Уроку




Скачати 134.11 Kb.
НазваУроку
Дата конвертації01.01.2014
Розмір134.11 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Туризм > Урок

Бебіна Валентина Іванівна, вчитель початкових класів Балаклійської загальноосвітньої школи I-III ступенів №6, Харківської області.
Тема уроку. Прісна водойма – природне угруповання.

^ Мета уроку: формувати поняття «прісна водойма – природне угруповання»;

збагатити уявлення учнів про рослинний і тваринний світ водойм;

розвивати вміння встановлювати зв’язки між рослинами і тваринами прісних водойм, будувати ланцюги живлення;

з’ясувати, які дії людей можуть зруйнувати водойму як природне угруповання;

виховувати любов до рідного краю і бережливе ставлення до його природи.

Обладнання: підручник «Я і Україна» 4 клас авт. Т.М. Байбара, Н.М. Бібік, таблиця «Прісна водойма», ілюстрації рослин і тварин водойм, картки з тестами,кросворд.

^ Тип уроку: урок-усний журнал.

Хід уроку

І. Організаційний момент.


Урок природознавства

Розпочнемо ми з вами.

А займемось сьогодні

Серйозними ділами.

Розкриємо віконце,

Де світить ясне сонце.

В чудовий світ природи.

І швидко до роботи.

Тож часу не втрачаймо,

Зручнесенько сідаймо!


Сьогодні на уроці ми прочитаємо незвичайний журнал «Мій рідний край».

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.

1 сторінка – «Прогноз погоди». Виступ учня, що виконує роль синоптика. Він повідомляє про стан погоди, а діти роблять позначки у календарі погоди (стан неба, температура повітря, напрям вітру, опади, інші явища природи).

Народний календар.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

2 сторінка – «Питайлик».

Що? Де? Коли? Звідки? Як?

Всім цікавиться питальний знак.

- Питальний знак цікавиться, як діти підготували домашнє завдання.

Тестова перевірка домашнього завдання.

1 варіант

1. Безлісі ділянки, вкриті трав’янистими рослинами – це


а) болото;

б) ліс;

в) луки.



2. На луках живе багато


а) звірів;

б) комах;

в) риб.



3. Підкресли назви рослин, які ростуть на луках

голубі дзвоники, ліщина, стоколос, конвалія, очерет, конюшина

4. Вуж відноситься до

а) організмів – виробників; б) організмів – споживачів; в) організмів – перетворювачів.

5. Щоб трави на луках були високими і густими, їх треба


а) поливати;

б) підживляти;

в) підсівати кормовими травами.



6. Побудуй ланцюг живлення між попелицею, горошком мишачим і сонечком.

(горошок мишачий – попелиця – сонечко)

2 варіант

1. Луки – це

а) природна зона; б) природне угруповання; в) природний заказник.

2. На луках росте багато

а) високих дерев; б) кущів; в) трав’янистих рослин.

3. Підкресли назви звірів, які живуть на луках

вовк, кріт, олень, миша, нутрія, хом’як

4. Опеньки лугові відносяться до

а) організмів – виробників; б) організмів – споживачів; в) організмів -перетворювачів.

5. Люди використовують луки

а) щоб відпочивати; б) для сіножатей і пасовиськ; в) для одержання сіна і зеленого корму.

6. Побудуй ланцюг живлення між конюшиною, ропухою і комахою.

(конюшина – комаха – ропуха)

ІV. Актуалізація опорних знань.

1. Розгадування кросворда.

а) Водойма, створена людиною (Ставок)

б) Наймілкіше море в Україні (Азовське)

в) Місце, де на поверхню землі витікає підземна вода (Джерело)

г) Синя стрічка блищить, щось тихенько гомонить (Річка)

д) Частина океану, яка врізається в сушу (Море)



















1.
















2.




























3.





































4.




























5.



























1. Бесіда:

- Як назвати одним словом відгадки? (^ Водойми).

- Які ще водойми знаєте? (Моря й океани).

- Які з цих водойм прісні? (Річка, ставок, джерело, озеро, болото).

- А які солоні? (Море, океан).

- Чому їх так називають? (У прісних водоймах вода несолона, а в морях і океанах – солона).

- Назвіть прісні водойми нашого краю? (^ Річка, ставок, джерело, болото).

V. Повідомлення теми і мети уроку.

3 сторінка – «Нові таємниці».

Отже, на уроці ми ознайомимося із прісними водоймами – природним угрупованням. Я пропоную вам більше дізнатися про рослинний і тваринний світ водойм, про те, які взаємозв’язки між ними існують, подумаємо над тим, як ми можемо допомогти дорослим у охороні водойм.

^ VI. Сприймання, осмислення і засвоєння нового матеріалу.

1. Повідомлення «кореспондентів» журналу про рослинний світ водойм.

- У прісних водоймах дуже багатий рослинний світ. Рогіз – найпоширеніша рослина прісних водойм. Коли рогіз відцвітає, утворюються темно – коричневі початки з насінням. Із стебел рогозу роблять різні речі: ажурні сумочки, килимки. (Малюнок).

- Очерет – дуже корисна рослина, його їдять свійські тварини. Люди використовують його як будівельний матеріал, паливо. Очерет очищає воду у водоймах. (Малюнок).

- Глибше плавають латаття та глечики жовті. Вони є найпрекраснішими квітами наших водойм. Коріння цих рослин закріплюється на дні, а тонкі стебла виносять квіти і листки на поверхню. (Малюнок).

- На поверхні води плаває маленька рослина – ряска. Тварини водойм ховаються в ній. Це вітамінний корм. (Малюнок).

- Існують рослини, які все життя проводять під водою. Це елодея, кушир.

Елодея була завезена до нас з Канади. Ця рослина швидко розростається. Її вважають бур’яном, вона пригнічує інші рослини, утруднює рибальство. (Малюнок).

- Кушир цікавий тим, що в нього немає коріння. Воду і поживні речовини він всмоктує стеблами і листям. Кушир добре очищає водойму. Ним живляться риби і водоплавні птахи.) (Малюнок).

12 333 описание: http://polesye-reserve.org.ua/images/plantes/latattja-w_ku-b.jpg

Очерет Рогіз Латаття біле

ааа описание: http://molbiol.ru/forums/uploads/a002/b084/post-17068-1311416455.jpg описание: http://akvarium.obyava.dp.ua/wp-content/uploads/2012/12/%d0%b5lodea-canadensis.jpg

Глечики жовті Ряска Елодея
2. Робота над статтею підручника, с. 156-157.

- Опрацювати 2 і 3 абзаци статті і визначити, які з цих рослин ростуть на мілководді, на поверхні води і у товщі води.

- На мілководді ростуть: стрілолист, ситник, осока, очерет, рогіз.

- На поверхні води плавають квітки латаття білого, глечиків жовтих, ряска.

- У товщі води утворюють зарості елодея, роголисник, живуть мікроскопічні водорості.

3. Продовження роботи над статтею підручника, с. 157.

- Опрацюйте 2 абзац і визначте, яке значення мають рослини для прісної водойми.

- Рослини вбирають з води вуглекислий газ, а виділяють кисень. Ним дихають живі організми, які живуть у воді. Рослини є кормом для рослиноїдних тварин водойми. У заростях рослин деякі тварини ховаються від ворогів.

- До якої групи живих організмів відносяться рослини прісної водойми?

(^ Це – організми-виробники).

- Чому їх так називають? (Тому, що вони вбирають з повітря вуглекислий газ, а виділяють кисень, яким дихають живі організми, утворюють поживні речовини для живих організмів.)

4. Робота в групах

- Опрацювати текст підручника, с. 158 і заповнити таблицю «Тварини прісних водойм».

^ Зміст роботи для груп

Група тварин

Назва тварин

І гр. 1 і 2 абзаци

Комахи
Мікроскопічні тварини

^ Водомірка, водолюб, плавунець, бабки.

Інфузорії, рачки.

ІІ гр. 2 і 3 абзаци

Молюски
Раки

Ставковики, котушки, беззубка, перлівниця.

Водяні ослики, річкові раки.

ІІІ гр. 4 абзац

Риби:

  • рослиноїдні

  • хижі

  • всеїдні


Товстолобик, червонопірка

Щука, судак, сом.

Карась, лящ, короп.

ІV гр. 5 і 6 абзаци

Земноводні

Плазуни

Птахи

^ Жаби, тритони.

Водяні вужі.

Качки, гуси, лебеді, чаплі, лелеки.

V гр. 7 абзац

Звірі

^ Видри, нутрії, хохулі, бобри.




5. Бесіда.

- Які групи тварин живуть у водоймах? (Комахи, мікроскопічні тварини, молюски, раки, риби, земноводні, плазуни, птахи, звірі).

- До якої групи живих організмів відносяться тварини? Чому? (Це – організми-споживачі. Утворені рослинами поживні речовини, тварини використовують для росту, руху й існування. Тварини дихають киснем, а в повітря виділяють вуглекислий газ. Рослиноїдні тварини живляться різними частинами рослин, а самі є кормом для хижих тварин).

6. Практична робота (за малюнком у підручнику, с.157).

1) “Мікрофон”

- Поміркуйте, яке значення мають рослини у водоймі.

- Поміркуйте, чи існують зв’язки між рослинами і тваринами у водоймі? Як вони називаються? (^ Вони називаються «ланцюги живлення»).

2) Гра «Хто швидше знайде».

- Розгляньте малюнок і скажіть якої групи тварин немає на ньому.(Плазунів).

7. Фізкультхвилинка.

8. Продовження роботи над статтею підручника с.159, 2-й абзац.

- Яку групу живих організмів ми не згадали на уроці?(Організми-перетворювачі).

- Прочитайте і скажіть, які організми – перетворювачі є у водоймі? (Бактерії).

- Яка їхня роль у « прісній водоймі»? (Вони перетворюють залишки живих організмів на мінеральні солі – поживні речовини для рослин).

9. Робота в групах.

- Скласти за малюнком с.157 у підручнику по одному ланцюгу живлення.

  • Біле латаття – комаха – водомірка.

  • Елодея – червонопірка – качка.

  • Очерет – комаха – жаба – лелека.

  • Кушир – риба – видра.

  • Водорості – рачки – мальки риби.

  • Елодея – товстолобик – щука.

- Бесіда про охорону водойм.

- Давайте складемо «екологічний прогноз». Які дії людей можуть зруйнувати водойму як природне угруповання?

  • Викиди у водойми відходів із промислових підприємств.

  • Погані очисні споруди.

  • Викидання побутового сміття у воду.

  • Отрутохімікати і мінеральні добрива, які дощ змиває з полів.

  • Вирубування великих лісових ділянок, розорювання заплав, осушування боліт призводить до пересихання річок.

  • Застій і накопичення шкідливих речовин у річках, «цвітіння води»,руйнування берегів.

- А що б ви порадили мешканцям нашої планети зробити, щоб зберегти прісну водойму? Давайте складемо про це пам’ятку.

Пам’ятка

1. Пам’ятайте! Водойма – це не просто вода. Це дім, де живуть різні і незвичайні істоти. Їм потрібен дім і вони йому потрібні.

2. Оберігати водойми від забруднення.

3. Будувати очисні споруди.

4. Садити на берегах водойм дерева, які будуть укріплювати береги.

5. Розчищати джерела.

6. Виготовляти та розміщувати на берегах водойм заборонні знаки, роз’яснювальні написи.

VII. Узагальнення та систематизація знань.

4 сторінка – «Олімпіада Золотої рибки».

1.“Незакінчене речення”

- Водойми, у яких несолона вода називаються - …(прісними)

- У нашому краї є… (Річки, ставки, джерела, болота).

- У водоймах ростуть…

- У водоймах живуть такі групи тварин… (^ Комахи, мікроскопічні тварини, молюски, раки, риби, земноводні, плазуни, птахи, звірі).

- Рослиноїдні тварини водойм - … (Інфузорії, рачки, ставковики, котушки, товстолобик, червонопірка, нутрія, бобер).

- З них всеїдні… (^ Водяні ослики, річкові раки, беззубка, перлівниця, карась, лящ, короп, качки, гуси, лебеді, хохуля).

- Хижі… (Водомірка, водолюб, плавунець, щука, судак, сом, жаби, водяні вужі, видри).

- З живих організмів у водоймі є організмами – виробниками… (^ Рослини) Організмами – споживачами… (Тварини). Організмами-перетворювачами… (Бактерії).

- Для захисту водойм від забруднення потрібно… (Не кидати сміття у водойми, розчищати джерела, насаджувати дерева на берегах річок для укріплення берегів, проводити роз’яснювальну роботу по охороні водойм, виготовляти і розміщувати на берегах водойм заборонні знаки).

Визначення призера «олімпіади». (Який ряд).
2. Самостійна робота.

1) Знайди на малюнках тварин прісних водойм, назви їх, розкажи, як вони взаємопов’язані з іншими мешканцями водойм? (Малюнок карася, жаби, лебедя, нутрії).

2) Побудуй ланцюг живлення, який утворився в «прісній водоймі».

3) Розглянь «ланцюги живлення» і визнач, який з них утворився у природному угрупованні «прісна водойма»:

- дерево – жук – короїд – дятел;

- рогіз – комар – жаба – вуж;

- водорості – карась – щука;

- трава – цикади – зелений коник – вуж.

3. Гра « Хто тут є зайвим?»

Мікроскопічні водорості рачки карась бобер видра. (бобер)

Личинки комах лящ щука нутрія. (нутрія)

Осока рогіз ставковик хохуля. (рогіз)

Комар жаба лелека товстолобик. (товстолобик)

4. «Хвилинка-цікавинка».

Цікаві повідомлення « інформаторів» про мешканців водойм.

- По поверхні ставка бігають водомірки, немов конькобіжці по льоду. Тіло у водомірки легеньке, тому вона не тоне у воді. Ноги широко розставлені, густо вкриті волосками. Живиться водомірка дрібними комахами, що падають у воду.

- Окунь – хижа річкова риба. Є дані, що окунь, який жив у неволі, навчився за свистом стрибати через обруч, підвішений над водою.

- У бобра дуже цінне хутро. Довжина тіла близько 1 метра. Голова велика, трохи сплющена. Хвіст лопатоподібний. Живе у водоймах. Цікаво те, що бобри будують греблі, довжина яких може сягати 300 і більше метрів. Такі греблі дають їм можливість пересуватися на воді та сплавляти будівельний і кормовий матеріал.

описание: http://os1.i.ua/3/1/5837393_9f08722b.jpg описание: http://pti.kiev.ua/uploads/posts/2010-01/1264010545_4.jpg описание: http://aquadomik.ru/wp-content/uploads/2008/03/vodolub2.jpg

Водомірка Інфузорії Водолюб

описание: http://www.zoolog.com.ua/ssavci/vid.gif

описание: http://lifeglobe.net/media/entry/514/1258549592_raki_3.jpg 33

Річкові раки Видра Бобер
^ VIII. Підсумки уроку.

5 сторінка – « Підсумуй знання з теми».

- Для чого ви все це вчили? (Щоб дізнатися про прісну водойму як «природне угруповання»; розширити свої знання про рослинний і тваринний світ водойми, як все взаємопов’язано в цьому угрупованні, які організми-виробники, організми-споживачі, організми-перетворювачі тут є, які заходи необхідно здійснювати по охороні водойми, які «ланцюги живлення» існують у цьому угрупованні, щоб бережно відноситись до водойм, розширити свій кругозір).

- А що трапиться, якщо один із компонентів «ланцюга живлення» зникне? (Зникне зв’язок між живими організмами, вони загинуть. Тоді зникне і природне угруповання – «прісна водойма»).

IX. Повідомлення домашнього завдання.

6 сторінка – «Будинок».

1. Прочитати у підручнику статтю «Прісна водойма – природне угруповання», с. 156-159.

2. Підготувати відповіді на запитання після тексту.



Схожі:

Уроку iconСамоаналіз уроку вчителем
Яке місце уроку в темі, розділі, курсі? Як він пов'язаний із попе­редніми, на що в них опирається? Як він працює на наступні уроки,...
Уроку iconПлан-конспект уроку алгебри (11 клас)
Запропоновані форми роботи підтримують інтерес учнів до уроку. Наведена технологічна карта дозволяє творчому педагогу надати власному...
Уроку icon2. Урок відносно самостійна ланка у системі навчання
Схеми аналізу уроків за різними аспектами. Орієнтовна схема комплексного аналізу уроку. Орієнтовні схеми аналізу уроків відповідно...
Уроку iconПсихолого-педагогічні та техніко-гігієнічні вимоги до сучасного уро­ку
Точне І творче виконання програмно-методичних вимог до уроку; чітке визначення типів уроку І його місце в темі, бачення особливостей...
Уроку iconУроку з математики у 5 класі. Тема уроку
Мета уроку: закріпити вміння І навички виконувати дії з десятковими дробами при розв’язуванні задач. Показати учням, де в практичному...
Уроку icon«Цілепокладання й планування як реалізація управлінських функцій...
За яким алгоритмом відбувається аналіз уроку мови? Що слід обов’язково тримати в полі зору, готуючись до уроку?
Уроку iconТема уроку: трансформатор (11 клас) Мета уроку
Обладнання уроку: трансформатор лабораторний (36/42В), джерело змінної напруги вс-24, мультиметр dt-830B (або інший), з’єднувальні...
Уроку iconТема уроку: Теорема про при перпендикуляри. Мета уроку
Мета уроку: Навчати через моделювання висувати гіпотези І доводити їх, знаходити способи розв’язку задачі, розвивати логічне мислення...
Уроку iconТема. Хімія — наука про природу. Хімія в навколиш­ньому світі Цілі уроку
Знайомство з класом, вступне слово вчителя, загальні уявлення про структуру курсу хімії в школі, оголошення теми уроку, плану й основних...
Уроку iconТема уроку: «Приготування перших страв». Мета уроку
Мета уроку: поглибити І закріпити знання учнів при приготуванні перших страв, дотримання правил техніки безпеки, санітарних вимог,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка