Урок з української літератури проведений у 5-му класі вч. Літвін Тетяною Володимирівною тема: Т. Г. Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе»




Скачати 45.36 Kb.
НазваУрок з української літератури проведений у 5-му класі вч. Літвін Тетяною Володимирівною тема: Т. Г. Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе»
Дата конвертації10.06.2013
Розмір45.36 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Туризм > Урок
Урок з української літератури

проведений у 5-му класі

вч. Літвін Тетяною Володимирівною

ТЕМА: Т.Г.Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло

хати».

МЕТА: Допомогти учням усвідомити ідейно-художню цінність поезій Т.Г.Шевченка; дати поняття про епітет і порівняння; розвивати навички відтворення настроїв пейзажних поезій, описування власних відчуттів, викликаних художнім словом; виховувати почуття прекрасного, естетичні насолоди від твору мистецтва як погляду на світ.

ТИП УРОКУ: формування та вдосконалення вмінь та навичок.

ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, ілюстрації до творів.

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: художні засоби – епітет, метафора, порівняння.

^ ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

  • Повідомлення теми й мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Перевірка домашнього завдання

ІУ. Формування та вдосконалення вмінь та навичок.

  1. Слово вчителя.

Дорогі діти! Тема сьогоднішнього нашого уроку збігається з відзначенням у нашій школі 199 річниці з дня народження геніального поета, художника, надзвичайно щирої душі людини, яка понад усе любила свій рідний край і все своє життя боролася за незалежність своїх земляків – Тараса Григоровича Шевченка. Хоч Тарасові Шевченку більшу частину свого свідомого життя довелося перебувати за межами свого рідного краю, він завжди пам’ятав про Україну, серцем тягнувся до неї. Часто згадував чарівну українську природу,працьовитих і щирих людей, їхні пісні, легенди, звичаї, традиції.

Навіть сидячи в похмурому петербурзькому казематі за свою бунтарську поезію чи знаходячись у далекому казахському краї на засланні,він міг, заплющивши очі, уявити квітучий вишневий садочок біля чепурної біленької хатини в українському селі, червону калину над водою, вечірню зорю, озерце з очерятиними берегами, сповнене чарівних русалок. Про це він думав і складав поезії, якими захоплюється не одне покоління людей. І сьогодні на уроці ми з вами познайомимось з чудовими творами Т.Г.Шевченка , у яких він оспівує красу української природи. Це його вірші «Садок вишневий коло хати» та « За сонцем хмаронька пливе».

  1. Виразне читання вірша Т.Шевченка «За сонцем хмаронька пливе».

  2. Проведення словникової роботи.

Поли – крайні передні частини верхнього одягу;

Пелена – передня частина спідниці; тканина;

Оповиє – обволікає, оповиває;

Того світу – світла

  1. Обмін враженнями від прочитаного. Які почуття і настрій передає, до яких роздумів спонукає?

  2. Евристична бесіда.

  • Як називається опис місцевості, природи, погоди, природних явищ?

  • Чи відчувається у творі присутність людини і як?

  • Які настрої відтворює автор і за допомогою яких засобів?

  1. Слово вчителя.

Картини навколишнього світу, природи в поезіях Т.Шевченка – інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. Серед них у вірші « За сонцем хмаронька пливе» є як уже відомі вам пейзаж, метафора, зменшено-пестливі слова.

Дуже широко у художній творчості використовуються епітети – художні означення.

( Визначення записуємо до словничка і приклади з вірша)

Червоні поли, синє море, рожева пелена, малая година, хмаронька рожевая, сива тьма, німа тьма.

Художні означення слід відрізняти від звичайних означень, які вказують на звичайні і звичні явища та прикметники: гарний стіл, синя блузка, сивий чоловік, рожева троянда.

Часто в художніх творах письменники вдаються до порівнянь.

Порівняння – слово, або вираз, за допомогою якого одні предмети, явища, дії зіставляються з іншими на основі спільності певних ознак; це пояснення одного предмета за допомогою іншого, подібного до нього.

(Запис до літературного словничка – покриває рожевою пеленою, мов мати дитину, туман, наче ворог, ждеш того світу, мов матері діти)

Зверніть увагу, що в порівнянні завжди є дві частини, які поєднуються сполучниками: як, мов, ніби, наче, мовби, мовбито, нібито, неначебто.

Якщо є зіставлення, але немає порівняльного сполучника, то це – метафора.

Можна порівняти: тьмою німою оповиє тобі душу – метафора.

Оповиє душу, ніби тьмою німою – порівняння.

  1. Виразне читання вірша «Садок вишневий коло хати»

  2. Словникова робота.

Хрущі – великі жуки;

Плугатарі –орачі, ті, хто ходить за плугом.



  1. Обмін враженнями від прочитаного вірша.

  2. Проблемно - пошукові завдання. Робота в групах.

Перша група - визначити, які художні засоби використовує автор для створення чудової картини сільського вечора. Зробити висновок.

Друга група – чи є у вірші елементи гумору? Довести це.

Третя група – випишіть усі дієслова з вірша, порівняйте їхню кількість з іншими частинами мови; визначити їхню роль у змалюванні поетичної картини.

  1. Вивчення вірша за допомогою « малювання подумки».

Звучить музика. Учні заплющують очі і подумки відтворюють картини, змальовані у вірші «Садок вишневий коло хати».

Спробуйте вивчити вірш напамять за 5 хвилин, послідовно озвучуючи, намальовані картини.

У. Закріплення знань, умінь і навичок.

Написання літературного диктанту із взаємоперевіркою.

Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом.

  • Хто ворог моря? Туман.

  • Хто закохався у сонце? Хмаронька.

  • Кому вода служить ліжком? Сонцю.

  • Хто, не маючи ні зубів, ні язика, говорить? Сонце.

  • Хто любить червоний колір? Хмаронька.

  • Кого завжди чекають з нетерпінням? Матері.

  • Що слугує аеродромом для хрущів? Вишні.

  • Кого втома не бере? Дівчат.

  • Хто сперечається з матусею і кого вона боїться? Соловейко.

  • Назвати вечірній дует. Соловей і дівчата.

  • Назвати вечірній ліхтар. Зіронька.

  • Хто й увечері не розлучається із своїми помічниками? Плугатарі з плугами.

( Учні обмінюються зошитами і виставляють кількість балів одне одному).

УІ. Підсумок уроку. Оцінювання.

УІІ. Домашнє завдання. Вивчити вірші напамять і зробити до них ілюстрації.

Схожі:

Урок з української літератури проведений у 5-му класі вч. Літвін Тетяною Володимирівною тема: Т. Г. Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе» iconУрок української літератури в 9 класі
Підготувала І провела вчитель української мови та літератури Салата Валентина Іванівна
Урок з української літератури проведений у 5-му класі вч. Літвін Тетяною Володимирівною тема: Т. Г. Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе» iconУрок читання, проведений в 2 класі Підгірненської зош І-ІІІ ступенів...
Сьогодні у нас буде незвичайний урок. Ми помандруємо в цікаву подорож. На нашому шляху будуть: зупинка „Читайлики”, тунель скоромовок,...
Урок з української літератури проведений у 5-му класі вч. Літвін Тетяною Володимирівною тема: Т. Г. Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе» iconПлан-конспект уроку з української літератури в 11 класі
Тема: Андрій Малишко. Відомий український поет І його пісні, що стали народними
Урок з української літератури проведений у 5-му класі вч. Літвін Тетяною Володимирівною тема: Т. Г. Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе» iconУрок з української літератури в 6 класі з теми: Богдан Лепкий. «Видиш, брате мій »
Тема: Богдан Лепкий. «Видиш, брате мій» Історія написання твору. Відображення святого почуття любові до рідного краю, болючі спогади...
Урок з української літератури проведений у 5-му класі вч. Літвін Тетяною Володимирівною тема: Т. Г. Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе» iconУрок української мови у 4 класі Тема уроку
«морфологічний паспорт прикметників»; удосконалювати уміння працювати в групах, вести діалог
Урок з української літератури проведений у 5-му класі вч. Літвін Тетяною Володимирівною тема: Т. Г. Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе» iconУрок математики з елементами логіки, проведений 11. 10. 2012р в 2...

Урок з української літератури проведений у 5-му класі вч. Літвін Тетяною Володимирівною тема: Т. Г. Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе» iconУрок української літератури в 11 класі Тема: «Улас Самчук. Проблеми...
Тема: «Улас Самчук. Проблеми людської гідності та національної самосвідомості у статті «Нарід чи чернь?»»
Урок з української літератури проведений у 5-му класі вч. Літвін Тетяною Володимирівною тема: Т. Г. Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе» iconПлан-конспект позакласного заходу з української літератури «Шевченко, якого ми не знаємо…»
Кобзаря, його поглядами, уподобаннями; дослідити унікальність, світову велич геніальної людини
Урок з української літератури проведений у 5-му класі вч. Літвін Тетяною Володимирівною тема: Т. Г. Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе» iconУрок з української літератури в 10 класі на тему: із
Що ж означає любити? У ранню пору життя, як вранішнє сонце, сходить у душі кохання трепетне, світле, що боїться розчарувань, але...
Урок з української літератури проведений у 5-му класі вч. Літвін Тетяною Володимирівною тема: Т. Г. Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе» iconУрок світової літератури у 6 класі Тема уроку: Сильний людський характер...
Які його «Північні оповідання» вам відомі? («Поклик предків», «Біле Ікло», «Син Вовка», «Дочка снігів», «Жага до життя»)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка