Геній великого кобзаря




Скачати 67.87 Kb.
НазваГеній великого кобзаря
Дата конвертації03.03.2014
Розмір67.87 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Туризм > Урок
Ірина ПАВЛІВ,

учитель української мови і літератури

Тужилівського навчально-виховного комплексу

Калуської районної ради
ГЕНІЙ ВЕЛИКОГО КОБЗАРЯ

Моделі уроків. 5 клас
Картини довколишнього світу, природи у поезіях Тараса Шевченка - інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови.

«За сонцем хмаронька пливе...»

Мета. Вчити відтворювати настрої пейзажних поезій; розвивати навички аналізу художніх творів, уміння висловлювати власні відчуття, емоції; виховувати почуття прекрасного, усвідомлення естетичної насолоди від твору мистецтва як потужної спонуки до оптимістичного, життєствердного погляду на світ.

^ Тип уроку. Урок повідомлення нових знань, формування умінь і навичок.

Обладнання. Шевченко Т. «Кобзар», портрет Т. Шевченка, пам'ятка «Особливості виразного читання віршів», фотографія заходу сонця.

^ Перебіг уроку

І. Організаційний етап

1. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.

Учитель пропонує учням в парах обмінятися побажаншіми успіху.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель організовує перевірку виконання домашнього завдання. Учні зачитують складені вдома есе. Далі діти укладають асоціативну павутину із словосполученням «рідний край».

^ II. Основний етап

  1. Оголошення теми й мети уроку.

  2. Опрацювання навчального матеріалу.

Розповідь учителя. Тарас Шевченко виріс серед квітучої української природи. Навіть для зарубіжних мандрівників українська земля була напрочуд дивною. Вони із захопленням писали про те, що лісів, озер, пасовиськ було неміряно, що в лісах водилася різна птиця, багато звірини, можна було збирати дикий мед, а в озерах та річках кишіла риба. Україна завжди була благодатним краєм - найкращі чорноземи, найкращі ліси, найкращі степи.

Та незважаючи на те, що Тарасові Григоровичу більшу частину свого свідомого життя довелося перебувати за межами України, він завжди пам'ятав рідний край, серцем тягнувся до нього. Часто згадував чарівну українську природу, працьовитих і щирих людей, їхні пісні, легенди, звичаї, традиції.

Навіть сидячи в похмурому петербурзькому казематі за свою бунтарську поезію чи знаходячись у далекому казахському краї на засланні, він міг, заплющивши очі, уявити квітучий вишневий садочок біля чепурної біленької хатини в українському селі, червону калину над водою, вечірню зорю, озерце з очеретяними берегами, сповнене чарівних русалок. Про це він і складав поезії, якими захоплюється вже не одне покоління людей.

Поезія «За сонцем хмаронька пливе...» написана Тарасом Шевченком на засланні, орієнтовно в кінці вересня - грудні 1848-го на острові Кос-Аралі. У вірші відбилися переживання самотності й туги, які проймають Шевченкову поезію періоду заслання.

Опрацювання пам'ятки.

Пам'ятка «Особливості виразного читання віршів»

  1. Вірші читаються середнім темпом. ,

  2. Посиленням голосу виділяються лише ті слова, які мають логічний наголос.

  3. На місці розділових знаків у середині рядків робляться паузи.

  4. Якщо наприкінці рядка немає розділового знака, пауза буде короткою, на комі - середньою, на крапці, двокрапці, трьох крапках, знаках запитання чи оклику - довгою.

5. Після кожної строфи робиться велика пауза.

Ознайомлення з текстом поезії.

Учитель та учні послідовно виразно читають текст поезії Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе...».

^ Учитель проводить словникову роботу, під час котрої з'ясовуються значення невідомих слів.

Довідка

Поли - крайні передні частини верхнього одягу.

Пелена - передня частина спідниці; тканина; щось суцільне.

Оповиє - обволікає, оповиває.

Того світу -- світла.

Обговорення змісту поезії.

  • На яких мотивах побудована поезія?

  • Як називається опис місцевості, природи, погоди, природних явищ?

  • Чи можна поезію «За сонцем хмаронька, пливе...» назвати пейзажною?

  • Яку погоду наступного дня, за народними повір'ями, прогнозує насичений червоний захід сонця?

  • На скільки частин можна умовно поділити вірш?

  • Які образи є центральними в кожній частині (сюжетному епізоді)?

  • Як змінюється у творі кольорова, палітра?

  • Які кольори вживає митець для зображення хмари, а які для туману?

  • Порівняйте образи хмари і туману. Чи однаковий настрій вони передають? Опишіть ці образи своїми словами.

  • За допомогою яких слів передано лагідність у творі?

  • Пригадайте, що називається порівнянням? З'ясуйте, до яких порівнянь вдається Т. Шевченко у вірші «За сонцем хмаронька пливе...»

  • Коли людина перебуває далеко від рідного краю, яким словом можна назвати тугу за ним?

  • Прочитайте, якими словами автор передає повернення до реальності?

  • Чи буває в дійсності, щоб хмарка чи туман робили так, як люди?

Розповідь учителя. Тарас Шевченко, вводячи у свій твір порівняння зі сфери людських взаємин, творить іншу художню реальність за допомогою засобів образної мови. Окрім уже названих порівнянь, митець використовує епітети та персоніфікацію.

Учитель пояснює учням поняття з теорії літератури.

Довідка

Епітет - (від грец. еріШеоп - додаток, прикладка) - художнє означення, за допомогою якого автор підкреслює певну властивість чи рису зображуваного.

Персоніфікація - це уподібнення речей, явищ, рослин, тварин людськими якостями.

Укладання таблиці.

Епітети

Персоніфікація

Червоні поли, синє море, рожевою пеленою, хмароньку рожевую, туман сивий, тьмою німою

Хмаронька пливе, поли розстилає, зове сонце спати, покриває його пеленою; серце одпочине, з Богом заговорить; туман закриває морс і хмароньку, тьмою оповиє душу

^ Розповідь учителя. Талант поета полягає в тому, щоб не лише описати красу природи, а й вкласти душу в написане. Поезія Тараса Шевченка близька і зрозуміла кожному читачеві, бо написана серцем. У вірші «За сонцем хмаронька пливе...» передається ціла гама почуттів людини, які асоціюються з явищами природи. Це - ліричний твір.

^ Учитель пояснює учням поняття з теорії літератури.

Довідка

Ліричний твір - твір, у якому віддзеркалені думки, настрої та почуття людини, душевний стан автора, його ставлення до оточення. Основна увага в ліричних творах зосереджується на внутрішньому стані людини, з них довідуємося про ті життєві явища, які викликали певний душевний стан поета.

^ Учитель пропонує учням відповісти на розвивальні запитання «Поміркуйте. Обґрунтуйте. Доведіть».

  • Яким ви уявляєте поета, коли він пише цей вірш? Опишіть словесно вираз його обличчя, місцезнаходження, позу, стан душі.

  • Розгляньте фотографію заходу сонця. Чи справді таку призахідну красу навколишнього світу можна назвати відпочинком для серця і розмовою з Богом?

^ Учитель пропонує учням написати одну-дві строфи власної поезії: «Сідає сонце в море спочивати...».

III. Підсумковий етап.

1. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.

Учитель пропонує учням, відповівши на запитання, створити «Дерево емоцій».

  • Чи сподобався вам урок?

  • Яким був ваш емоційний настрій на уроці?

  • Що на уроці було найцікавішим?

  • Як би ви оцінили свою роботу на уроці?

  1. Оцінювання пізнавальної діяльності учнів.

  2. Повідомлення домашнього завдання.

Обов'язкове. Вивчити напам'ять поезію «За сонцем хмаронька пливе...».

Вибіркове. Підготувати повідомлення про картину Т. Шевченка «Селянська родина».

Схожі:

Геній великого кобзаря iconГеній великого кобзаря
Мета. Ознайомити учнів із новими фактами з життя великого поета; розвивати спостережливість, образне мислення, мовленнєву вправність,...
Геній великого кобзаря iconВшановуємо Великого Кобзаря
Сьогоднішній захід ми присвячуємо видатному українському поету та художнику Тарасу Григоровичу Шевченку, вклонімося світлій пам'яті...
Геній великого кобзаря iconТема. Великий син великого народу
Мета. Ознайомити дітей з життям І творчістю великого Кобзаря – Т. Г. Шевченка. Вчити І розвивати акторські здібності. Виховувати...
Геній великого кобзаря iconПам’яті Т. Г. Шевченка до 150-річчя повернення Кобзаря на Україну
Дорогі Українці!Я привіз найщиріші вітання з Черкащини-землі Великого Тараса І хочу подарувати Вам концерт «Черкасці-Козаки…» пам’яті...
Геній великого кобзаря iconНащадок великого кобзаря освідчення Україні
Серед визначних українських митців є постаті, які вражають яскравістю та самобутністю
Геній великого кобзаря icon4. Уроки вчителів, які по-особливому пройнялися творчістю Великого Кобзаря
Месевря О.І., завідувач лабораторії гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників...
Геній великого кобзаря iconІван Звенигородський/Шевченко Іван Петрович/-автор І виконавець концерту...

Геній великого кобзаря iconСтолярова, А. Шевченко на Слобожанщині // Слобід край. – 1998. – 5 берез
Життя І творчий подвиг великого Кобзаря для багатьох є високим взірцем служіння Батьківщині. Тому з таким хвилюванням встановлюються...
Геній великого кобзаря iconВідділ освіти
Ода від 29. 10. 2013.№577 «Про проведення ХІV обласного огляду конкурсу дитячої художньої творчості «Грайлива веселка», з метою вивчення...
Геній великого кобзаря iconУкраїнська ідея епохи великого переходу
Великого Переходу. Розкривається сутність арійства як еволюційного локомотиву, а також планетарна функція та перспективи українського...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка