Робота




Скачати 421.66 Kb.
НазваРобота
Сторінка1/3
Дата конвертації03.03.2013
Розмір421.66 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Туризм > Документы
  1   2   3
Т.М. Немирович

РОБОТА

ІЗ СТИЛІСТИКИ

(ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ)

Схвалено радою методичного кабінету

Протокол №3 від 18.03.2011 р.

Рецензенти: Навроцька О.В. вчитель зарубіжної літератури, перша категорія

Тунік Ю.О.директор школи, вища категорія
Упорядник: Немирович Т.М.- вчителька української мови Квітневської ЗОШ І-ІІІ ступенів

У посібнику подається система вправ і завдань із стилістики, які допоможуть вчителю у формуванні навичок аналізу текстів різних стилів.
ВСТУП

Реформа загальноосвітньої і професійної школи передбачає розвиток інтелектуальних здібностей люди­ни. В цьому плані великі завдання постають і перед шкільним курсом української мови. Тому особливе зна­чення надається підвищенню рівня мовної культури учнів. Мовлення має бути правильним не тільки з орфо­епічного, лексичного і граматичного боку, але й із сти­лістичного.

Головне завдання посібника полягає в тому, щоб учні, опрацьовуючи різні вправи під час вивчення простого речення, уникали недоліків у побудові речень.

Систематична робота учнів із запропонованими завданнями сприятиме піднесенню рівня стилістичної грамотності учнів.

Мета посібника — допомогти вчителю в організації роботи над стилями мовлення, їх ознаками, функціями і сферою використання під час вивчення простого речення.

^ СТИЛІСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ДВОСКЛАДНИХ РЕЧЕНЬ
1. Виділити двоскладні й односкладні, поширені й непоширені речення. В якому стилі синтаксична будова тексту характеризується різноманітністю речень і чому?
1. Знання - це духовне багатство людини. Вчені - великі трудівники. Вони
відкривають світ знань для щастя людства, для багатьох поколінь. Нелегкий шлях до вершин науки. В школі ти робиш тільки перші кроки на ньому. Навчання – це серйозна праця. Можливість учитись, оволодівати знаннями - велике благо суспільства. Дорожи цим благом, будь наполегливим, допитливим , невтомним розвідником на шляху до знань, будь трудівником і шукачем. (В. Сухомлинський.)

ІІ. Вода чиста і прозора. Сонце пронизує її зверху аж до самого дна. Вас так і потягло до чистої хвилі. Шубовсь ! Заклекотіла - потемніла прозора товща. Широкі круги знялись по верху, розходячись на всі боки. Покотили один за другим ,здіймаючи невеличкі бульки. Поперечні хвилі захитались, подалися назад, стукаючись одна в одну. Пішли собі вистрибом, попереджаючи одна одну. Посеред того кип'ятку тільки біліє ваше тіло, подаючись під водою впоперек річки. Ви виринаєте з-під хвилі. Раді та веселі, струшуючи воду, розплющуєте очі. Перевівши дух, обдивляєтесь кругом себе. Вам стає гарно серед тієї рідкої прохолоди. Ви починаєте бавитись серед води. То ляжете на спину і колишетесь на тихій хвилі, задивляючись у синє небо. Перекидаєтесь на груди, і, вимахуючи руками, пливете проти течії ( За П.Мирним.)
2. Виділити в реченнях підмети і присудки. Чому найчастіше в науковому стилі в ролі підметів виступають слова - терміни і термінологічні словосполучення.

^ Ручний дриль

Для свердлення металів найчастіше застосовують спіральні свердла. Свердло приводиться в рух за допомогою ручного або електричного дриля. Ручним дрилем користуються тоді, коли треба просвердлити отвори діаметром до 8 мм.

Ручний дриль складається з корпусу, до якого прикріплено стрижень, на кінці якого є упор. Усередині корпусу розміщено механізм зубчатих передач. У нижній частині корпусу є шпиндель, до якого прикріплено патрон із свердлом. У корпусі є два отвори, в які закручують упорну ручку. За допомогою ручки привода приводять в рух механізм дриля. (З журналу).
3.Довести, що головні члени речення виконують образну функцію. Чим пояснити різноманітність вираження присудків ?
1. А літа все летять,

Скронь торкаються крилами сивими,

Теплих весен дощі

Обмивають за нами жалі,

І для учнів своїх

Ви лишаєтесь вічно красивими,

Другі наші батьки,

Щирі друзі мої, вчителі .

У осіннім вбранні

Вкотре школу обстануть тополі,

Журавлині ключі

Вдалину перетчуть небеса,

їм шукати тепла,

Вам навчати знов щастю і долі

Й віддавати серця,

Щоб цвіла наша юнь і краса

Крізь безсоння ночей

Гріють нас ваші стомлені очі.

Хоч давно пролунав

Той останній прощальний дзвінок,

Та з найдальніх доріг

Ми завжди повернутися хочем

В рідну школу свою

Без запізнень на перший урок (В. Близнець.)
ІІ. Умовив я таки бабусю їхати до Києва. Тато з мамою хоч і довгенько вагалися, та проте дали згоду.

Поїхали ми в город, на станцію. А до станції було верст із тридцять. Бабуся ніколи в місті не були і поїзда не бачили. Як побачили вони паровика, та ще він, повз станцію пробігаючи, як закричить, - бабуся, затуливши очі руками, так і присіли.

-Не поїду,- плачуть.

-Та чого ж не поїдете? Та нічого страшного нема, то він свистить, щоб на

путі не стояли , щоб ні на кого не наїхати.

-Та щоб я лізла на оте чорне і їхала? Та ніколи в світі! За що я там

держатимусь? Біжи, хай батько вертається та забере мене додому

(Остап Вишня.)
3. Зіставити речення. В чому їх синонімічність і в яких стилях вони використовуються?

1. Київ… Він на диво молодий і прекрасний, хоча йому вже минуло півтори тисячі років. - Київ молодий і прекрасний, хоча йому вже минуло півтори тисячі років. 2. Шевченко! Він був і залишиться гордістю українського народу.—Шевченко був і залишиться гордістю українського народу.
4. Замінити речення, дублюючи іменник займенником. Що досягається такою заміною?
1. Одеса не схожа на жодне інше місто півдня України. 2. Вірші Сосюри чарують нас своїм ліризмом і простотою.
5. Прочитати речення, дотримуючись правильної інтонації. Визначити їх стиль. Зробити синтаксичний розбір речень.
1. З народом бо жить, нове починать- це значить ніколи помилки не знать. (П. Тичина.) 2. Уміти жити - оце велике діло.(І.Франко.) 3. Продовжувати життя - це перш за все навчитись його не скорочувати. (О. Корнійчук.). 4. Це твій перший обов’язок - кидатися в бій зі смертю й перемагати й так, як недавно вмів.( Ю. Шовкопляс.) 5. Здобувати волю - то мій рай!

(П. Грабовський.)
6. Визначити стилі мовлення. Назвати підмет і присудок. В якому часі найчастіше вживається дієслово - присудок у кожному з текстів ?
І.1.Тундри та степи, що розкинулись за межами льодовика, населяли великі стада мамонтів. Висотою до 3,5 метра, вони вкриті густою шерстю, яка добре захищала їх від холоду. Велику голову прикрашали довгі вигнуті бивні, якими мамонти розгрібали сніг, щоб добратися до трави і моху. На спині в мамонтів був горб із запасом жиру: він, як і горб верблюда, допомагав тваринам переживати голод. Вуха у мамонтів були маленькі, хвіст короткий, вкритий густою шерстю. (В. Уткін.)
ІІ. У кожного народу є свої святині, які він береже і перед якими схи­ляє голову. Чимало таких місць і в Україні. Одне з них — легендарне поле битви під Берестечком на Во­лині. Ось і острів Журавлиха, де розміщений музей-заповідник «Ко­зацькі могили». Вклонімося уні­кальним експонатам музею, що бережно зібрані на полі бою. Поду­маймо про ціну, яку заплатив наш народ, ідучи до своєї незалежності (За В. Мисаном).
7. Визначити стиль тексту. 3’ясувати, якими засобами автор досягає виразності та експресивності мовлення. Яку роль при цьому відіграють присудки?
Вийшов за село, глянув, - у млині світиться Я на те світло і прямую. Ішов собі так, ішов, тільки став на гору бейкатися - глянув, а світло кудись униз сунеться, сунеться і зовсім щезло, наче його хто собі в кишеню заховав. Темно зробилося, як під кобеняком, за два кроки поперед себе нічого не видно. Страх мене такий пройняв, що ногами з місця не зрушу. (Г. Тютюнник.)
8. Визначити прості присудки та способи їх вираження. Якого стилістичного забарвлення вони надають реченням?
1.Іде весна. Збудився світ. Біжать струмки із-під воріт у море - на всесвітній зліт.(О. Підсуха.) 2. Бредуть над копрами задумані зорі.(К. Герасименко) 3. Над лісом гаснуть останні зорі.(М.Стельмах) 4. Одвечоріло. Тиша ніби скло. (Б.Олійник) 5. Стояв вересень. Разками воскових і рожевих плодів освітилось яблуневе гілля в садах. Фіолетовим димом курилися сливи.(Є.Гуцало.)
9. Прочитати текст. Визначити стиль. Пояснити вплив присудків на текст. Від чого це залежить?

^ Скрип і скрипка

-Тьху, - кидаєте ви спересердя, - знову цей Скрип!. Непроханий і докучливий, він раптом виникає в дверях, спротивлює мандри на колесах, моститься навіть у вашому ліжку Скрізь його гонять, звідусіль виводять пріч. А він, диви, й повертається. Такий уже зроду нахаба.

І в кого на умі, ніби - то з ним щось має спільне Скрипка - ця щира королівна музики, чарувальниця привсевабна, яку слухають не наслухаються? Важко повірити... Але ж справді з одного кореня, прямі, сказати б, родичі!

Так, буває, стрінеш осточортілого занудія разом із тендітним ніжним створінням: аж то його донька. От вам, будь ласка це Скрип і Скрипка. (О. Лук'янченко)
10. Порівняти речення. У яких реченнях дієслівні складені присудки мають книжний характер?
1. Він майстер розповідати цікаві бувальщини.-Він уміє розповідати цікаві бувальщини. 2.Трудящі нашої країни можуть навчатися, працювати, відпочивати. - Трудящі нашої країни мають право навчатися, працювати, відпочивати.

3. Закували хлопців у кайдани та повели до прийому битими шляхами. (Т.Шевченко.) – Стали хлопців у кайдани кувати та повели до прийому битими шляхами.

11. Прослухати текст. Визначити стиль і з'ясувати, яку стилістичну роль
відіграють дієслівні складені присудки у кожному тексті.
І. Повінь - щорічне регулярне підвищення рівня води у водотоках при таненні снігу та льодовиків або під час тривалих дощів. Розрізняють повені весняні, весняно-літні й літні. Більшість річок України мають весняну повінь.

ІІ. Такий світ, жити б тільки і жити, - говорить Таня задумливо. - Небо це. Степ широкий. Пісня. Кохання. Та кому дозволено зазіхати на оце вічне право людське, на працю людську, на щастя? Був час, коли людина була звіром, жила в лісах, печерах, тільки і вміла добувати собі харч, що мисливством, - тоді вона змушена була воювати. З примітивним знаряддям накидалась вона на мамонтів.. Тепер стоять перед нею тисячі книг, в яких зібрано мудрість віків, стоять націлені в небо телескопи, в які вона розглядає далекі світи.(О.Гончар.)
12. Скласти речення, в яких до дієслівного складеного присудка входили б допоміжні дієслова: норовити, заманутися поталанити. хвалитися, здружитися, метнутися.3"ясувати семантичні відтінки речень.
13.У реченнях замінити допоміжне дієслово іншими дієсловами, щоб присудок означав: а) бажання, прагнення допомогти; б) необхідність;

в) можливість, здатність; г) намагання, намір.
1 .Сергій почав працювати на заводі.2. Роман взявся допомогти своєму товаришу.
14. Прочитати. Визначити в реченнях головні члени. Пояснити роль пропущених окремих членів речення або їх частин.
І.– Ну, що? Га?

–Та хто ж його знає? Кажуть, що тепер панам цурка навіки...

– А про землю?

– Земля що? Земля наша…

–Еге, бери обома руками... Аби видержав ..

– Нічого, видержим… Казав Денисенко, що прийде увечері до Гната… Зберіться, кучани, та побалакаємо.(І Микитенко)
ІІ.– Розкажіть щось веселе.

– Не вмію.

– Вчіться. Це чудове мистецтво бути веселим (С Журахович.)
15. Прочитати. Визначити стиль тексту. Встановити, у тексті якого стилю
переважають іменні складені присудки з іменними частинами-іменниками,
прикметниками, дієприкметниками. Чим це можна пояснити?
І. Ялина - хвойне дерево. Замість листя вона має хвоїнки розміром 1-1,5 сантиметра. Вони розмішені окремо одна від одної і тримаються на гілках п'ять - дев'ять років. Ялина - тіневитривала порода. Вона росте тільки на родючому ґрунті. Стержневого кореня не має, а бокові розміщені у поверхневому шарі ґрунту. Живе ялина до 200-250 років, досягаючи у висоту більше сорока метрів. Крона у ялини пірамідальної форми. Поширена ця порода хвойних дерев у північних районах нашої країни. (З журналу.)

ІІ. Коли мова заходить про українського художника І.М. Сошенка, обов'язково згадую Літній сад Петербурга і ту незабутню зустріч з молодим Шевченком. Іван Максимович був першим, хто відкрив неповторний талант майбутнього народного співця. Від нього починається Тарасова стежка до знаменитих Брюллова і Жуковського, до жаданої волі. Дружні стосунки між земляками не поривалися до смерті великого Кобзаря. .. Закінчивши в 1838 році петербурзьку Академію мистецтв і одержавши звання вільного некласного художника, І.М.Сошенко оселився на Україні і зайнявся педагогічною діяльністю. Кілька років він працював учителем малювання у Ніжинському повітовому училищі, згодом викладав у гімназіях Немирова і Києва. Серед його учнів був і В.Д Орловський, відомий живописець, академік петербурзької Академії мистецтв. (З журналу.)
ІІІ. Золотим теплом пронизане весняне повітря, його ласкаві волоконця, його ніжна пряжа вкутують мої бажання, й вони починають світитися незвичайним світлом, наче зросли не в моїй душі, а в самому повітрі цієї щасливої весни, натхненної животворністю, мудрої своєю зеленою ласкою.

Стоять верби, опущені зелененьким листям, і здається, чують сплески журавлиних сурем у піднебессі, легенький бентежний передзвін - прозорий, кришталевий. (С.Гуцало.)
16.3апам'ятати визначення. Пояснити, з якою метою в реченнях пропущені дієслова - зв’язки. Що зміниться, якщо їх відновити в реченні?
1.Емоції - душевні переживання, почуття гніву, печалі,радошів.2. Емоційне слово - слово, основним змістом якого є вираження почуттів. 3. Експресія - виразність, підкреслене виявлення почуттів, переживань. 4. Експресивність - наявність експресії. 5. Афект – короткочасне бурхливе переживання людини. 6. Культура - сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених людством протягом його історії. 7. Стиль - сукупність мовних засобів і прийомів, вибір яких зумовлений змістом, характером і метою висловлювання. 8.Форма - видозміна того самого слова.
17. Прочитати речення, визначити присудки. Зробити висновки про їх стилістичну роль.
1.Полк як полк. 2. Бухта - не бухта, а люстерко, в якім відбивається й коливається все, що лише може заглянути. (Ю.Яновський.) 3. Ніч - мов криниця без дна (М.Рильський.) 4. Була ти наче лісова царівна. (Леся Українка.)
18. Прочитати. Визначити присудки та їх вплив на стилістичне забарвлення речень. Ввести в речення дієслово-зв'язку, пояснити зміни. Який варіант речень більш вдалий?
1. Він з тих людей, що здатні захоплювати. 2. Комбат про тебе хорошої думки. 3. Виявилось, що всі вони із свіжого поповнення, яке прибуло звечора в полк. 4. Таня за старшу тут. 5.Та головне, звичайно, не в харчах, а в духовній поживі, що її так прагне моя душа. 6. Хто ви такий?
19. Визначити додатки. З'ясувати, де вони є засобами уточнення, а де виконують додаткову, емоційно-експресивну функцію.
У центрі Західної Європи в небо здіймаються скелясті гори Альпи. Їхні шпилі і гребені вкриті блискучими крижаними коронами і сніговими мантіями. Із верховини цих гір по альпійських долинах дмуть животворні вітри. Тільки за день вони піднімають температуру повітря на 15-20 градусів. Це - фени. Назва їх походить від латинського слова "фавоніус", що означає "теплий вітер".

Під впливом благодатного фену в природі відбуваються казкові перетворення, брунькують дерева, зеленіють трави - настає весна. (О. Муратов.)
20. Визначити, які з додатків у поданому тексті сприяють образному відображенню предметів і явищ, їхньому емоційному забарвленню.
Який маленький лежу я в дідовому човні і стільки вже знаю приємних і прикрих речей.. Неприємно ходить босому по стерні і їхати на возі з сіном неприємно, коли віз ось - ось перекинеться в річку. Неприємно дивитись на великий вогонь, а от на малий приємно. І приємно обнімати лоша. Або прокинутись удосвіта і побачити теля, що знайшлося вночі. Приємно бродити по теплих калюжах після грому і дощу. Приємно знайти в траві пташине кубло. Приємно тягати копиці до стогу й ходити навколо стогів. (О.Довженко.)
21. Прочитати. Довести, що це текст художнього стилю. Визначити, які означення виконують тільки інформативну функцію, а які - ще й образну.

На гострі брилі кинули його

І прикували боговою люттю

За те, що в муках праведних вогонь

Він передав на добре діло людям

Брели віки. На лугах віражів

Хиталися, блудили в катакомбах Хотів для добрих .. Але ви скажіть:

Чи можна на вогонь поставить пломбу?

Ми славим в одах вогнище святе

Та всіх пускать до нього ще нам рано:

Адже вогонь, що викрав Прометей,

Спалив колись великого Джордано (Б.Олійник)
22. 3а поданим початком скласти твори різних типів мовлення, використовуючи означення. Пояснити їх вплив на стилістичне забарвлення тексту.
1.Осінь. Золота осінь. В яскравому небі білосніжними айстрами пропливають хмари.(М.Стельмах.) 2. О пам'ять і смуток землі, чи минулися ви? Чи минулись ? Бо й тепер од печалі сивіє жито...(М.Стельмах.)
23. Прочитати речення. Визначити прикладки. Які стилістичні функції вони виконують?
1.Нехай житом-пшеницею, як золотом, покрита, нерозмежованою останеться навіки од моря і до моря - слов'янська земля. 2.Не сон-трава вночі на могилі процвітає, то дівчина заручена калину саджає. З.У нас один старший - батько Максим. 4. Рости ж, серце - тополенько, все вгору та вгору.5 .Ото сестри - чарівниці - отії тополі. 6. Бабусю Настю поховали і ледве-ледве одволали Трохима - діда. 7.Ось слухай же, мій голубе, мій орле-козаче! (Т.Шевченко.)

24. Ввести в речення прикладки. Яка функція прикладок у науковому стилі? Пояснити правопис прикладок.
1. Риба...- розбишака. На суші вона вступає в бійку навіть з собаками. 2. Зайці… не ховаються під землею: їх рятують від ворогів прудкі ноги. 3. На острові Комодо в Індонезії живуть гігантські ящери... 4. У вологих тропічних лісах зустрічається незвичайна рослина… ЇЇ квітка найбільша на земній кулі. 5. Називають її квітка…

Довідка. Бігун, русак, варани, рафлезія, гулівер.
25.Скласти опис на тему " Осінь у лісі", використовуючи такі слова: дерева-велетні, метелики-листочки, красуні-берізки, хмарини-перини, дуби-бородачі, синиці-щебетушки.

Визначити стилістичні функції прикладок.
26. Прослухати текст. Визначити види обставин. Які з них впливають на стилістичне забарвлення тексту і чому?
  1   2   3

Схожі:

Робота iconМетодичний тиждень
Форма навчальної діяльності: робота в парах, робота в групах,індивідуальна робота
Робота iconУрок Тема. Основи, їх склад І назви. Класифікація основ
Методи І прийоми:ігрові елементи, критичне мислення, робота на дошці, самостійна робота, робота з картками
Робота iconТема. Створення інтерактивних презентацій. Практична робота №6
Закріплення вивченого матеріалу. Практична робота №2 Робота з інтерфейсом користувача операційної системи Windows (17хв)
Робота iconУрок №6 Тема. Робота з таблицями у текстовому процесорі. Практична...
Тема уроку робота з таблицями у текстовому процесорі. На сьогоднішньому уроці ми навчимося створювати таблиці, працювати із рядками...
Робота iconПриродознавство 6 клас – 35 годин
Практична робота №3«Складання харчового ланцюга в екосистемі.» Контрольна робота
Робота iconЯ І україна. Громадянська освіта
Синє озеро Синяк. Волинське чудо. Робота з картою. Де ми побували. Робота з словником
Робота iconТема : Основи, їх склад І назви. Класифікація основ
Форми роботи : групова робота,робота з опорною схемою,демонстраційний експеремент
Робота iconУрок 3 Тема. Робота з текстом у графічному редакторі Coreldraw. Практична...
Як І в текстовому редакторі ми можемо змінити шрифт тексту, розмір, підкреслення, тощо. Окрім цього ми можемо змінити положення І...
Робота iconУрок №7 Тема. Робота з формулами. Практична робота №5 «Створюємо...
Закріплення вивченого матеріалу. Практична робота №5 Створюємо та редагуємо формули у текстовому процесорі (17хв)
Робота iconТема: Практична робота “ Робота з таблицями у текстовому процесорі ”
Застосування придбаних зун на практиці – виконання учнями практичних завдань на комп’ютері
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка