Екологічне виховання на уроках географії




Скачати 54.38 Kb.
НазваЕкологічне виховання на уроках географії
Дата конвертації07.01.2014
Розмір54.38 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Туризм > Урок
Екологічне виховання на уроках географії

Проблема взаємовідносин людини і природи була предметом вивчення багатьох учених різних областей наукового знання. Зокрема, Ян Амос Коменський стверджував, що природа розвивається по певних законах, а людина - це частина природи, отже, в своєму розвитку людина підкоряється тим же загальним закономірностям природи. Підкреслювали невіддільність людини і природи і педагогічну цінність гуманного ставлення дитини до природи такі великі педагоги як Ж.- Ж. Руссо, Г. Песталоцці. К. Д. Ушинський стверджував, що екологічне виховання виконує важливу роль в розвитку логічного мислення, пам’яті, уяви. Вивчення ж існуючих у навколишньому світі зв’язків служить однією з основних ланок формування екологічної культури школярів, необхідною умовою становлення відповідального відношення до природи.

У Концепції екологічної освіти в Україні зазначається, що основною метою екологічної освіти є формування екологічної культури окремих осіб і суспільства в цілому, формування навичок, фундаментальних екологічних знань, екологічного мислення і свідомості, що ґрунтуються на ставленні до природи як універсальної, унікальної цінності.

Екологічна освіта передбачає психологічне залучення людини у світ природи; суб’єктний характер сприйняття природних об’єктів; прагнення до гармонійної взаємодії зі світом природи. Задачами екологічного виховання є формування певних екологічних уявлень, ставлення до природи та закріплення умінь і навичок взаємодії з природою.

Така система уявлень дозволяє особистості дізнатись, які наслідки має господарська діяльність людини для навколишнього середовища та здоров’я населення.

У сучасних умовах чи не найбільшою проблемою стають негативні наслідки людської діяльності, які все частіше призводять до екологічних катастроф. Саме тому особливої уваги набуло екологічне виховання, яке здійснюємо на уроках географії та в позаурочний час, від того наскільки усвідомлюють учні необхідність дбайливого ставлення до природи залежить майбутнє людства.

Основні напрямки екологічного виховання:

  • підвищення якості екологічних знань;

  • переорієнтація, зміна мотивів та цінностей щодо навколишнього середовища;

  • навчання правил поведінки в природі;

  • участь в екологічній діяльності.

Основні методи формування екологічної культури учнів.

Дослідницький напрям

Робота з інформаційними джерелами
Туристично-краєзнавчий напрям Природоохоронне Інформаційний напрям

виховання учнів

Туристично- Екологічні стежки Екологічні газети, Бесіди

краєзнавчі гуртки листівки
Організаційні напрями
Екологічні конкурси Природоохоронні акції Конкурси малюнків, Зустрічі,

Фестивалі фотографій конференції

За допомогою екологічного виховання учні можуть усвідомити необхідність охорони природного середовища, раціонального використання природних ресурсів, особисту відповідальність за навколишнє середовище.

Екологічна компонента змісту освіти у школі включена до різних навчальних дисциплін, включаючи обов’язковий мінімум змісту загальноосвітніх програм з географії, зокрема, спрямований на засвоєння системи географічних знань про різноманітність сучасного світу; про особливості і динаміку головних природних, соціально-економічних і екологічних процесів географічного середовища; про природні і антропогенні причини виникнення екологічних проблем на місцевому, регіональному і глобальному рівнях, необхідність активних заходів з охорони природи і раціональному природокористуванні тощо.

Основи екологічних знань викладаються під час проведення багатьох уроків географії, наприклад, у 8 класі під час вивчення таких тем: «Стаціонарні та експедиційні дослідження природних умов і природних ресурсів. Джерела географічної інформації», «Карта - основне джерело географічної інформації», «Топографічні карти та їх практичне використання».

Потенціал особистості учня реалізовується шляхом творчих завдань, які навчають проектувати заходи раціонального природокористування та оцінювати їх можливі позитивні наслідки та збитки. Під час занять учні пропонують ефективні та раціональні рішення, нестандартно підходять до вирішення екологічних проблем. Зокрема, вивчення теми «Топографічна карта та робота з нею» було проведене як практична робота. Учням пропонувалося, користуючись топографічною картою, описати місцевість та заповнити таблицю.

Після проведеної роботи учні отримували запитання різного характеру: Порівняйте реальну місцевість із зображеною на фрагменті топографічної карти. Які зміни ви помітили? Що було їх причиною? Які наслідки це має для навколишнього середовища? Про що можна дізнатися з топографічної карти? Де вона застосовується? Які наслідки має господарська діяльність людини у вашій місцевості? Чи завжди цей вплив негативний? Які ви можете запропонувати шляхи вирішення цих проблем?

Під час виконання практичної роботи учні формували вміння користуватися топографічною картою для визначення координат, відстаней, напрямків, висот, крутизни схилів; закріпили знання про практичне застосування топографічних карт; сформували основні екологічні вміння та навички з прогнозування можливих наслідків діяльності людини та запропонували шляхи вирішення основних екологічних проблем рідного краю.

Крім означеного, школярі не тільки описували об’єкти за картою, а й намагалися пояснити причини розвитку сучасних процесів та явищ, динаміку певних об’єктів та вплив діяльності людини на них.

Екологічне виховання у позакласній роботі (екскурсії до річки, соснового бору, балки тощо) сприяє розвитку спостережливості, пробудженню інтересу до навколишнього середовища та його законів. Туристично-краєзнавчий напрям - екскурсії в природу дають можливість оволодівати конкретними екологічними знаннями, переконують в неминучій цінності природи і в необхідності бережливого ставлення до неї.
Методи навчання на уроках географії (екологічного спрямування)

Методи навчання

Види роботи

1. Пояснювально - ілюстративний

Бесіда, пояснення, художня розповідь, опис, відповіді на запитання, робота з книгою, демонстрація

2. Репродуктивний

Завдання екологічного змісту, спостереження за змінами у природі, системи вправ, застосування опорних схем, варіативні завдання

3. Проблемний

Пояснення, спостереження, бесіда, висунення гіпотез, складання плану вирішення проблеми, розв’язання проблемних завдань

4. Частково-пошуковий

Загадки, ребуси, кросворди, вікторини, ситуаційні вправи, фенологічні оповідання, застосування опорних схем

5. Дослідницький

Спостереження за змінами у природі, дослідження взаємозв’язків в природі шляхом спостереження, проблемні завдання


Виявлено, що учні, отримавши певні екологічні знання та навички на уроках географії та під час позакласної роботи, змінюють своє ставлення до навколишнього середовища, проблем екології та вчаться прогнозувати можливі наслідки діяльності людини.

Отже, застосовуючи методи екологічного виховання не тільки на уроці географії, а й у позакласній роботі, можливо виправити сучасний критичний стан навколишнього середовища, попередити виникнення нових екологічних проблем, а також поєднати раціональне й емоційне у взаємовідносинах людини з природою на базі принципів добра й краси, розуму й свідомості, патріотизму й універсалізму.
Вчитель географії – Чернягова Анна В’ячеславівна

Схожі:

Екологічне виховання на уроках географії iconНа уроках географії
П 14 Застосування структурно – логічних схем на уроках географії. Посібник з географії.– Кривий Ріг, 2012. 23с
Екологічне виховання на уроках географії iconНа уроках географії при вивченні розділу
У посібнику представлено опис сучасних технологій, цікавих форм та прийомів роботи, які були апробовані на уроках географії. Також...
Екологічне виховання на уроках географії iconТема: Екологічне виховання учнів на уроках хімії та в позакласний час
Відкритий урок на тему: Розв'язування розрахункових задач на екологічну тематику.(Відвідування І обговорення відкритого уроку вчителя...
Екологічне виховання на уроках географії iconУкраїна славутицька міська рада Київської області Славутицька загальноосвітня...
Протягом І семестру 2012 – 2013 н р виховна робота у школі проводилась за напрямками: громадянське, моральне, фізичне, художньо-естетичне...
Екологічне виховання на уроках географії iconНа уроках географії
Розівка Запорізької області Приазовського району, вул. Бікбулатова, 12, тел. 97-731
Екологічне виховання на уроках географії icon«Екологічне виховання дітей дошкільного віку через призму використання...
Стан довкілля І зміни, що відбуваються в природному середовищі, набувають значних загрозливих масштабів
Екологічне виховання на уроках географії iconНа допомогу вчителям – предметникам, класним керівникам, учням інформаційний бюллетень
Збережемо красу землі для наших нащадків: Екологічне виховання (уроки, ігри) // Позакласний час. – 2006. №3 – С. 3-30
Екологічне виховання на уроках географії icon«впровадження ігрових технологій на уроках географії»
Розробка уроку по темі: Електроенергетика як складова пек україни, її значення. Основні типи електростанцій та
Екологічне виховання на уроках географії iconОхорона природи т
України І всієї планети. Актуальність цієї теми сьогодні підтверджена тим, що екологічна освіта та екологічне виховання набули провідної...
Екологічне виховання на уроках географії iconТема: Сучасний кабінет географії
Мета: Удосконалення процесу викладання географії шляхом використання матеріально-технічної бази кабінету географії для реалізації...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка