балів. Нашій вчительці і присутнім вчителям синоптична лабораторія бажає: нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди.

Але це, звичайно, жартівливий прогноз.

^ 2-га учениця:

-А насправді сьогодні на території Хмельницької області спостерігається така погода (температура, вітер, опади).

Закінчилась зима, почався перший місяць весни, про березень в народі кажуть, що він має жіночий характер, бо вночі тріщить, а вдень плющить.
^ 3. Слово вчителя. Опрацювання понять “акція”, “дивіденди”.
-Діти, у кожного з вас на рахунку у “класному банку знань” і у власних гаманцях є певна сума грошей, я вже вам говорила, що ці гроші не повинні просто лежати, вони мають працювати на вас, тобто давати прибуток, а для цього треба гроші вкласти у якусь вигідну справу, наприклад, відкрити приватний магазин, приватне підприємство, але це у вас ще попереду.

-Куди ж ви зараз все – таки можете вкласти гроші, щоб отримувати прибуток? Давайте знову звернемося до економічного словничка і знайдемо, що означає поняття “акція”, “дивіденди”.
^ Робота з поняттям “акція”.
Отже, чим більша сума акцій, що тобі належить, тим більший прибуток матимеш.

Сьогодні на уроці ви матимете можливість придбати акції, тим самим змусити запрацювати ваші гроші на вас. Кожна акція приноситиме вам щотижня один “знайчик”, але щоб придбати акції на цьому аукціоні, ви знаєте, що одних тільки грошей буде недостатньо, кожна акція коштуватиме два “знайчики” плюс глибокі знання з питання, яке було поставлене в акції.

Отож, починаємо наш “аукціон знань”.
^ 4.Перевірка домашнього завдання.
-На сьогоднішній урок вашим домашнім завданням було скласти усну розповідь про область, в якій проживаєте, дослідити маленьку батьківщину кожного з нас, згадати все те, що знаєте про корисні копалини із 3 класу.
^ Отже, завдання акції 1:

Розповісти про область, в якій проживаємо.

Ми проживаємо в Хмельницькій області, обласний центр – м. Хмельницький.

Хмельницька область - це складова частина України. Вона розташована в південно-західній частині України. Хмельниччина межує з п’ятьма областями республіки: з Тернопільською, з Рівенською, з Житомирською, з Вінницькою, з Чернівецькою областями, природними межами області є річки Дністер на півдні, а на заході річка Збруч. Простягається наша область з півночі на південь на 240 км., а із заходу на схід на 122 км.

Площа Хмельницької області становить понад 20 000 км. Хмельницька область являє собою горбисту рівнину. На території області розміщена Подільська і

Волинська височини, гори Товтри, які можна побачити поблизу Дністра і Збруча.

На території Хмельницької області нараховано понад 160 річок. Найбільші з них: Південний Буг, Дністер, Збруч, Смотрич, Горинь, Случ.

Хмельницька область знаходиться в лісостеповій природній зоні. Мальовнича природа, родючі землі, добрі і працьовиті люди здавна приваблювали вчених і мандрівників.
Завдання акції 2:

Розповісти про місцевість, де проживаємо.
Підсумок перевірки домашнього завдання.
^ 5. Актуалізація опорних знань.
-Продовжуємо нашу роботу. Про що буде йти мова на уроці ви дізнаєтесь, коли розшифруєте ключові слова теми, використовуючи картки “комп’ютер”.

15, 19, 21, 11, 22, 18, 12.

15, 19, 20, 1, 16, 11, 18, 11

- Молодці, ви правильно розшифрували тему нашого уроку. Сьогодні на уроці ми ознайомимося з корисними копалинами нашого краю.

- Але спочатку пригадаємо, що ж ми знаємо про корисні копалини.

- Поміркуйте, що окремо означають слова “корисні” і “копалини” (відповідь учнів).

- Продовжуємо “Аукціон знань”.
Завдання акції 3.

Що називається корисними копалинами? На які групи діляться корисні копалини? Навести приклади.
Завдання акції 4.

Дати характеристику рудним і не рудним корисним копалинам.
Завдання акції 5.

Дати характеристику горючим корисним копалинам, що називають родовищем корисних копалин?

- Молодці.
^ 6. Вивчення нового матеріалу

(слова вчителя)

- Родовища корисних копалин на географічній карті позначаються умовними знаками, кожна корисна копалина має свій умовний знак, ви вже неодноразово працювали з фізичною картою України і мали змогу побачити це.

- Зараз пограємо гру “впізнай корисну копалину” за описом, умовним позначенням. Ось в цьому чорному ящику знаходяться зразки корисних копалин.

Грію взимку я будови, з мене паливо чудове, я потрібний для тепла, з мене зроблені, до речі, і такі корисні речі, як пластмаси, гума, фарба, ліки, спирт, бензин, смола. Чи впізнали ви мене? Я… (вугілля кам’яне).

Роблять з мене речовини: фарби, штучнії тканини, ліки і картон, пластмаси, - отже, справжнє я багатство. Хоч у болоті народився, але й на полі знадобився, бо я ще й добриво чудове. А ще – зігрію я будови, бо і на паливо згоджусь. Чи впізнали, як я звусь? (торф).

Масляниста рідина, з різким запахом вона, темно-бурий колір має, під землею залягає. Чорним золотом її звуть всі люди на землі з неї роблять, любий друже, гас, бензин, машинне масло, фарбу, гуму і пластмаси (нафта)

До складу гуми і пластмас, бензину входить він, ніяк не видимий для нас, з далеких свердловин, по трубах, із глибин землі. Приходить в дім до нас – безбарвне паливо, легкий, наш друг - … (природний газ).

У шахтах, кар’єрах її добувають. З неї у печах чавун виплавляють. З нього ллють сталь, роблять речі сталеві, ну а основа речей металевих – буро-червона, важка і тверда – це залізняк, чи … (залізна руда).

Камінь, я гірська порода, я також дитя природи, я зернистий і твердий, я матеріал міцний. Можна пам’ятник зробити, коли треба – роздробити, я годжуся на бруківку, для спорудження домівки, я не мармур, не магніт, а такий собі … (граніт).

Я родом з дна морського, природи я дитина.

Від мармуру до крейди - це все моя родина

Ми містим газ, від оцту пускаєм бульбашки

Потрібні в будівництві, усі ми - …(вапняки)

Це відомо для дитини: глечики виготовляють з … (глини).
Хочеш побудувати дитячий садок, використовуй в розчині … (пісок).

Коли зламаєш руку ти,

спасе завжди він від біди.

І хоч у тебе настрій скис.

В лікарні вдягнуть швидко … (гіпс).

- Молодці.
- Подивіться, будь-ласка, на фізичну карту України, яка ж багата наша Україна на корисні копалини.

- А тепер зверніть увагу на карту Хмельниччини. Рудні корисні копалини добувають у надрах України, але на території Хмельницької області родовищ цих корисних копалин немає.

Хмельницька область багата на різноманітні нерудні корисні копалини, серед них переважають природні будівельні матеріали. Горючі корисні копалини представлені на Хмельниччині тільки торфом, поклади його значні.

- Більше дізнатися про корисні копалини Хмельниччини нам допоможе наукова конференція, яку ми зараз проведемо. Учні нашого класу побувають у ролі досвідчених фахівців. Отже, до нас на конференцію прибули науковець, представник міністерства охорони праці, еколог. Я прошу шановних “фахівців” зайняти свої робочі місця. Розпочинаємо роботу конференції.

Я до слова запрошую шановного науковця. У вас на партах є розшифровка учасників конференції. Знайдіть і прочитайте, хто ж такий науковець та інші.
Науковець.

Я розповім про корисні копалини Хмельниччини. До найбільш поширених корисних копалин Хмельницької області відносяться такі як гіпс, граніт, пісок, вапняки, глина, торф.

За покладами гіпсу Хмельницька область займає друге місце в Україні. Найбільші його родовища розташовані в Кам’янець-Подільському і Новоушицькому районах. Його використовують для виробництва алебастру, будівельних потреб, медицині. Поклади гранітів зосереджені в Шепетівському, Славутському районах. Його використовують для виготовлення будинків, виготовлення пам’ятників, переробляють на щебінь для дорожнього будівництва.

Вапняки поширені на всій території області. Найбільші кар’єри розташовані в Чемеровецькому, Кам’янець-Подільському районах. Вони йдуть на будівельні потреби, крейду, як один з вапняків використовують в освітніх закладах.

Піски поширені також у всіх районах і мають в основному будівельне значення. Біля Славути є кварцові піски, які йдуть на виробництво скла.

Торф добувають переважно Деражнянському районі, в заболочених частинах річкових долин Південного Бугу. Якщо взяти наш Чорний Острів, то в нашій місцевості зосереджені великі поклади піску та глини, а біля с. Грузевиця є поклади торфу.
Геолог.

Я … - геолог. Я хочу повідомити, що зараз ведуться геологорозвідувальні роботи для виявлення нових родовищ корисних копалин. Розвідані нові родовища граніту в Шепетівському районі, торфу – в Деражнянському, вапняків в Кам’янець-Подільському, керамічної глини – в Полонському районах.
Промисловець.

Я … - промисловець. На території нашої області є багато корисних копалин, які широко використовуються в промисловості. Серед найбільш поширених є вапняк. Його широко використовують в будівельних потребах, для виробництва цукру, соди, цементу. В Кам’янці-Подільському є один із найбільших на Україні цементний завод.
^ Представник міністерства охорони праці.

Я … - представник міністерства охорони праці. Всім відомо, що корисні копалини залягають у землі на різній глибині. Тому їх добувають по-різному. Відкритим способом, в кар’єрах, добувають ті корисні копалини, які знаходяться близько до поверхні землі: залізна руда, глина, пісок, граніт, вапняк, торф.

Для добування з глибини будують шахти, бурять свердловини. У шахтах добувають кам’яне вугілля, залізну руду, кам’яну сіль, в свердловинах природний газ і нафту.
Економіст.

Я … - економіст. Я хочу зосередити вашу увагу на тому, що корисні копалини з часом можуть бути повністю використані людиною, адже запаси їх практично не поповнюються, оскільки швидкість утворення корисних копалин вимірюється мільйонами років, вчені доводять, що запаси корисних копалин нашої області можуть через декілька десятків років вичерпатися. Тому слід раціонально і економно використовувати природні ресурси, бережно ставитися до виробів, виготовлених з них.
Еколог.

Я … - еколог. Люди дуже часто наносять шкоду навколишньому середовищу, особливо при добуванні корисних копалин. І це не означає, що вони роблять це цілеспрямовано, адже всі люблять навколишнє середовище, в якому живуть. Ними керують якісь стимули. Здебільшого це грошовий фактор. Наприклад, попит на руду забезпечує дохід людей, які її добувають. Затрати на відкрити спосіб добування нижчі, ніж на підземний, який менше впливає на навколишнє середовище.
- Я дякую нашим шановним “фахівцям” за підготовку і участь в конференції.
7. Фізкультхвилинка.
- А зараз давайте на хвилинку заплющимо очі і уявимо, що опинилися в чудовому куточку природи. Ми бачимо красиве, незаймане місце, яке вражає красою, чистотою. (Включається магнітофонний запис співу птахів). Милуємося співом птахів, посміхаємося їм у відповідь, бачимо гарні дерева, рослини, багато квітів. Насолоджуємося їхнім запахом, вдихаємо чисте повітря, бачимо, як перескакує білочка з гілки на гілку, як метелики,бджілки перелітають з квітки на квітку, вслухаємося у шум річки, яка є чудова наша природа.

- А зараз встали всі і вийшли до дошки. Ви побуваєте в ролі тих, хто добуває корисні копалини. Ради грошей, прибутку ці люди знімають верхній шар землі, знищуючи все, що на ньому росте.

Я порозкидаю скребки і засічу час. За сигналом ваше завдання буде зібрати їх. Хто більше збере, то отримає винагороду – цукерку.

- Один, два, три – почали.

(розсунулися парти, порозкидалися книжки, ручки).

- А зараз наведіть порядок, поставте все на місце. А ті, що добувають корисні копалини не наводять після себе порядок.

Це був 1-й раунд.
В 2-му раунді завдання теж саме, але умова: не можна нічого розкидати, пересувати, тобто порушувати навколишнє середовище, а то буде штраф – один “знайчик”.

-Один, два, три – почали.

(Все в порядку).

- Підрахуйте: кількість скребок зменшилася. Це і була альтернативна вартість, пов’язана з охороною навколишнього середовища.

- Отже, в 1-му раунді стимулом збирати скребки були цукерки, в 2-му раунді стимулом зберігання навколишнього середовища – уникнення штрафів.
^ 8. Вивчення властивостей корисних копалин за допомогою дослідів.
- Діти, а зараз ви побуваєте ще в одній цікавій ролі. Ви будете юними дослідниками. За планом-схемою аналізу корисної копалини. Вам потрібно буде дослідити властивості тієї корисної копалини, яку я запропоную.

Картки-схеми у вас на партах.

Для цього попрацюємо в групах. Об’єднайтеся в групи, будь ласка.

Тим більше продовжимо наш “Аукціон знань”. Хтось один із групи розповість про властивості корисної копалини, яка досліджуватиметься і тим самим зможе придбати акцію.

1-ша група отримує що? (глина)

2-га група отримує що? (крейда)

3-тя група отримує що? (торф)

4-та група отримує що? (граніт)

Почали працювати.
Отже, завдання акції 6.

Розповісти про властивість глини.

- Прошу 1-ша група. Хто розповість?
Завдання акції 7.

Розповісти про властивості крейди. (2-га група).
Завдання акції 8.

Розповісти про властивості торфу (3-тя група).
Завдання акції 9.

Розповісти про властивості граніту. (4-та група)

- Молодці. Гарно справилися із завданням.

^ 9. Закріплення вивченого матеріалу.

Розгадування кросвордів і ребусів.

1. Місце відкритого видобування корисних копалин, які залягають не глибоко.

2. Людина, яка займається пошуком корисних копалин.

3. Корисна копалина білого кольору, яку широко використовують в будівництві і не обходиться в медицині для лікування травматизму.

4. Один із вапняків, який використовується у будівництві. А також необхідний у школі. Білий, крихкий, залишає слід на дошці.

5. Корисна копалина, з якої виготовляється керамічний посуд.

6. Місце, де залягає багато корисної копалини.

7. Міцний, добре полірується, використовується для оздоблення будинків, метро, для спорудження пам’ятників.

7.Копалини приносять людям користь. Тому вони називаються як?




К






















О






















П






















А










Л




























И






















Н






















И











^ 10. Підсумок уроку.

- Багата в нас природа, неповторна її краса. Щоб вона приносила нам радість, щоб багатство її множилося для майбутніх поколінь, треба оберігати її, дбати про неї. Все, що є в нашій країні: багаті надра корисних копалин, безкраї родючі поля, рослинний і тваринний світ, гори і води – то народне надбання, і кожен з нас від дитини до людини похилого віку відповідає за його збереження і розумне використання.

На Землі, у домі вселюдському –

протиріч і негараздів тьма.

Будьте, люди, обережні в ньому!

Іншої домівки в нас нема.

- Діти, чи сподобалась вам нетрадиційна форма нашого уроку?

- А зараз проведемо бліц-турнір: подивимося як ви запам’ятали умовні позначення корисних копалин (миттєвий показ карток з умовними знаками).

- Яку тему вивчали?

^ 11. Домашнє завдання.

- На наступний урок завдання акції для перевірки домашнього завдання буде – запропонувати власні шляхи збереження корисних копалин.

- Виконати завдання в зошитах на ст.___. Переглянути статтю підручника “Корисні копалини в рідному краї”.




Час


1 хв.


  1. хв.


3хв

5хв.

4 хв.

15хв.


  1. хв.



  1. хв.


3 хв.

3 хв.


Методичний

коментар

Розвиток спостережливості

Ознайомлення

з економічними термінами

Розвиток дослідницьких вмінь

Заохочення учнів до активної розумової діяльності

Розвиток монологічного мовлення,розширення словникового запасу учнів

Опанування економічними поняттями

Розвиток умінь порівнювати,

аналізувати,досліджувати,робити відповідні висновки

Розвиток логічного мислення


^ Учасники конференції.
Науковець – людина, яка глибоко обізнана з теоретичною і практичною сторонами даного питання.
Промисловець – людина, яка займається переробкою та виготовленням продукції з корисних копалин.
^ Геолог – людина, яка займається пошуком родовищ корисних копалин.
Економіст – людина, яка займається раціональним використанням корисних копалин.
Еколог – людина, яка займається охороною навколишнього середовища.
Представник Міністерства охорони праці – людина, яка займається створенням безпечних умов праці при добуванні корисних копалин.



Комп’ютер
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж

1 2 3 4 5 6 7 8 9
З И І Ї Й К Л М Н

10 11 12 13 14 15 16 17 18
О П Р С Т У Ф Х Ц

19 20 21 22 23 24 25 26 27
Ч Ш Щ Ь Ю Я

28 29 30 31 32 33



Вивчаємо властивості корисних копалин
1. Розглянь корисну копалину. В якому стані вона знаходиться в природі: в твердому чи рідкому?

2. Якого вона кольору?

3. Чи має запах? Понюхай.

4. Тверда чи крихка?

5. Вкинь в склянку з водою і розмішай. Розчиняється чи не розчиняється у воді?

6. Чи горюча корисна копалина?

7. Спосіб добування.

8. Застосування.

Схожі:

Конспект уроку «Корисні копалини рідного краю» (Аукціон знань) iconВідділ культури І туризму Новоукраїнської рда
«Історія рідного краю»,що був покликаний підтримувати І розвивати дослідження І вивчення історії Кіровоградщини. Регіональний проект...
Конспект уроку «Корисні копалини рідного краю» (Аукціон знань) icon"Мінерально-сировинні ресурси (укр.)"
До якиї групи відносять такі корисні копалини: залізні, нікелеві, титанові, уранові, ртутні руди І золото
Конспект уроку «Корисні копалини рідного краю» (Аукціон знань) iconНайкраща у світі – моя Україна – у цілому світі одна!
Батьківщини, прагнення бути свідомим громадянином України, її патріотом. Розширювати поняття громадянськості. Виховувати почуття...
Конспект уроку «Корисні копалини рідного краю» (Аукціон знань) iconУчити жити в суспільстві, серед людей це
Найціннішим надбанням будь-якої держави є не тільки корисні копалини й родючі землі, а інтелект, творчий І духовний потенціал її...
Конспект уроку «Корисні копалини рідного краю» (Аукціон знань) iconТема: Гірські породи -корисні копалини
Сьогодні в нас з вами особливий урок. Ми з вами будемо працювати, досліджувати, спостерігати, аналізувати, як справжні науковці
Конспект уроку «Корисні копалини рідного краю» (Аукціон знань) iconУроку
Мета уроку: ознайомити учнів з основними річковими басейнами України; вказати на рекреаційні райони, прекрасні ландшафти нашої країни,...
Конспект уроку «Корисні копалини рідного краю» (Аукціон знань) iconУрок з української літератури. 9 клас. Вчитель Віра Петрівна Коваленко...
Тема. Література рідного краю № Валентина Коваленко. Повість «Вовчик». Проблема сирітства в українській державі
Конспект уроку «Корисні копалини рідного краю» (Аукціон знань) iconПлан-конспект Першого уроку в 3 класі Автор: Аліна Олександрівна...
У, його традицій та звичаїв; розширювати знання учнів про Київщину як культурний осередок української держави, поглибити зміст поняття...
Конспект уроку «Корисні копалини рідного краю» (Аукціон знань) iconКонспект інтегрованого уроку (українська мова й основи здоров’я)
Тема уроку. Закріплення знань, умінь І навичок з теми “Іменник”. Складові здорового способу життя
Конспект уроку «Корисні копалини рідного краю» (Аукціон знань) iconПлан-конспект уроку фізики в 11 класі Контрольна робота з теми «Електричне поле»
Мета уроку: контроль та оцінювання знань, умінь І навичок учнів по вивченій темі
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка