Скачати 92.37 Kb.
|
Міністерство освіти і науки України Теребовлянський відділ освіти Мшанецька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів ВІДКРИТИЙ УРОК: З’ясування композиційних та змістових особливостей розвитку писанок у різних регіонах України. Магічні символи писанок. Підготував вчитель ІІ категорії Кісіль А. Г. 2013Мета уроку: ознайомити з історією декоративно-прикладного мистецтва – писанкарства, навчитися вкладати певний зміст у розпис писанок. Ознайомитися із магічними символами писанок. Вчити цінувати звичаї, традиції українського народу. ^ І. Перевірка готовності учнів до уроку. Відмітка відсутніх. ( хв.) ІІ. Актуалізація опорних знань.( хв.) ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдання уроку. ( хв.) IV. Основна частина
V. Розминка для рук. ( хв.) VI. Практична частина. ( хв.) VII. Підсумки уроку.( хв.) VIII. Домашня робота. ( хв.) ^ І. Перевірка готовності учнів до уроку. Відмітка відсутніх. ІІ. Актуалізація опорних знань: Метод «Мікрофон»(запитання висвітлені на екрані)
Слово вчителя (з демонстрацією на екрані):Великдень – найважливіше свято року. Великоднє привітання – «Христос Воскрес!» З цими словами люди дарують один одному фарбовані яйця. Яйце – це загальнолюдський символ життя, весни, сонця. В Україні яйця, які фарбують, називаються крашанками, а які розписують – писанками. Не можна уявити Великдень без Пасхи, крашанки, писанки. Наближається свято Великодня, яке ми святкуватимемо 5 травня. Тож не забуваймо своїх звичаїв та воскресімо душу нашої неньки України. ІІІ. Повідомлення теми,мети і завдання уроку. Слово вчителя: (висвітлено на екрані) Тема нашого уроку:З’ясування композиційних та змістових особливостей розвитку писанок у різних регіонах України. Магічні символи писанок. Епіграф уроку: «О, писанко, ти символ України, любові й миру вірна берегиня» На цьому уроці ми продовжимо знайомство з писанкарством, одним з видів декоративно-ужиткового мистецтва. Ви будете знати:
Ви будете вміти:
Ви будете вчитися цінувати:
ІV. Основна частина
(розповідь вчителя з демонстрацією) Слово вчителя:Традиція писати писанки сягає своїм корінням в сиву давнину, коли людина була неподільна з природою. В ті часи все навколо було живим і вміло розмовляти. Щоб вижити серед могутніх стихій, потрібно було мати серце, чисте, як гірські води, а руку міцну, як гілля дуба, а ще знати дивовижну мову Всесвіту. Згодом виникли символи, неначе букви тієї чарівної мови. Зображуючи їх на стінах печер, посуді та одязі, люди зверталися до сонця, вітру, води, землі. З часом ті послання почали писати на пташиному яйці. Чому саме яйці? Мабуть тому, що прадавніх людей вражала поява з неживого предмета нового життя. І так не знаючи астрономії, наші предки перетворили кругле яйце в маленьку модель Землі і Всесвіту. Модель з вогненною кулею всередині… Що це? Передбачення? А може вони знали світобудову? Так вони були мудрими. І тому змогли поєднати Християнство, як ідею спасіння душі від мороку, з найсвітлішими образами минулого. Так виникла писанка – символ нового життя, воскресіння Бога, і відродження природи. Відтоді кожне творіння писанки, - ніби пробудження-перетворення засніженої, замерзлої землі в яскраву, весняну радісну. Хочете навчитися таємного письма, і водночас допомогти силам добра і світла побороти холод і темряву? Тоді сміливо йдемо вперед. Вивчаючи тему писанкарства на уроках художньої культури, учні 9 класу познайомилися з легендою «Поки люди пишуть писанки – диявол безсилий».
У гуцульському краї серед зелених гір є чимало долин та ущелин. Можна зустріти тут такі місця, куди майже ніколи не потрапляє сонячне проміння. В одному такому яру з давніх давен жив злий дух Пекун. Спочатку він гуляв по землі і творив лихі справи. Дуже радів злий дух, якщо йому вдавалося переманити людську душу на свій бік. Одних він залякував своїм страшним виглядом, інших купував за золоті дукати. Але найбільше любив Пекун малих дітей. Якось перед Великоднем вийшов Пекун зі схованки і помандрував у Карпатський край вербувати людей для нечистої сили й ганебних справ. У селі неподалік Коломиї злий дух побачив маленьку дівчинку, що малювала писанку. ^ Нарешті йому вдалося вирвати писанку з дитячих рук, і він чимдуж помчав до схованки. Дитина плакала, а люцифер Пекун радів із дитячих сліз і задумав розбити писанку. Як тільки злий дух ударив розписаним яйцем об виступ гірської скелі, писанка тріснула. Пекун почав трощити писанку, топтати її ногами. Але тут сталося диво: із решти писанки утворилися ланцюги, вони обмотати лапи і шию злого Пекуна і прикували його до стін та дна яру. Із того часу злий Пекун живе в темному яру і не бачить світу білого.Двадцять ланцюгів міцно і надійно тримають злюку в темноті й сирості. Ізцієї криївки він висилає своїх слуг - малих чортенят - на обзорини по ціломусвіту. Коли вони повертаються, Пекун питає у них, чи люди живуть узлагоді. Якщо почує, що гніваються чи сваряться між собою, тішиться, бо тойого люди. І тоді ланцюги слабнуть, а-злюка має нагоду підійти трошкиближче до людей. А якщо почує, що люди пишуть писанки, діти шанують батьків і сусіди живуть мирно, у злагоді, то він плаче, бо ті, що пишуть писанки і виконують християнські заповіді, не можуть стати його людьми. Плачучи, чудовисько намагається зірвати ланцюги, але вони міцні і з кожною доброю справою на землі ці ланцюги стають міцнішими. Не пускатимуть Пекуна вони доти, поки люди пишуть писанки та живуть у злагоді. Сподівається Пекун такого часу, коли люди пересваряться між собою і перестануть писати писанки. Аж тоді він зможе вирватися на волю і запанувати між усіма. Сподіваємося, що не вдасться Пекунові дочекатись того часу, бо діти наші шанують батьків і разом з ними пишуть писанки.
Слово вчителя: Зараз ми переглянемо характеристики типових писанок. Увага на екран. (показ презентації з коментарем вчителя) Крашанка - це яйця, фарбовані в один колір. Крашанка пофарбована в червоний колір, символізує радість життя. Крашанка належить до найдавнішого типу оздоблення яйця. Є звичай, що крашанкою ділиться вся родина. Дряпанка - це яйця, що мають орнамент, видряпаний на поверхні. Для дряпанки добирають природно темніші яйця, бо в них міцніша шкарлупа. Дібрані яйця фарбують, обсушують. Спочатку орнамент малюють олівцем, потім гострим предметом видряпують (цвях, шило, голка). Для орнаменту добирають рослинні мотиви: квітку, дерево, гілку, рідше – геометричні. Капанка - спочатку яйце опускають в світлу фарбу, коли воно просохне, на нього наносять крапки гарячого воску. Як віск охолоне яйце кладуть у темнішу фарбу, і так можна проробити декілька разів. Після висихання фарби яйце кладуть у гарячу воду, віск зникає. Мальованка - це яйця розмальовані пензликом, різними фарбами та візерунками. Трав’янка - до яйця прикладають дрібно розсічені листочки й обгортають капроновою панчохою. Потім варять у фарбі. Там де листочок, явиться його білий відбиток. Писанка - це яйце, розписане писачком по чистій чи вже пофарбованій шкарлупі. Технологічний процес її виготовлення складається з ряду операцій:
Білі писанки - писанку, виконану восковою технікою, кладуть у відбілюючий розчин, щоб він покрив ціле яйце. Усі незакриті воском місця побіліють. Писанку обсушують і нагрівають у печі, стираючи ганчіркою віск. Така писанка має біле тло. Через складний технологічний процес виготовлення її називають ще «мученою». ^ - на виточену дерев’яну основу у формі яйця наносять орнамент масляними фарбами і лакують. Трапляються дерев’яні писанки, коли орнамент не малюють, а вирізьблюють спеціальними різцями. ^ - на дерев’яну основу у формі яйця наносять спеціальний складений із п’яти компонентів клей, а потім викладають орнамент бісером. Існує ще техніка «одягання» яйця у бісерну сітку. Інкрустація соломкою - на підготовлену основу – пофарбовану, наноситься малюнок з соломки, готова поверхня лакується. Зернівка - на підготовлену основу за допомогою збитого яєчного білка (клею ПВА) з різних круп викладається орнамент.
Слово вчителя:Відомі різні символічні зображення на писанках. Знаки-символи поєднувались з символікою кольору і були певним оберегом. (демонстрація) Жовтий колір – колір небесних світил: сонця, зірок, місяця; приносить достаток, урожай, приплід. Це є колір сонця. Жовтий колір оберігав від злих сил. То також колір багатства. ^ – колір весни, всього живого, воскресіння природи, багатства рослинного і тваринного світу, символ здоров'я. Червоний колір – колір любові, сили, влади, родючості життя ^ – якщо писанка призначалася хліборобові, то тло писанки неодмінно мало бути чорного кольору. Це колір свята весняної землі, що прокидається від зимового сну. Символічне значення - плодючість. Коричневий – символізує землю-матір Блакитний – Уособлює воду, повітря, небо, здоров'я
Випереджувальнимзавданням на урок вам було розробити проекти про значення символів, що використовуються у писанкарстві. (проекти учнів, їх захист) Символи води Символи вогню. Символи родючості, розвитку, збереження життя Рослинні символи Тваринні символи. Християнські символи. V. Розминка для рук. На столі знаходяться коробки з піском. Учні за командою вчителя виконують вправи, тримаючи у руках пісок. ^ Слово вчителя:А зараз приступимо до практичної частини. Ви маєте заготовки, на які ми будемо наносити орнамент, зразки яких ви бачите на дошці. (відео гаївок) VII. Підсумок Слово вчителя:Сьогодні ми провели свій урок в переддень найрадіснішого, найсвітлішого свята весни – Великодня. Дозвольте привітати Вас із цим чудовим святом. Із Христовим Воскресінням Щиро Вас вітаю! Жити в радості й любові – Від душі бажаю. Запашною нехай буде Великодня паска. І довіку буде з Вами Світла Божа ласка! VIII. Домашня робота. |
![]() | Нашого сьогоднішнього уроку "Скарби бабусиної скрині" Вчитель: Готуючись до цього уроку, кожен учень написав невеличку книжечку про свою бабусю, в якій найтеплішими, ніжними словами... | ![]() | З досвіду роботи Тема уроку. Ідея єдності, згуртованості нашого народу на сторінках оповідання Антона Лотоцького „ Михайло-семиліток |
![]() | Тема: масова частка розчиненої речовини мета ... | ![]() | Конспект уроку на тему: «Ab ovo. Все починається з яйця» Мета. Розвивати любов до народних традицій та оберегової символіки, як мови наших пращурів; зацікавлення у пізнанні багатогранної... |
![]() | Тема. Двокрапка І тире при однорідних членах речення. Мета Вправа на уважність. Діти, зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Назвіть в ньому однорідні члени речення | ![]() | Тема: Англійський калейдоскоп Як ви знаєте ми працюємо з вами над темою “ Домашні справи”. А тема нашого уроку „ Англійський калейдоскоп ” |
![]() | Нашого уроку відповідно до святкової атмосфери Дня знань має урочисту,... Обладнання: тексти Конвенції про права дитини І конституції України; плакати (стенди) | ![]() | Анкета Назвіть причини запізнень учнів на уроки «круглого столу». А розглядатимемо дуже важливе питання для нас це відвідування учнями нашого класу школи, культура поведінки, уміння... |
![]() | Нещодавно на території нашого селища проводились археологічні розкопки... В першій половині XIX століття розкопками археологічних старожитностей на території нашого селища займався граф Раст-воровський,... | ![]() | Нашого першого уроку Сьогодні ми поговоримо з вами про нашу Україну, про минуле І теперішнє нашої Батьківщини, про досягнення українського народу, про... |