Головне – здоров’я




НазваГоловне – здоров’я
Дата конвертації21.03.2013
Розмір63.1 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Туризм > Документы
ТИЛОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: ОСТАННЄ ЛІТО ПЕРЕД ШКОЛОЮ
Головне – здоров’я

Чудовий радянський педагог В. О. Сухомлинський так писав про значення здоров’я в житті школяра:

турбота про здоров’я — це найважливіша праця вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їх духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, рівень знань, віра в свої сили. Якщо виміряти всі мої тривоги і турботи про дітей протягом перших 4 років навчання, то половина їх — про здоров’я. Піклування про здоров’я неможливе без постійного зв’язку із сім’єю. Більшість бесід із батьками, особливо в перші 2 роки навчання дітей в школі, — це бесіди про здоров’я малюків…

…Досвід переконав нас у тому, що приблизно у 85 % всіх неуспішних учнів головна причина відставання полягає у навчанні — поганий стан здоров’я, якесь нездужання або захворювання, зазвичай абсолютно непомітне і таке, що піддається лікуванню тільки спільними зусиллями матері, батька, лікаря та вчителя.

Приховані, замасковані дитячою жвавістю, рухливістю нездужання і захворювання серцево-судинної системи, дихальних шляхів, шлунково-кишкові — дуже часто є не хворобою, а відхиленням від нормального стану здоров’я. Багаторічні спостереження довели, що так зване сповільнене мислення у багатьох випадках є наслідком загального нездужання, якого не відчуває і сама дитина, а не якихось фізіологічних змін або порушень функції клітин кори півкуль. В окремих дітей можна помітити хворобливо бліді обличчя, відсутність апетиту. Щонайменші спроби поліпшити харчування викликають реакцію: на тілі з’являються прищики. Найретельніші аналізи ні про що не свідчать: усе нібито благополучно. У більшості випадків виявляється, що ми маємо справу з тим порушенням обміну речовин, яке виникає в результаті тривалого перебування в кімнаті. У разі такого порушенні дитина втрачає здатність до зосередженої розумової праці. Особливо зростає кількість нездужань у період бурхливого розвитку організму і статевого дозрівання.

Єдиним радикальним лікуванням у таких випадках є зміна режиму праці й відпочинку: тривале перебування на свіжому повітрі, сон із відчиненою кватиркою, ранній відхід до сну і ранній підйом, хороше харчування. Окремі діти на вигляд видаються здоровими, а під час уважного вивчення їх праці відкривається якісь приховані хвороби. І ось що цікаво: приховані хвороби і нездужання особливо помітні тоді, коли вчитель прагне наповнити кожну хвилину уроку напруженою розумовою працею. Для деяких дітей абсолютно непосильним є курс вчителя на те, щоб «не була згаяна жодна хвилина уроку». Я переконався в тому, що цей «прискорений» темп непосильний і шкідливий навіть для абсолютно здорових дітей. Надмірне розумове напруження призводить до того, щоу дітей блякнуть очі, затуманюється погляд, рухи стають млявими. І ось дитина вже ні на що не здатна, їй би тільки на свіже повітря, а вчитель тримає її «в запрягу» і підганяє: «швидше, швидше»…

Які ж заходи щодо зміцнення здоров’я пропонував Сухомлинський?

Ми взяли за правило: жодної хвилини в осінні, весняні і літні дні діти не повинні знаходитися в приміщенні. Упродовж С, ”перших 3-4 тижнів «Школи радості» діти долали щодня ч-‘ 2-3 кілометри; другий місяць —4-5, третій — 6. І все це серед полів і лугів, у гаях і в лісі. Цю відстань діти долають непомітно для себе, тому що не ставиться за мету — пройти стільки-то кілометрів; рух, ходьба — засіб досягнення іншої мети. Дитині хочеться йти, тому що вона відкриває світ. Діти поверталися додому втомлені, але щасливі, життєрадісні. А без утоми не може бути здоров’я. Здоров’я вливається в дитячий організм живлющим джерелом тоді, коли після трудового напруження дитина відпочиває. На чистому повітрі, після того, як діти здолають декілька кілометрів, у них з’являється, за словами батьків, «вовчий апетит». У ті дні, коли ми з малюками збиралися до лісу, я радив їм брати із собою хліб, цибулю, сіль, воду і декілька сирих картоплин. Батьки спочатку сумнівалися: хіба діти їстимуть це? Адже вдома вони відмовляються від більш поживних речей. Але виявилось, що і хліб, і цибуля, і картопля в лісі — найсмачніша їжа. І до того ж у дітей з’являвся апетит, і вони із задоволенням з’їдали вдома запропоновану їм тарілку супу або борщу. Уже за місяць стали рожевими щічки у найблідіших малюків, а матері не могли нахвалитися хорошим апетитом дітей: зникли капризи, вони їдять усе, що дають… Батьки пообіцяли прагнути до того, щоб діти більше перебували на свіжому повітрі, рано лягали спати і рано прокидалися, спали з відчиненою кватиркою. Усе літо, теплими осінніми і весняними місяцями діти спатимуть тільки на дворі — про це ми теж домовилися з батьками. Батьки й матері обладнали спеціальні «спальні куточки» — на сіні, під накриттям, що захищають від дощу. Дітям це дуже сподобалося.Укожній сім’ї, деєучні, всаду, на присадибній ділянці має бути альтанка, в якій із ранньої весни до пізньої осені можна було б читати, малювати, відпочивати… …Я переконався, що звичка робити зарядку закріплюється саме в ранньому дитинстві. Батьки привчали дітей прокидатися в той самий час. Після гімнастики на свіжому повітрі діти умивалися.

Улітку вони звикли купатися в ставку; крім того, багато батьків облаштували душ у дворах, у саду, і 6 місяців на рік (із травня до вересня) дітлахи приймали душ. Це стало настільки міцною звичкою, що вони обмивалися водою до пояса і в зимові місяці, зазвичай, у кімнаті… Перебувати в русі — одна з важливих умов фізичного загартовування. Діти полюбляють бігати, гратися. Для них спорудили ігровий майданчик. Тут було все необхідне для ігор і розваг на свіжому повітрі, але я хотів більшого. Мені хотілося зробити дитячу карусель, дитячі гойдалки; хотілося, щоб рухливі ігри були пов’язані з казкою, живилися фантазією. Я вже уявляв собі фігурки коника-горбунка, слона, сірого вовка, хитрої лисиці, що стоять на дерев’яному крузі нашої каруселі; дитина не тільки кататиметься, але і відчуватиме хвилювання від того, що вона осідлала коника-горбунка або сірого вовка. Усе це поки що плани, але я твердо вірив, що через півроку, можливо, через рік мені це вдасться… Багаторічні спостереження за фізичним розвитком молодших школярів переконали мене в тому, яку важливу роль відіграє повноцінне, здорове харчування дитини. В їжі багатьох дітей бракує важливих речовин, необхідних для зміцнення організму, запобігання простудних захворювань і порушень обміну речовин. Тільки в 8 сім’ях був мед, а мед — це, образно кажучи, шматочок сонця на тарілці. Я розмовляв із батьками, переконував їх у тому, яке важливе значення для здоров’я дітей має вживання меду. Уже наприкінці вересня 13 батьків придбали по 1 – 2 сім’ї бджіл.

Навесні бджоли були вже в 23 сім’ях. Восени я порадив матерям запастися на зиму варенням із шипшини, терну та інших плодів, що багаті на вітаміни. Довелося поговорити з батьками також про те, щоб кожна сім’я мала достатню кількість плодових дерев, особливо яблунь. Упродовж усієї зими повинні бути свіжі фрукти— в сільських умовах це дуже легко, слід тільки докласти певних зусиль.

Еліксиром здоров’я є повітря, що насичене фітонцидами злакових рослин — пшениці, жита, ячменю, гречки, а також лугових трав. Я часто водив дітей у поле, на луг — хай дихають повітрям, що насичене ароматом хлібних рослин. Я радив батькам посадити під вікном спальні ваших дітей декілька горіхових дерев. Ця рослина насичує повітря фітонцидами, що вбивають багато хвороботворних мікробів. Запаху горіха не переносять шкідливі комахи. Там, де є горіхи, немає мух і комарів…

Ось як учні Сухомлинського проводили літо перед школою.

Залишився місяць до того дня, коли мої вихованці стануть учнями. Наближався чудовий місяць літа —серпень. Спекотними липневими днями діти приходили до школи рано-вранці або надвечір. Комусь далеко було йти додому обідати, тому іноді 6-7 дітей залишалися обідати в шкільній їдальні. У мене виникла думка: нехай місяць поживуть малюки не вдома, а де-небудь у саду, на березі ставка. Місце обрали поряд зі ставком; серед дерев піонери допомогли нам спорудити декілька куренів —у таких куренях ціле літо живуть охоронці колгоспних баштанів. У курені поклали соломи, зробили столики для малювання. Поруч із нашими куренями простягнувся великий колгоспний сад. Садівник дозволив, щоб сад був головним місцем нашого відпочинку. Поряд із куренями побудували кухню, колгосп дав нам продукти, призначив кухаря. Батько Сашка спорудив купальню; поряд із нею стояв моторний човен, і коли хлопчики його бачили, у них спалахували очі. Почалося життя нашого колективу в Саду здоров’я — так назвали наше житло і місце відпочинку батьки дітей. Протягом місяця ми були на повітрі. Прокидалися на світанку — до сходу сонця. Купалися в ставку, робили зарядку, снідали та вирушали кудись на прогулянку — в ліс, сад, поле… Спостерігали вранішню зорю і схід сонечка з вершини степового кургану; бачили, як сотні ластівок, готуючись відлітати до теплих країв, збираються у зграї; як сонечко і вранішній вітерець розсіює білу пелену туману, над річкою. У полі, на лузі або в лісі діти снідали вдруге: їли яблука, груші, сливи, молоду варену картоплю зі свіжими огірками, кавуни, дині, варені качани кукурудзи, помідори. Серпень — місяць фруктів та овочів; у ці дні кожна дитина з’їдала не менш ніж два кілограми яблук і груш. Щодня дідусь Андрій приносив нам мед. Уранці і ввечері діти пили свіже молоко. Кухар готував нам смачний борщ зі свіжими овочами. Засмаглі, в трусиках і майках, босоніж діти вирушали щодня в подорож, каталися на моторному човні. Поєднання здорового харчування, сонця, повітря, води, посильної праці та відпочинку — все це стало цілющим і не замінним джерелом здоров’я.

Павлиська школа, в якій викладав Сухомлинський, зна­ходиться в Україні. Не кожна область нашої Батьківщини може похвалитися таким багатством фруктів і овочів. Та все ж дещо з досвіду Сухомлинського ми можемо запозичити.

1.    Тривалі прогулянки на свіжому повітрі доступні практично у будь-якій кліматичній зоні. Дуже добре, якщо ви з дитиною їздитимете на велосипедах — це випробуваний спосіб зміц­нення здоров’я.

2.    Альтанка, де можна грати, малювати або читати в затишку, також може з’явитися на будь-якій присадибній ділянці. Бажано, щоб це був не «парник» із поліетилену, а відкрита дерев’яна споруда. Стане в нагоді й веранда, якщо широко відчиняти двері та вікна. 3. Улітку зручно починати загартовування дітей. Душ можна приймати вранці, можна — теплими літніми вечорами. Проте загартовування необхідно проводити із розумом, орієнтую­чись на стан дитини.

Схожі:

Головне – здоров’я iconМета: поглибити поняття про те, що для людини головне-це здоров'я....
Мета: поглибити поняття про те, що для людини головне-це здоров'я. Розвивати вміння берегти його, слідкувати за собою, дотримуватися...
Головне – здоров’я iconЗдоров’я дітей – здоров’я нації 
Мета: дати дітям поняття про здоров’я, як основу життя людини, про ознаки гарного здоров’я, про чистоту, як запоруку здоров’я; розуміння...
Головне – здоров’я iconБуковинський державний медичний університет Інститут урології амн...
Порушення функції верхніх та нижніх сечових шляхів при урологічних захворюваннях
Головне – здоров’я iconНаказ
Положення про Головне управління освіти І науки облдержадміністрації (далі – Головне управління), затвердженого розпорядженням голови...
Головне – здоров’я iconЛюбов головне слово всесвіту
Принципи гуманної педагогіки, гуманний вчитель, авторитарний вчитель, про методику «Школи доброти» Юрія Куклачова, любов головне...
Головне – здоров’я iconЧеркаська обласна державна адміністрація
«Про проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад І турнірів у 2012/2013 навчальному році» та керуючись п. 7 Положення про Головне...
Головне – здоров’я iconТема: Вплив антропогенних факторів на здоров'я людей
України; формувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, сприяти вихо-ванню в учнів активної життєвої позиції в боротьбі...
Головне – здоров’я iconПсихоемоційне здоров'я дітей трудових мігрантів
«соціальне сирітство». Соціальні сироти – це діти, які залишились без батьківської опіки при живих батьках. Соціальне сирітство спричинили,...
Головне – здоров’я iconГоловне управління освіти І науки
Положення про Головне управління освіти І науки облдержадміністрації, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від...
Головне – здоров’я iconТема „Спосіб життя І здоров'я”. Основи здоров'я, 7 клас Тема: спосіб життя І здоров'я
Мета: формувати в учнів поняття про здоровий спосіб життя, сприяти активному усвідомленню необхідності берегти здоров'я; вдосконалити...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка