Сьогоднішнього заняття




Скачати 135.57 Kb.
НазваСьогоднішнього заняття
Дата конвертації01.01.2014
Розмір135.57 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Туризм > Документы
Комунальний позашкільний навчальний заклад

Тростянецької районної ради

Палац дітей та юнацтва

Сумської області

Відкрите заняття на тему:

«Сумщина – мальовничий куточок природи»

Підготувала

Керівник гуртка

« Юні екологи»

Лантух Ольга Віталіївна

м. Тростянець2012 рік

Тема: Сумщина – мальовничий куточок природи.

Мета: Навчити володіти інформацією про особливості розташування Сумської області на території України;познайомити з промисловістю нашої області, тваринним та рослинним світом нашого краю; розвивати вміння використовувати набуті знання в різних життєвих ситуаціях, географічне мислення, усне мовлення; виховувати почуття товариськості, дружби, уміння працювати в колективі.

Обладнання: Карта України та Сумської області, кліматична карта та карта ґрунтів Сумщини, зразки гірських порід,календар погоди,магнітофон, атлас України, олівці, аркуші паперу.
Хід заняття:

  1. ^ Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети заняття.

Керівник:

Хай чужина комусь впадає в очі,

Нехай про неї навіть мріє хтось.

До переміни місць такі охочі

Всі ті, кому в житті не повелось.

Та що мені та слава галаслива

Про всі дива за тридев’ять морів,

Коли я досі і малого дива

Землі своєї ще не зрозумів?

( Є. Плужник)




  • Як ви зрозуміли слова відомого українського поета?

  • Сьогодні ми розпочинаємо вивчати новий розділ « Твій рідний край», з якого дізнаємося про розташування нашого краю на карті України; які особливості погоди притаманні для території;які корисні копалини,рослинний і тваринний світ поширений у нашій місцевості; яка промисловість розвинута; як охороняється природа рідного краю.

Тема сьогоднішнього заняття –

« Сумщина - мальовничий куточок природи».


  1. ^ Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу:


Розповідь керівника.

- Сумщина – край, в якому ви живите, навчаєтесь, а згодом працюватимете.

Сумщина – прекрасний край тихоплинних рік і заповідних чистих озер, зеленіючих луків і родючих полів, соснових лісів, тінявих дібров і світлих, пронизаних сонцем, березових гаїв.

Заснована область 10 січня 1939 року. За зайнятою площею 23,8 тис.км ( або 3.9% території України). Найбільша відстань із півночі на південь – близько 210 км,а із заходу на схід – 160 км. Відстань від м. Суми до столиці України м. Києва – 350 км. Вона межує із Полтавською, Харківською, Чернігівською областями України.

У природному відношенні – область пролягає у двох природно – географічних зонах: Лісостепу і Поліссі. Оскільки вона витягнута із півночі на південь, то на її території можна простежити зміни природних елементів, а віддаленість її від теплих морів дає можливість говорити про найбільшу континентальність клімату серед усіх інших областей України.

В адміністративному відношенні територія області поділяється на 18 районів. На території області знаходиться 15 міст, в тому числі 7 міст обласного підпорядкування і 20 селищ міського типу.

- Які міста обласного підпорядкування ви знаєте?

(Суми, Глухів, Шостка,Конотоп, Ромни, Охтирка, Лебедин)

-З чим асоціюються ці міста?

( Суми - обласний центр.

Глухів - є навчальний заклад – інститут луб’яних культур,вирощують і досліджують рослини.

Шостка – є завод Свема – виготовлення плівки, Імпульс, продовольча і хімічна промисловість.

Конотоп – промислове місто, вузлова станція області.

Ромни – невеликий центр, виділяють молочну промисловість і виготовляють гардинні вироби.

Охтирка – центр нафтової і газової промисловості

Лебедин – центр кондитерської і легкової промисловості – іграшки, парасольки.
Практична робота№1.

1). Робота з фізичною картою України.

Діти працюють за планом, що написаний на дошці.

  • Знайдіть на карті свою область.

  • Покажіть обласний центр.

  • Визначте, в якій частині України знаходиться область.

  • З якими областями межує?

  • Обчисліть відстань від обласного центру до Києва.

  • Обчисліть відстань від Сум до Тростянця.


2). Усна розповідь про область, в якій живите.

Бесіда

  • Спостережлива людина ніколи не заблукає серед полів і лісів, високих гір та боліт, якщо в неї є навички орієнтування.

  • Давайте згадаємо, як ми можемо орієнтуватися?

    1. Можна орієнтуватися за тінями від скель, каменів. Як ми вже встановили, тінь від предмета падає на північ. Отже, з північної сторони на скелях, каменях росте більше моху, оскільки там вона – тіньова, вологіша.

    2. Південний бік дерев краще освітлюється сонцем, тому гілля і листя є густішими з південної сторони, а з північної на стовбурі росте мох.

    3. Мурашники здебільшого бувають із південної сторони дерев або пеньків, бо там тепліше.

    4. На південній стороні горбів, ярів сніг розтає швидше.

  • Ці ознаки ви повинні знати. А ще обов’язково пам’ятати, що для того, щоб правильно визначити сторони горизонту, потрібно користуватися кількома ознаками одночасно.

  • А зараз ми трошки відпочинемо і пограємось.




  1. Зупинка . « Сумська»

  • Кожній команді по черзі задаються твердження.

Завдання: Дайте відповідь « Так», якщо правильне твердження, або « Ні», якщо твердження вважається невірним.

Кожна правильна відповідь 1 бал.

    1. Сумська область розташована у північній частині України. ( -)

    2. Площа області займає 23.8 тис.км ( + )

    3. Найбільша відстань із півночі на південь – 160 км, із заходу на схід – 210 км ( - )

    4. Відстань від міста Сум до столиці України м. Києва – 350 км. ( + )

    5. Область була заснована 10 січня 1939 р. ( + )

    6. Сумська область межує із Київською, Дніпропетровською,Чернігівською, Харківською областями. ( - )

    7. Область поділена на 17 районів. ( -)

    8. Вона пролягає у двох природно – географічних зонах: Лісостепу і Поліссі.

(+ )

    1. 90% область займають низовини. ( +)

10) Найбільші річки Сумщини є Десна, Сейм, Псел, Ворскла. ( + )



  • Давайте подивимось на класний календар природи і пригадаємо, що ви в ньому відмічаєте кожного дня, якими умовними позначеннями користуєтеся.

  • За допомогою якого приладу вимірюєте температуру повітря?

  • Як визначаєте напрям і силу вітру?

  • Як саме ви позначаєте особливості погоди в календарі природи?

  • Як називаються зміни, що відбуваються у повітрі над певною місцевістю?

  • Чому людям важливо знати про погодні умови в різні пори року і не тільки у своїй місцевості?

Розповідь керівника із використанням наочності.

  • Усі ми, вирішуючи до школи, на роботу, цікавимося, якою буде погода. Виглядаємо у вікно, є опади чи немає, дивимося на термометр – холодно чи тепло, намагаємося передбачити, який буде день. Отже, погода може змінюватися за короткий проміжок часу. Та найпростіше увімкнути радіо і прослухати прогноз погоди. Для нас вона може бути гарною або поганою, але для спеціаліста поняття погода містить в собі: температуру повітря, швидкість, силу і напрям вітру, хмарність та опади. Всі ці показники можуть змінюватися у часі та просторі. Це означає, якщо в одній місцевості сухо, тепло і сонячно, то за кілька десятків кілометрів від неї може бути холодно і волого. А через кілька годин все знову зміниться. Усі ці зміни відбуваються у найнижчому шарі атмосфери.

  • Відповідь на запитання:

  • Що таке вітер?

  • Чому він виникає?

  • Якої сили буває вітер?

Доповідь дітей:

  • У природі повітря завжди переміщується. Сонце нагріває землю, але не скрізь однаково. Там де воно нагрівається більше, повітря стає теплішим і піднімається вгору. На його місце надходить холодне. Цей рух повітря над земною поверхнею і є вітром.

Іноді є ледь помітним, а іноді він дме із величезною силою. Дуже сильний вітер називається ураганом. Він зриває покрівлі з будинків, ламає дерева, спричиняє значні руйнування. Вітер дме в різні сторони. Його напрям визначається за допомогою флюгера. Північний вітер, як правило, несе похолодання. Коли він змінюється на південний, то погода стає теплішою.

Сили вітру вимірюють за допомогою вітроміра. Людина використовує силу вітру в тих місцях, де не вистачає електроенергії. На вершині гори Ай – Петрі( Кримські гори) над м. Ялта дмуть сильні вітри – до 40 м/с. Там будується вітряк для забезпечення електроенергії Кримського півострова.

На Землі багато води. Вся вода, що випаровується, перетворюється на невидиму пару, що завжди міститься у повітрі. Коли вона охолоджується, то з пари утворюються дуже дрібні краплинки води. З таких краплин утворюється туман.

Хмари – це той самий туман, але він перебуває у повітрі високо над земною поверхнею. Дрібні краплинки у хмарах, зливаючись одна з одною, поступово збільшуються. Хмара стає темнішою. Важкі краплинки води не можуть утриматися в повітрі та падають на землю у вигляді дощу. Дощ буває в теплу пору року. Узимку з пари утворюються сніжинки. Улітку інколи випадає град. Він завдає великої шкоди сільському господарству: знищує поля пшениці, жита та інших рослин, нівечить урожаї садів. Град, дощ, сніг, роса, іній – це опади. Отже, атмосферні опади, - це вода, що випадає на поверхню Землі.

^ Розповідь – бесіда про передбачення погоди.

  • Погода в житті людей та їх діяльності має особливе значення.

Поміркуйте і наведіть приклади показників погоди, що можуть завдавати шкоди праці людей цих професій. Чому?

  • Дуже важливо передбачити, якою буде погода через добу, кілька днів, тижнів, вміння складати прогноз погоди. У цьому немає нічого загадкового. Наука, що вивчає зміни погоди і стан атмосфери, називають метеорологією. Спостереження за погодою проводиться на метеорологічних станціях за допомогою спеціальних приладів. Ці станції розміщені на території всієї земної кулі.

Наукові передбачення погоди вимагають великої кількості даних, глибоких знань і найсучаснішої техніки. Щоб скласти прогноз погоди терміном на три доби, необхідними є дані усіх метеостанцій північної півкулі, а на 5 – 7 діб – зі всієї Землі.

^ Хвилинка – цікавинка - Раніше, коли метеостанцій не було, люди передбачали погоду, користуючись місцевими ознаками.

- А які ви знаєте ознаки, які змінюють погоду?

Ось кілька з них: якщо бджоли не вилітають із вуликів, а мурашки не снують біля свого гнізда – буде дощ; якщо дим вогнища піднімається прямо вгору, чистий захід сонця – на гарну погоду; жаби вилазять на берег – чекайте дощу.
2. Зупинка « Картографи»

Кожній команді пропонується на аркуші паперу намалювати з пам’яті карту Сумської області.

  • Як називається область, в якій ми живемо?

  • Які промислові підприємства є у вашому місті?

^ Бесіда про властивості, використання і родовища корисних копалин свого краю.

- Ми з вами знаємо, що корисні копалини – це ті породи і мінерали, що людина використовує для своїх потреб. Природа не обділила наш край цими багатствами.

^ Доповідь учня:

Надра Сумської області містять різноманітні корисні копалини, які широко використовуються у народному господарстві. Як і рельєф, корисні копалини тісно пов’язані з геологічними структурами нашої території. Найбільший інтерес викликають родовища нафти і газу. Розташовані вони на півдні області.

Відкриті родовища кам’яного і бурого вугілля. Проте, у зв’язку з тим, що ці пласти малої потужності і глибокого залягання, їх розробка вважається недоцільною. А ось торфом Сумська область дуже багата. На сьогодні відомо близько 230 родовищ, більшість яких вважається великими. Поклади торфу відносять в основному до заплав великих річок і балок. Основна маса торфу розташована на півночі і заході області.

Розвідані запаси кам’яної солі, які належать до Роменського і Синівського соляних куполів. Крім того, у тому ж роменському соляному куполі під час буріння були виявлені прошарки калійних солей.

У господарській діяльності широке застосування у Сумській області знайшли піски, піщаники, глини, суглинки, гіпси, піщана крейда. Важливим видом сировини вважаються глинисті породи. Це чудовий будівельний матеріал( для виготовлення цегли). Глини використовуються як формувальна сировина на ливарних заводах. Неабияке значення мають піски і піщаники. Відомо близько 60 родовищ піщаних порід будівельних пісків.

^ Розгляд зразків корисних копалин.

- Знайти серед зразків на партах вапняк. Як ви його розпізнали?

- Де його використовують?

- Наступна корисна копалина всім вам добре відома. Без неї у школі неможливо обійтися. А впізнати її вам допоможе загадка.

Маленьке, біленьке,

По чорному полю скаче

І слід залишає. ( Крейда)

- Корисні копалини – це багатство Землі. Запаси їх у надрах Землі не є безмежними. З часом можуть вичерпатися. А тому витрачати їх необхідно економно. Бережливе ставлення до корисних копалин – це бережливе ставлення до речей, що з них виготовлені, збудовані, змайстровані.

- А зараз на дошці висить карта Сумської області, але без умовних по значків корисних копалин. Зараз за допомогою умовних по значків ми розмістимо їх самі.

^ 3. Зупинка. « Поетична»

- Зараз я прочитаю вам вірші, а ви здогадаєтесь про який куточок Сумщини іде мова.

«Опівночі айстри в саду розцвітали, « Дуби Петровські!

Умились росою, вінки одягли, По моїй Землі

І стали рожевого ранку чекать Вже 300 літ йдете ви на Полтаву,

І в райдугу барвів життя убачать.» Щоб доторкнутись до тієї слави…»

( О. Олесь; Сумський парк) ( Нескучне; Тростянець Н. Багата)
Серед пожухлих бур’янів «Треба на Землі

На мокрім пагорбі, весною Хоч клаптики маленькі зберегти,

Земля чекає інших днів…» Де міг би стрепет звить собі кубло

( Ю. Плющенко. Великий І де б могла рости срібляста тирса.

Бобрик) Не тільки для ботаніків потрібні

Та для зоологів такі кубки…»

( М. Т. Рильський,

Михайлівська цілина)

  • Доповідь про грунти:

  • Грунт можна порівняти із тоненькою плівкою, що вкрила сушу нашої величезної планети. А без цієї плівки не було б ні суші, ні рослин, ні тварин, ні людини. Чому? Уявіть собі, що грунту раптом не стало. Зникнуть рослини і тварини. А отже, не зможуть жити на землі і люди. Ось чому говорять, що грунт дорожчий за золото. Без золота люди змогли б прожити, а без грунту – ні.

Грунти – це земельні ресурси України. Складова частина її продуктивних сил, основне джерело національного багатства. Грунт є особливим природним витвором, він виник у результаті взаємодії неживої і живої природи.

Головна властивість грунту – родючість, тобто здатність забезпечувати рослини необхідними мінеральними солями і вологою. Визначає родючість грунту органічна речовина – перегній, що утворюється в результаті неповного розкладу бактеріями та грибами відмерлих рослинних решток.

Грунти України є дуже різноманітними. Їх існує близько 1000 видів, тому що вони утворились у різних природних умовах.

Ви спостерігали в природі, що грунт має неоднаковий колір. Колір грунту залежить від кількості в ньому піску і глини. Чим більше в грунту піску, тим колір його світліший. Якщо вміст в грунті піску перевищує 90%, то такий грунт називають піщаним, а той, що містить понад 40% глини, - глинистим.

У піщаному грунті мало повітря. Він швидко пропускає воду, але погано її зберігає. Коли багато вологи, то глинистий грунт стає в’язким, а після висихання – твердим і щільним.

Грунт чорного кольору – чорнозем. У ньому багато перегною. Чорнозем пропускає воду і повітря, зберігає вологу.



  • ^ Доповідь учня про родючість грунту:

  • Верхній родючій шар грунту, що дає життя рослинам, сам зростає дуже повільно. Учені підрахували, що для того, щоб утворився шар грунту завтовшки 5 см, потрібно не менше, ніж 2000 років. А для нормального росту рослин потрібний шар грунту завтовшки хоча б 50 см. Порахуйте скільки ж потрібно років, щоб утворився грунт такої товщини. Якщо невміло або недбало господарювати, то родючий грунт може загинути швидко і безповоротно.

Щоб родив багатий грунт, його необхідно добре обробляти. У пухкий грунт добре проникають повітря і вода. Малородючі грунти удобрюють торфом, перегноєм, мінеральними добривами. Удобрення потребує і чорнозем, бо рослини для росту і розвитку забирають із нього безліч поживних речовин.


  • А зараз на закріплення матеріалу ми відгадаємо кросворд:

По вертикалі:

  1. Одна із складових частин грунту. ( Пісок)

  2. Верхній шар Землі, на якому зростають рослини. ( Ґрунт)

  3. Ґрунт повільно пропускає воду, якщо в ньому є…( глина)

  4. Що ви виявите у грунті, коли кинете його грудочку в склянку з водою? (Повітря)

По горизонталі:

  1. Рослинні і тваринні рештки, що перегнили. ( Перегній)

  2. Рідина, що входить до складу грунту. ( Вода)

  3. Головна ознака грунту. ( Родючість)


  1. Зупинка: Словникова

  • До уваги учасників гри пропонується квітка, на кожній пелюстці якої написані термін, який треба пояснити.


^ 8). Підсумок заняття:

І так прослухавши, попрацювавши, поспілкувавшись скажіть, будь – ласка, про що ми дізналися на занятті ( Метод Мікрофон)

- Про клімат;

- Про положення Сумщини;

- Про погоду;

- Про корисні копалини;



^ Використана література


  1. Г.Г.Леонтьєва, В. О.Тюленєва, Географія Сумської області,

Суми: Видавництво « Козацький вал»,- 139с.

  1. П.Г.Шищенко, Н.В. Муніч, Фізична географія України: Підруч.

для 8 кл. загально освіт. навч. зал. – К.: Зодіак – ЕКО, 2005.- 256с.:іл.,карти.

  1. Географія: Заг.географія: Підруч. для 6 кл. серед.шк./ О. Я. Скуратович,

Р. Р. Коваленко, Л. І. Круглик; Пер. з укр. мови Л. М. Стехуна.- К.: Зодіак –ЕКО,1995.- 192с,:іл..






ВІДПОВІДАЛЬНИЙ ЗА ВИПУСК: А.С. Деревянченко, директор Комунального позашкільного навчального закладу Тростянецької районної ради «Палац дітей та юнацтва»

КОМПЬЮТЕРНА ВЕРСТКА : О.В. Лантух – керівник гуртка «Юні екологи» Тростянецького районного Палацу дітей та юнацтва

АДРЕСА:

Тростянецького районного

Палацу дітей та юнацтва

42600, Сумська обл.,

м. Тростянець,

вул. Миру, 4

тел.:(05458) 5-12-52, 5-16-42



Обласний етап

Всеукраїнського конкурсу науково-методичних розробок із дослідницько-експериментального напряму позашкільної освіти


Схожі:

Сьогоднішнього заняття iconУрок №6 клас Тема: Орнаменти та види орнаментів. Рапорт. Композиція у
«Пташка колібрі робить за 1 секунду 200 змахів крилами», а це, повірте, неабияка працездатність. Тож я бажаю І вам такої працездатності,...
Сьогоднішнього заняття iconСьогоднішнього нашого Заняття «Толерант¬ність»
«толерантність»; розвивати почуття колективіз¬му, солідарності, вміння слухати; показати, що важливим у стосунках між людьми є вміння...
Сьогоднішнього заняття iconПрактичні заняття 4, 5 Практичне заняття №4
Мета заняття: набуття практичного досвіду розв’язання систем лінійних рівнянь усталеного режиму роботи електричної мережі методом...
Сьогоднішнього заняття iconКонспект заняття в гуртку «Квілінг» Тема заняття
Тема заняття: Ознайомлення з технікою обробки паперу – квілінг. Виготовлення квіткової композиції в техніці квілінг
Сьогоднішнього заняття iconЗаняття №2
Для самостійної роботи студентів при підготовці до практичного (семінарського) заняття
Сьогоднішнього заняття icon7. Критерії оцінювання
Для програм рекомендований розподіл годин: 60 практичні заняття, 40 теоретичні заняття
Сьогоднішнього заняття iconТема заняття
Мета заняття Оволодіти практичними навичками І вмінням працювати із законодавчими актами
Сьогоднішнього заняття iconТема заняття
Мета заняття Оволодіти практичними навичками І вмінням працювати із законодавчими актами
Сьогоднішнього заняття iconЗаняття подорож у царство Золотої рибки
Конспект відкритого заняття на розвиток емоційної сфери у дітей старшого дошкільного віку
Сьогоднішнього заняття iconКонкурс «Знавець рідної мови» Художнє читання Практичні заняття «Повторимо...
Практичні заняття «Повторимо правила дорожнього руху», «Заняття в рамках військово-патріотичного виховання»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка