Без води немає життя. Три стани води. Властивості води як рідини. Вода – розчинник. Мета




Скачати 117.38 Kb.
НазваБез води немає життя. Три стани води. Властивості води як рідини. Вода – розчинник. Мета
Дата конвертації03.03.2013
Розмір117.38 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Туризм > Документы
Тема. Без води немає життя. Три стани води.

Властивості води як рідини. Вода – розчинник.

Мета. Закріпити і розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і її властивості як рідини; формувати елементарні поняття (розчинна у воді речовина, розчинник, розчин, нерозчинна у воді речовина); вміння робити розчини; формувати вміння самостійно виконувати досліди, пояснювати й узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу.

Обладнання. Підручник « Я І Україна », зошит « Я і Україна » 3 клас, малюнки, склянки з водою, цукор, сіль, пісок, марганець, оливкова олія.

^ Хід уроку

( Клас попередньо поділений на три групи )

I. Організація класу.

Повідомлення гідрометеоцентру

II. Перевірка домашнього завдання.

Бліц – турнір

  • Що таке природа?

  • Яка буває природа?

  • Які є ознаки живої природи?

  • Назвати предмети неживої природи.

  • Що ми не відносимо до природи?

  • Кого ми відносимо до живої природи?

III. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

  1. Загадки.

  • Пропоную загадки.


Я і хмара, і туман,

І струмок і океан,

Я літаю і біжу,

Іноді, як скло, лежу. ( Вода)

Вона прозора, як сльоза,

І кольором, мов бірюза,

На все вона спроможна,

Без неї жить не можна…

Тепер вгадайте, хто вона,

Ота звичайна рідина. ( Вода )


  • Визначіть тему і завдання нашого уроку

( учні висловлюють свої припущення, щодо завдань уроку :

  • Вода.

  • Значення води.

  • В якому стані буває вода.

  • Які властивості має вода.

  • Для чого треба вивчати воду?)

( План вивішується на дошці )
IV. Сприймання та первинне усвідомлення нового матеріалу.

    1. Розповідь учителя.

Вода у природі
Вода займає в природі 71 % від поверхні земної кулі. Вода є в океанах і морях, ріках і озерах, під землею і в грунті, джерелах і криницях.

  • Зовсім чистої води в природі немає. Її вдається одержати тільки в лабораторії. Така вода не смачна, в ній немає солей, потрібних живому організму. Люди і багато тварин майже на 2/3 складаються з води. А деякі рослини складаються з води приблизно на 4 / 5.

  • Вода рік і озер. Яку ми використовуємо, становить лише 0, 01 % всіх запасів Світового океану.

  • У всьому світі через кожні 20 років подвоюється використання водних ресурсів. Україна споживає за рік лише 1,4 км кубічного води ( США – 165 – 170 км кубічних ).

  • Усі озера разом зайняли б площу близько2,7 млн км ( 1,8 % суходолу ). Води в них так багато, що коли б вона розлилася на земній поверхні, то вкрила б половину Євразії і всю Північну Америку рівним шаром завтовшки 10 м . Озера поширені нерівномірно. Вони пом*якшують рівень суходолу навколо себе, роблять його менш континентальним.

  • Без води неможливе життя людей. Рослин і тварин. Воду ми п*ємо, нею миються, перуть одяг. Вода - місце життя риб та інших живих організмів.

2. Висновок.

Визначіть за малюнками значення води.

Людина воду: Вживає,нею миється,пере;

  • Місце життя риб;

  • В сільському господарстві;

  • У промисловості;

  • Виробляє електроенергію ( гідроелектростанції ).

3.Загадки.

- Чому про воду говорять по різному: біжить, лежить, літає, як скло?

( Вода у природі перебуває у трьох станах : рідкому, твердому і газоподібному.)

  • Відгадайте загадки. Визначіть стан води. Зробіть висновок.

З високості, мов сльозинки,

Линуть вниз дрібні сльозинки.

З льоту, навкіс, напрямки,

Дзвінко б'ються об шибки.

Об'єднавшись у струмочки,

Заливають всі куточки.

Їх багато, не злічить…

Як краплинки звуться, діти?

( ^ Дощ )
Тендітна і легка вона:

Красуня біла, чарівна.

Її зробили із води

Для нас зимові холоди.

(Бурулька)
Прозорий, мов скло,

А не вставити в вікно.

( Лід )
Випливає на просторі,

Мов кораблик в синім морі,

І біленька, і легка…

Відгадайте: хто така?

( Хмаринка )
Влітку з неба, мов зернинки,

Впали білі горошинки

І виблискують, мов скло.

А як сонечко зійшло

І теплом своїм зігріло,

В воду всім перетворило,

Мов їх зовсім не було…

Як ті звуться горошинки,

Що так схожі на зернинки?

( Град )

Зоря – зоряниця,

Молода дівиця,

Гуляти ходила,

Сльозу зронила,

Місяць бачив – не підняв,

Сонце бачило – підняло. ( ^ Роса )
Сивий кінь на весь світ заліг.

( Туман )
Зірка сніжно – біла

На руках мені злетіла.

Поки ніс її сюди,

Стала краплею води.

( ^ Сніг )
Горя не знаємо, а гірко плачемо.

( Хмари )

Всі дерева, наче в сріблі,

І воно у кожну мить

На їх стовбурах, на гіллі

Діамантами блищить.

Виникає тільки взимку

Й пропадає за годину…

( Іній )

Висновок: вода у природі перебуває в трьох станах: у рідкому, твердому, газоподібному.

4. Дослідження.

- вода має властивість переходити з одного стану в інший.

- коли надворі мороз, вода з рідкого стану переходить у твердий ( сніг, лід ).

- а коли тепло …

- а коли вода кипить …

( ^ Учні закінчують речення )

- Чи правильне твердження?

Вода перебуває тільки в рідкому стані.

Отже. Яку властивість має вода?

( Переходити з одного стану в інший. )

- визначте за розташуванням молекул,на якому малюнку зображена вода, що перебуває у твердому стані.

















( ^ Вчитель вивішує малюнки на дошці.)

- проведемо досліди, щоб дізнатися про інші властивості води.

Дослід 1. Крапніть на парту краплю води. Що сталося?

Висногвок: вода – текуча, вона немає власної форми.

Дослід 2. У склянку з водою опустимо ложку. Чи добре її видно? Про яку властивість води це свідчить?

Висновок: вода прозора.

- чи має вода запах?

Висновок: вода без запаху?

Зробіть загальний висновок про загальні властивості води.

Дослід 3. Вчитель проводить досліди, щоб показати, що при нагріванні вода розширюється, а при охолодженні стискається.

Дослід 4. Учні проводять самостійно досліди з сіллю, цукром, крейдою, піском, роблять висновок: одні речовини розчиняються у воді, інші – не розчиняються.

- Речовини, які розчиняються у воді, називаються розчинними у воді речовинами. Вода для них розчинник.

- Речовини, які не розчиняються у воді. Називають нерозчинними у воді речовинами.

Всі висновки після проведення дослідів заносяться в опорну схему.




Фізкультхвилинка.

Раз! Два! Всі пірнають,

Три! Чотири! Виринають.

П'ять! Шість! На воді

Кріпнуті крильця молоді.

Сім! Вісім! Що є сили,

Всі до берега поплили.

Дев'ять! Десять! Розгорнулись,

Посушились, потягнулиь.

І пішли понад водою,

Снідать ряскою смачною.

V. Осмислення причинно - наслідкових зв'язків.

Закріплення нового матеріалу.

1) Робота з підручником.

- знайти і прочитати відповіді на запитання ( с. 92 – 94 ).

2) Робота в групах.

Прочитати оповідання Елли Давиденко « Сніг », « Град », « Туман », обговорити і пояснити, як виникають ці природні явища.

3) Звіт груп.

VI. Узагальнення та систематизація знань.

^ 1. Самостійна робота в зошитах ( с. 14-13 ).

- Обери малюнки , де зображено, кому та чому необхідна вода.

  • зафарбуй куточки малюнків: синім кольором, якщо зображено воду у твердому стані, зеленим – якщо у рідкому стані, жовтим – у газоподібному стані.

^ 2. Робота в парах у зошиті ( с. 14 -15 ).

- Які властивості має вода?

- Доповни речення.
- Яка скляна ємкість на морозі трісне? Чому?

- Як називають речовини, що розчиняються у воді?

- Чим є вода для речовин. Що в ній розчиняються?

- Як називаються речовини, що не розчиняються у воді?

- Що таке розчин?

- Навиди приклади розчинів за групами.



^ 3. Взаємоперевірка роботи в парах.

( Учні обмінюються зошитами. Кожна пара задає по два запитання з зошита. Учні доповнюють, виправляють відповіді однокласників, якщо допущено помилки. )

^ 4. Гра « Водограй ».

- Покажіть зелену картку, якщо твердження правильне, червону- якщо помилкове.

  • Сніг – рідкий стан води.

  • Вода синього кольору.

  • Вода текуча.

  • Вода не має власної форми.

  • Вода безбарвна.

  • Вода має приємний солодкувати запах.

  • Вода на морозі розширюється.

  • Вода прозора.

  • Газоподібний стан води – це пара.

  • Сік рослин – це природні розчинник.

  • Мінеральна джерельна вода – це побутовий розчин.

  • Вода – рідина переходить у твердий стан при охоложденні.

VI. Підумок уроку.

- Назвіть поняття, які ви запам'ятали з теми уроку.

- Відгадайте загадку.

Відома з віку рідина,

Усяк її вживає.

Буває хмарною вона,

Сніжинкою буває,

Бува як скло, крихка, тверда –

Звичайна ( підкажіть )… ( Вода )

- Які ознаки води називаються в загадці: стан, властивість?

Оцінювання.

^ VII. Домашнє завдання.

  • Читати і переказувати статті підручника ( с. 91, 93 ).

  • Провести вдома дослід « Як утворити кольоровий лід » .


Додатковий матеріал
***

Вирушати в путь найкраще в гарну, ясну погоду.

Про наближення туману метеорологи повідомляють заздалегідь.

Рухатися в тумані – все одно, що йти з зав'язаними очима.

Туман

У Тарасика вдома чекали з відрядження тата. А він раптом подзвонив з аеропорту і сазав, що не може вилетіти, - погода нельотна.

- ще б пак! – зітхнув дідусь. Поклавши трубку й дивлячись в вікно. – Такий туман! Зараз тисячі людей сидять в аеропортах, чекають чистого неба. Ну добре, що хоч не летять у тумані. А ти уяви, як важко зараз машиністам поїздів, водіям автобусів чи автомобілів, яких туман застав у дорозі.

Тарас вийшов на балкон глянув: ой-ой, нічоо не видно, ні землі, ні неба, ні вулиці – лише біла імла. Простягнеш руку, а пальців уже не видно. Погравшись трохи з туманом, тарас вернувся до кімнати й побачив, що рука в нього холодна і мокра.

  • Щось я не6 розумію, - сказав хлопчик . – Туман – це сніг чи дощ?

  • Туман – це хмара, - відповів дідусь. Тільки створилася вона не на небі, а на землі. Пам'ятаєш, позавчора було дуже холодно. А потім сюди посунув циклон з Атлантики. Приніс велику масу вологого теплого повітря. У нашому холоді водяна пара знову стала дрібними водяними крапельками. Тобто утворилася надзвичайнісінька хмара, тільки земна.

  • То що, вона завжди тут висітиме? – злякався Тарас.

  • Чому завжди? – заспокоїв дідусь. – Зрештою сонце її подужає.

І правда – після обіду туман почав танути, відкрилася блакить неба, з ньоо всміхнулося сонце. І прилетів тато…

(^ Е. Давиденк)


Град

Свій маленький город Тарасик, Андрій та Галя посадили навесні. Тоді Галина бабуся принесла додому жмут помідорної розсади, а Галя випросила в неї кілька тоненьких зелених стеблинок. Почувши, що зголом з цього будуть справжні помідори, хлопчиктеж загорівся й підшукав тиху сонячну латочку землі. А Тарасівдідусь допоміг їм скопати грядочку, висадити розсаду і навіть зробити огорожу, щоб не витоптували собаки та кішки. Відтоді щодня провідували малюки свій город, поливали його, доглядали. Тепер на міцних зелених кущах уже висіли величезні, з добру сливку, плоди. Вчора тарас Водив дідуся милуватися майбутніми помідорами. Асьогодні вони разом задоволено слухають приємний шум дощу за вікном.

Раптом увікно ніби хтось жменю камінців жбурнув. А згодом без упину торохкотіло по дахах і вікнах, ніби з неба висипався цілий віз білих твердих камінців.

  • Град! – сплеснув руками дід. – Ще вікна поб'є…

  • А помідори? – зойкнув Тарас. Дід і отямитися не встиг, як онук, схопивши з вішалки куртку, зник за дверима. Коли дідусь, тримаючи в руках параольку, а під пахвою гумові чоботи для онука, добрався до городу, там уже були всі троє маленьких городників. Галя тримала нан великим помідорним кущем парасольку, а Тарас з Анднієм намагалися закрити рослини своїми курточками. Добре, що грізна хмара швидко поплила за обрій і дощ незабаром припинився.

Град – це завжди лихо. Він загрожує рослинам, тваринам, людям.

Діти озирнулися: на землі швидко танули білі небесні камінці. Тарас підняв один з них, сердито стиснув у руці. З кулака потекла ввда.

  • Що, град – це теж вода? – здивувався Тарас.

  • На землі стає водою,- уточнив дідусь. – А в хмарі був льодом. І падав з неба, ти ж чув, наче справжнє каміння. Але ви молодці. Бач, як відважно рятували свій город.

  • Пізно прибігли, -зітхнув Андрій. – Багато помідор пооббивало.

  • Інчого, відійдуть, - уважно оглянувши рослини, заспокоїв дідусь. – Більшу ж частину ви все ж таки врятували. А уявіть собі величезні колгоспні лани, сади, в яких зріє врожай для всього народу. Їх парасолькою не накриєш. Тому град завжди вважався страшним лихо на землі. А тепер винайшли чудовий засіб боротися з градом. Ви чули про спеціальну протиградовугармату? Корисна машина: стріляє в градову хмару спеціальним порошком, від якого градини швидко тануть і перетворюються на звичайний дощ.

Град – це завжди лихо. Він загрожує рослинам, тваринам, людям.

Градина складається із снігових і крижаних шарів.

Підкинута вітром на « горішній поверх » шаруватої хмари крапля стає крижиною.

Впавши потім на « нижчий поверх », вона приморожує до себе інші краплини. І так весь час – догори – вних, догори – вниз…лід і сніг огортають градину шарами, аж поки вона, обважніла, падає на землю.

Інколи градини можуть досягати розмірів курячого яйця, яблука і навіть дині.

(^ Е. Давиденк)
Сніг

Тарас прокинувся й побачив, що до кімнати ллється м'яке біле світло. Сочатку хлопчик не зрозумів, чому на душі так радісно, ніби свято прийшло. Та ось у вікні пропливла повільно одна біла пухнаста зірочка, друга, третя… Ось що воно за свято!

  • Діду! – покликав він, зістрибуючи з ліжка. – Сніг пішов!

  • Бачу, - посміхнувся, заходячи до кімнати, дідусь. – Умивайся, одягайся, і підем зустрічати довгожданну зиму.

Та коли вони вийшли зима вже була в місті. Природа красувала в її щедрих дарунках6 на землі лежав пухнатий білий килим, плечі дерев були у візерунчастих білих хустинках, небо з похмурого зробилося світлим, м'яким, затишним. А білі зірочки все летять і летять. Одна, найсміливіша, сіла Тарасику на ніс, а друга « приземлюється » на щоку. Щоки у хлопця гарячі – і сніжинки починають бистро танути. Незабаром по обличчю Тарасика біжать звичайні дощові краплі.

  • Хіба сніг теж з води? – дивується він, витираючи мокрі щоки.

  • Уяви собі! – розводить руками дідусь. – Сніжинки – це ті ж самі краплі води, що замерзли у зимових небесних хмарах. Сонце зараз гостює на іншому боці земної кулі, на анс позирає здалеку. Ось і холонуть тутешні земля та небо, а з хмар падає не дощ, а сінг.

  • Он що, - трохи розчаровано каже Тарасик. – А я думав: може, то справжні зірки, що вже згасли, падають з неба.

  • Гарну казочку ти вигадав, - всміхається дідусь. – отакі всі, ми, люди. Нам усе дива хочеться, таємниць. Та хіба не диво дивне одвічна сила землі? Ти тільки уяви: хоч би як високо сонце підіймало вгору краплі із земних річок та морів, хоч би на що їх там переиворювало – на сніг чи на кригу, - все одно вабить їх назад нездолоанна сила рідної землі. Дощі, сніги, тумани – все це земні діти, і рано чи пізно вони на землю повертаються. Потім сонце підніме їх угору і знову покличе назад до себе земля. Одвічний це кругообіг води у природі.

Коли земна куля відходить найдалі від сонця, все на ній охолоджується. У хмарах теж холодно. Дві краплі води перетворюються на одну.

Сніг надійною ковдрою вкриває землю, не дає лютим морозам знищити насіння й коріння багатолітніх рослин.

Існує дуже багато видів сніжинок: зірки, пластинки, стопчики, голочки, папоротевидні кристали…

( Е. Давиденко)

Схожі:

Без води немає життя. Три стани води. Властивості води як рідини. Вода – розчинник. Мета iconРозробка уроку з предмету «Людина І світ» за темою
Без їжі можна прожити набагато довше, ніж без води. Людина І більшість тварин майже на 2/3 складаються з води, а деякі рослини на...
Без води немає життя. Три стани води. Властивості води як рідини. Вода – розчинник. Мета icon1 Характеристика води за походженням та вимоги до очищеної води
В даній курсовій роботі для обробки була запропонована природна вода (поверхневе водоймище). Останню рекомендувалося обробити для...
Без води немає життя. Три стани води. Властивості води як рідини. Вода – розчинник. Мета icon2 Характеристика домішок, які треба видалити, за їх фазово-дисперсним станом
Необхідність очищення води від забруднень виникає в тому випадку, коли якість води природних джерел не задовольняє пропонованим вимогам....
Без води немає життя. Три стани води. Властивості води як рідини. Вода – розчинник. Мета iconОрієнтовна тематика науково-дослідницьких робіт
Дослідження впливу фільтрації води на оптико-фізичні властивості розчинів на основі цієї води
Без води немає життя. Три стани води. Властивості води як рідини. Вода – розчинник. Мета iconОрієнтовна тематика науково-дослідницьких робіт
Дослідження впливу фільтрації води на оптико-фізичні властивості розчинів на основі цієї води
Без води немає життя. Три стани води. Властивості води як рідини. Вода – розчинник. Мета iconЯкі є агрегатні стани води?
Водяна пара це безбарвний І невидимий газ. За певних умов в атмосфері він може перетворитися на краплинки води чи криста­лики льоду,...
Без води немає життя. Три стани води. Властивості води як рідини. Вода – розчинник. Мета iconЗабезпечення питної води в країнах Африки
У країнах на південь від Сахари (Алжир, Єгипет, Лівія, Марокко та Туніс) питна вода доступна до лише 45% сільського населення в Центральній...
Без води немає життя. Три стани води. Властивості води як рідини. Вода – розчинник. Мета iconВиховна година Інформаційний листок. «Значення води, її охорона, економне використання» Ведучий
Сьогодні я прийшов до вас з учнями 3-д класу. Вони допоможуть менів розповісти про життя води на землі
Без води немає життя. Три стани води. Властивості води як рідини. Вода – розчинник. Мета iconЯк води суходолу пов'язані зі Світовим океаном?
Води суходолу залежать від клімату, особливостей рельєфу та складу гірських по­рід. Наприклад, коли кількість атмосферних опадів...
Без води немає життя. Три стани води. Властивості води як рідини. Вода – розчинник. Мета iconТема. Казка мудрістю багата. Казка «Краплини води та їх життя». Мета
Мета. Вчити дітей складати казки за опорними словами, підбирати заголовки до них. Розвивати здібності самостійно творчого мислення,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка