Тема. Фольклор – усна народна творчість. Прислів’я та приказки – малі жанри фольклору. Мета




Скачати 50.85 Kb.
НазваТема. Фольклор – усна народна творчість. Прислів’я та приказки – малі жанри фольклору. Мета
Дата конвертації17.03.2013
Розмір50.85 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Туризм > Документы
Тема. Фольклор – усна народна творчість. Прислів’я та приказки – малі жанри фольклору.

Мета: дати початкове поняття про фольклор та його жанри; ознайомити учнів із прислів’ями та приказками різних народів; розвивати мислення учнів; виховувати любов до фольклору.

Обладнання: додаток 2 (7 слайдів), word- документ ( картки з прислів’ями).

Тип уроку: комбінований.

Чтобы узнать народ, надо начать с изучения

его пословиц. В этих кратких крылатых

фразах – душа и суть народа.

В.Радлов

(слайди 1-2)

Хід уроку

Вступне слово вчителя.

Усна народна творчість виникла давно, коли люди почали осягати світ навколо себе, вчилися пояснювати природні явища, помічати закономірності в природі (зміну пір року, залежність урожаю від погоди, поведінку птахів перед негодою …) та повсякденному житті. Найдавніша народна мудрість була пов’язана з трудовою діяльністю та спостереженнями над природою (весняний день рік годує, ластівки низько літають – дощ обіцяють, праця чоловіка годує, а лінь марнує, як лютий не лютуй, а на весну брів не хмур …). Вдалий мудрий твір повторювався людьми, «автор» поступово забувався, а твір передавався із покоління в покоління усно. Кожен міг щось вилучити, додати, переінакшити в ньому. Розповсюджувалися в народі й вислови мудрих людей (афоризми). Ці твори переходили (мандрували) з країни в країну.

  1. Перевірка домашнього завдання.

  • У яких творах усної народної творчості, що вивчалися в початкових класах міститься народна мудрість, досвід?

  • Чи продовжують існувати твори усної народної творчості в наш час? Чи створюються нові? (зачитуються твори-мініатюри «Улюблені приказки моєї бабусі »)

  • Прочитайте записані вами прислів’я про взаємини між людьми.

  • А якими невеличкими перлинками народної мудрості ви можете поділитися зі своїми товаришами? (Учні пропонують розгадати загадки, прочитати скоромовки чи приказки).

Загадки : На небі, де нема рослин,

Ходить вічно круг тварин. (Зодіак)
Два брати рідні:

Одного всі бачать, але не чують,

Другого всякий чує, але не бачить. (Блискавка і грім)

Хто завжди правду каже? (Дзеркало)

Скоромовки: ^ Босий хлопець сіно косить, роса росить босі ноги.

На дворе трава, на траве дрова…
П. Вивчення нового матеріалу.

1. Колективне складання схеми «Усна народна творчість» (слайди 3-5)

^ 2.Словникова робота: усна народна творчість, або фольклор (Методичний коментар: проводиться шляхом опрацювання статті підручника та робиться запис у зошити:

- ст.. 13 за підручником Ю.І.Ковбасенка, Л.В.Ковбасенко;

- ст.. 17-20 за підручником Є.Волощук).

* 3. Евристична бесіда.

Чи зустрічали ви схожі твори фольклору, що належать різним народам світу? Порівняйте прислів’я : ^ Без труда нема плода (українське) та Без труда не вытащишь и рыбку из пруда (російське).

Порівняйте українську народну казку «Рукавичка» та російську «Теремок». Чим вони схожі, а чим відрізняються? Чому жанри усної народної творчості різних народів схожі між собою? (У різних народів світу схожі погляди на працьовитих і ледачих, на добро і зло, на мир і війну тощо).

^ Ш. Виразне читання прислів’їв.

Учитель читає виразно прислів’я, а потім пропонує прочитати учням, виділяючи ключові слова, ставлячи логічний наголос, пояснюючи значення кожного вислову.

^ Знання - то сила.

Все минається – правда залишається.

Праця має гіркий корінь, та солодкий плід .

(Німецькі)

Ліпше добре серце, ніж вродливе личко (Японське)

Іржа залізо псує, заздрість – людей (Китайське)

Розумна мова солодша за ласощі (Грузинське)

Щоб знати, треба питати (Народів Африки)

^ IV. Узагальнення вивченого.

  1. Робота з таблицею «Схожість та відмінність прислів’їв і приказок”

Розгляньте таблицю та розподіліть подані прислів’я та приказки у два стовпчики (слайд 6).

Поговорка – цветочек, пословица – ягодка (російське)

Правда – скарб життя (японське)

Голова без розуму – порожній гарбуз (перське)

Рука руку миє (італійське )

Кінь здобуває славу копитами, а людина – працею (афганське)

Читати – друзів шукати (японське)

Як корові сідло (українське)

Черпати воду решетом (українське)

У справах будь рішучий, у словах – обачливий (китайське)

Отже, прислів’я та приказки мають такі особливості:

  • повчальність;

  • важливість змісту;

  • стислість і влучність;

  • яскравість і поетичність;

  • громадський і побутовий досвід людей;

  • малий обсяг.




  1. Робота в парах ( Методичний коментар: на аркушах вказані теми, до яких кожна група добиратиме 3-4 прислів’я з підручника (за підручником Ю.І.Ковбасенка – ст.16-18; за підручником Є.Волощук – ст..23-24).

Не називаючи тему, учні читають свої роботи, клас визначає тему, потім учень від групи називає тему, на яку виконувалася робота («Про рідний дім і Батьківщину», «Про працю», «Про ледарів», «Про мир», «Про чесність і нечесність» тощо).

^ V. Підсумок уроку.

Слово вчителя

Ми багато дізналися про прислів’я та приказки. Підсумуємо вивчене за допомогою написання графічного диктанту:

1. Прислів’я – короткий влучний вислів повчального змісту +

2. «Який у людини друг – така й вона сама» - це приказка -

3. Крилаті вислови створювалися у дуже давні часи, а зараз

їх створення вже припинилося -

4. Приказки не містять закінченої думки +

5. За допомогою прислів’їв передається досвід поколінь +

6. У кожного народу є власні крилаті вислови +

7. Прислів’я та приказки належать до великих фольклорних

жанрів -

8. «Що посієш – те й пожнеш» - це прислів’я про старанність -

9. Крилаті вислови різних народів схожі, тому що уявлення

людей різних національностей про життя також схожі +

10. Приказка спонукає до роздумів +

11. Афоризм – коротке влучне судження, що має конкретного

автора +

12. Фольклор допоміг багатьом народам протистояти різним

загарбникам і зберегти національну самобутність +

VI. Домашнє завдання (слайд 7).

  1. Вивчити 10 прислів’їв напам’ять.

  2. Записати прислів’я, які часто вживаються вашими рідними.

  3. Написати твір-мініатюру про випадок з життя, який би закінчувався приказкою чи прислів’ям.

Схожі:

Тема. Фольклор – усна народна творчість. Прислів’я та приказки – малі жанри фольклору. Мета iconТема: Прислів’я та приказки – джерело народної мудрості. Мета
Мета: поглибити знання учнів про малі жанри фольклору; вчити розуміти й використовувати крилаті вислови у власному мовленні; навчити...
Тема. Фольклор – усна народна творчість. Прислів’я та приказки – малі жанри фольклору. Мета iconМіністерство освіти І науки, молоді та спорту України
При вивченні іноземної мови відбувається поринання в культуру народу. Важливим історико-лексичним пластом кожної мови являється фольклор,...
Тема. Фольклор – усна народна творчість. Прислів’я та приказки – малі жанри фольклору. Мета iconЯк створюються загадки ?
Контрольна робота №2 (комбінована). Світ фантазії, мудрості (творчість Л, Глібова, загадки, прислів’я,приказки)
Тема. Фольклор – усна народна творчість. Прислів’я та приказки – малі жанри фольклору. Мета iconКниги – вірні друзі (прислів’я та приказки)

Тема. Фольклор – усна народна творчість. Прислів’я та приказки – малі жанри фольклору. Мета iconУкраїнські прислів’я та приказки про книгу  

Тема. Фольклор – усна народна творчість. Прислів’я та приказки – малі жанри фольклору. Мета iconНародні прислів я та приказки про книгу
Завдання книг полегшити, прискорити пізнання життя, а не замінити його (Я. Корчак)
Тема. Фольклор – усна народна творчість. Прислів’я та приказки – малі жанри фольклору. Мета iconПрислів’я та приказки
Дощ іде не там, де ждуть, а там, де жнуть, не там, де просять, а де сіно косять
Тема. Фольклор – усна народна творчість. Прислів’я та приказки – малі жанри фольклору. Мета iconАфоризми, вислови, народні прислів’я, приказки, вислови видатних...

Тема. Фольклор – усна народна творчість. Прислів’я та приказки – малі жанри фольклору. Мета iconУкраїнська література. 5 клас. Тематична контрольна робота. Світ...
Визначте, персонаж якої казки за допомогою загадок урятував свого батька від ганьби І збитків
Тема. Фольклор – усна народна творчість. Прислів’я та приказки – малі жанри фольклору. Мета iconВирішальною умовою формування духовного світу дитини є цілеспрямована...
Мета: закріпити знання про народні традиції святкування Дня Миколая, приказки, прислів'я, народні ігри та забави, отримані на уроках...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка