Природа й населення Стародавнього Єгипту




Скачати 131.27 Kb.
НазваПрирода й населення Стародавнього Єгипту
Дата конвертації07.03.2013
Розмір131.27 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Туризм > Документы
ТЕМА:

Природа й населення Стародавнього Єгипту.

Огляд уроку.

1.Географічне положення і природа стародавнього Єгипту (робота з документом).

2.Розливи Нілу.

3.Єгиптяни –землероби (робота з документом).

4. Життя і праця ремісників.

Мета:

на конкретному історичному матеріалі показати особливості географічного положення і природи Стародавнього Єгипту; господарське життя землеробів та ремісників ;

розвивати вміння робити з картою , з історичними документами та ілюстраціями;

виховувати почуття поваги до людей праці.

Після уроку учні зможуть:

Вивчити §9 с.44-49

1.Відповісти на запитання:

1) За допомогою карти подумай і скажи: ”Чому Єгипет розташований лише вздовж течії Нілу?”

2) Яке значення мали в Єгипті розливи Нілу?

3) Як називали єгиптяни свій край?

4) Доведіть , що єгиптяни виготовляли собі різні речі не тільки для нагальних потреб, а й щоб прикрасити своє життя.

^ Основні поняття уроку: папірус, шадуф, пора сходів, пора жнив.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форми, прийоми і методи: вступне слово, робота з картою, робота з ілюстраціями та документами.

Обладнання: карта, підручник та документи і ілюстрації в ньому.

^ ХІД УРОКУ:

30 хв. 1.Вивчення нового матеріалу.

1.Географічне положення і природа Стародавнього Єгипту.(робота з картою).

2. Розливи Нілу (робота з документами, введення нового поняття шадуф).

3. Єгиптяни –землероби (робота з документами і ілюстраціями).

4. Життя і праця ремісників (робота з документами).

15 хв. 11. Закріплення.

1.Вивчення нового матеріалу.


Робота з картою


показати на карті

1. На пн. сх. Африки , біля Середземного моря, там де тече ріка Ніл, була розташована одна з найбільших країн стародавнього світу –Єгипет.

Люди здавна селились в долині Нілу. Майже п”ять тисяч років як утворилась Єгипетська держава, яка простяглася від Середземного моря до перших Нільських порогів. Розповідь про Ніл –показ по карті.

На берегах Нілу ростуть: папірус, оскадії, пальми, сикомори, тамариси.

Тваринний світ: слони, жирафи, носороги, кабани, антилопи, леви, пантери.


Робота з документами на С. 44

2. Хамсин –посушливий вітер 50 днів дме з Сахари.

Сезон повені 3 місяці (червень - вересень) вода піднімається на 7 м.

Вода спадає залишаючи шар родючого намулу. Назва Єгипту “Дарунок Нілу”.

Робота з ілюстрац. С. 46
Введення поняття

Запитан.:
Робота з документами С. 48.”Доля земле-роба”

3. Землеробство(листопад - грудень). Єгиптяни подавали воду на пагорби за допомогою спеціальних пристроїв. (ви бачите на мал.. селянина під час оранки , який поганяє биків)

^ Шадуф –підйомна машина для води. Будівництво каналів.

Пора жнив.

Селяни мідними серпами зрізають колоски. На току складають їх , проганяють худобу для вимолоту.

Учень зачитує Єгипетські народну пісню про молотьбу.

Як здійснюється процес обмолоту зерна? (за допомогою худоби. Проганяли биків і ослів по току.) Жінки віють совками зерно. Це досить важка праця землероба. Урожай зібрали – частину треба віддати на сплату податку. А якщо немає – селянина б”ють.

Які біди дошкуляють селянину в його намаганні зібрати гарний урожай? – Це гіпопотам, черв”як, сарана, горобці. А треба й собі залишити і податок сплатити.




4. Розвинені різні види ремесла: виплавка міді, ювелірна справа –вироби з золота, вироблення шкір, виробництво сандалів, ткацтво, прядіння, плавка скла.

11. Закріплення.

  1. На якій річці виріс Стародавній Єгипет? (На річці Ніл).

  2. Який був тваринний світ в Єгипті? (Слони, жирафи, носороги, кабани, антилопи, леви, пантери).

  3. Як єгиптяни використовували води Нілу для землеробства?(Копали канали, подавали воду шадуфом).

  4. Що вирощували селяни на полях? (Пшениця, ячмінь).

  5. Куди віддавали частину вражаю? (Платили податок).

  6. Які види ремесла існували в Єгипті? (Ковальство, виробництво шкір і взуття, ткацтво, прядіння, виробництво скла.)


ТЕМА: Утворення Давньоєгипетської держави.

Огляд уроку.

1.Об”єднання Єгипту.

2.Єгипетська держава.

3.Фараон.

4. Повстання єгипетського народу.

Мета:

на конкретному історичному матеріалі показати процес утворення Давньоєгипетської держави; розкрити суть понять: ном, номарх, держава, фараон.

розвивати вміння робити з документами та ілюстраціями;

виховувати почуття поваги до держави, до символів і законів.

Після уроку учні зможуть:

Вивчити §10 с.47-51

1.Відповісти на запитання:

1) Доведіть, що Єгипет був державою.

2) Чому цар Верхнього Єгипту відчував себе сильнішим від царя Нижнього Єгипту?

3) Як він використав своє географічне положення для перемоги?

^ Основні поняття уроку: ном, номарх, візир, фараон, династія.

Тип уроку: комплексний.

Форми, прийоми і методи: робота з документами , робота з ілюстраціями .

Обладнання: підручник та документи і ілюстрації в ньому. Детская энциклопедия т.8 с.27

^ ХІД УРОКУ:

30 хв. 1.Вивчення нового матеріалу.

1.Об”єднання Єгипту (робота з ілюстраціями с.50)

2. Єгипетська держава.(робота з документами ; введення поняття “держава”.)

3. Фараон.(Введення поняття “фараон”)

4. Повстання єгипетського народу.

15 хв. 11. Закріплення.

1.Вивчення нового матеріалу


Робота з картою


показати на карті

Робота з ілюстрац.

Робота з докум. С.49

Робота з докум. С.50

1 . Єгипет складався з номів –областей. Ном –це область. Понад 40. місто з навколишніми селами і полями –ном. На чолі ному –номарх. Номарх керував будівництвом гребель, каналів.

Номи спочатку були самостійними невеликими державами. Потім усі номи дельти Нілу об”єднуються→ Нижній Єгипет.

Цар → корона червоного кольору.

На пд → Верхній Єгипет –біла корона.

У 3000 р. цар Міна завоював Нижній Єгипет і утворив єдину державу → Мемфіс “Білі стіни”. Подвійна корона - біла вставл. в червону → ”цар Верхнього і Нижнього Єгипту” Патерериця і нагайка в руках

Подивіться на мал. на С.50 . тут ми бачимо царя в червоній короні з патерицею і нагайкою в руках. В що одягнений цар? Якого кольору в нього одяг?

2. Влада належить царю –фараону.

Візир –перша особа після царя. Очолював робоче управління державою.

Розгалужений чиновницький апарат. Велика кількість писарів.

Учень читає документ.

Запитання: Чому вважали престижною роботу писаря? Чим займались писарі?

Грамотні люди звільнені від податків.

При царях Єгипет перетворився на державу.

Держава –система влади, коли загальний порядок у суспільстві підтримується за допомогою спеціальних людей і організацій –чиновників, наглядачів, жерців, армії.

3. Історію Стародавнього Єгипту вчені розділили на три періоди: Стародавнє царство, Середнє царство і Нове царство.

Передача фараонами влади у спадок

Династія –це ряд правителів, які належать до одного роду й успадковують владу один після одного.

30 династій.

Пер О – великий дім –фараон.

4. Повстання відбувалось в 1750 р. до н.е. в п –д Середн. царства .Столиця - місто Фіви.

Зачитати про повстання з дитячої енциклопедії т.8 ст.27

Повстання. Учень читає документ.

У якому році відбулося повстання?

Хто переміг у повстанні?



111. Закріплення.

  1. Що таке держава?

Держава –це така система влади , коли загальний порядок у суспільстві підтримується за допомогою спец. людей і організацій –чиновників, наглядачів, жерців, армій.

  1. Кому належала вища влада в Єгипті?(Царю, фараону.)

  2. Що таке номи? (Номи –місто з навколишніми селами й полями.)

  3. Які обов”язки номарха? (Керував будівництвом гребель і каналів.)

  4. Коли єгипетські царі почали носити подвійну корону? (Після об”єднання Єгипту в 3000 р.)

  5. Чим положення грамотної людини відрізнялись від положення неграмотної? (Грамотна людина не платила податки).

  6. В якому році відбулось повстання? (В 1750 р. до н.е.)



ТЕМА: Давньоєгипетське суспільство.

Огляд уроку.

1.Дім знатного єгиптянина.

2.Одяг, зачіски, прикраси

3.Їжа.

Мета:

на конкретному історичному матеріалі показати життя різних верств давньоєгипетського суспільства;

розвивати вміння робити з ілюстраціями;

виховувати почуття толерантності ,поваги до звичаїв інших народів, почуття прекрасного.

Після уроку учні зможуть:

Вивчити §11 с.51 –53.

1.Відповісти на запитання в кінці параграфа.

Основні поняття уроку: перука, амулет.

Тип уроку: комплексний.

Форми, прийоми і методи: робота з ілюстраціями .

Обладнання: підручник та ілюстрації в ньому

^ ХІД УРОКУ:

30 хв. 1.Вивчення нового матеріалу.

1.Дім знатного єгиптянина.

2.Одяг, зачіски ,прикраси (робота з ілюстраціями).

3.Їжа.

15 хв. 11. Закріплення.

1.Вивчення нового матеріалу

1)Будинок з цегли. Дах плескатий. Кілька кімнат –гарні малюнки на стінах.

На подвір”ї –кошари для збіжжя, кухня, хлібні печі, криниці, хатки для слуг, хліви для худоби.

Садок, квітник. Ставок.

Жінки рабині розтирали зерно камн”яними зернотерками (робота з ілюстраціями).

2) Одяг –багаті жінки –одяг з тонкого білого полотна у вигляді сарафану.

Чоловіки –спідниці до колін. У простих людей –такий самий одяг з грубого полотна. Єгиптяни носили перуки великі , чорні, сплетені з тонких кісок.

Фараон підв’язував штучну бороду.

Прикраси –намисто, браслети, персні, амулети.

Амулет –невеличкі фігурки зроблені з коштовного каміння або фаянсу.

Їжа.

Прості люди їли ячмінні перепічки, каші, сушену рибу, огірки, часник, цибулю, салат.

Багаті – Крім названих продуктів вони їли: м”ясо, рибу, пироги, сир, фрукти, молоко, пиво, вино, медовий напій.

11. Закріплення

  1. Яким був дім знатного єгиптянина? (З сирцевої цегли з плескатим дахом).

  2. Хто входив у сім”ю , яка тут жила? (Слуги і раби).

  3. Як одягались єгиптяни? (У лляний одяг багаті з тонкого полотна, прості –з грубого полотна, жінки –сарафани, чоловіки –спідниці до колін).

  4. Що їли? (Пшеничні і ячмінні перепічки , каші, сушену рибу, овочі, а багаті –м”ясо, рибу, пироги, сир, фрукти, молоко, вино, пиво, медовий напій).



ТЕМА: Релігія та міфологія в Стародавньому Єгипті.

Огляд уроку.

1.Вірування стародавніх єгиптян.

2.Обожнювання тварин.

3.Поклоніння богу Озірісу.

4.Загробний суд Озіріса.

5. Обожнювання Нілу.
Мета:

на конкретному історичному матеріалі показати особливості релігії і міфології єгиптян;

розвивати вміння робити з підручником, як джерелом знань та ілюстраціями;

виховувати почуття толерантності до релігії інших народів.

Після уроку учні зможуть:

1.Вивчити §10 с.47-51

2.Відповісти на запитання на ст. 58.

3. Прочитати про єгипетські міфи в дитячій енциклопедії т.8 М.1975 р.

Основні поняття уроку: міф, релігія.

Тип уроку: комплексний.

Форми, прийоми і методи: робота з ілюстраціями .

Обладнання: підручник та ілюстрації в ньому. Дитяча енциклопедія т.8

^ ХІД УРОКУ:

35 хв. 1.Вивчення нового матеріалу.

1. Вірування стародавніх єгиптян.

2.Обожнювання тварин.

3.Поклоніння богу Озірісу.

4.Загробний суд Озіріса.

5. Обожнювання Нілу.

10 хв. 11. Закріплення.

1.Вивчення нового матеріалу

1.

Нут

Ра

Тот

Озіріс

Сет

2.

Сохмет

Хнум

Хатор

Бастет

Собак

3.

учень зачитує легенду про Озіріса ст..57
4.

5.




Богиня неба, небесна корона із зорями на тілі

Бог сонця→символ→жук скарабей

Бог мудрості і письма

Бог вмираючої, воскресаючої природи

Бог пустелі
Грізна богиня війни , жінка з головою левиці

Бог –баран

Богиня краси і кохання з головою корови

Богиня –кішка

Крокодил в водах Нілу

Муміфікація тварин після їх смерті і поховання з почестями.
Бог пустелі Сет убив свого рідного брата Озіріса –бога рослин і природи. Так як природа після суховію оживала, вирішували, що Озіріс згодом оживає. Його малювали у вигляді мумії, з якої проростає пшениця. Єгиптяни святкували воскресіння Озіріса і вирощували свіжу зелень у горщиках, які називались “полями Озіріса”.

Душу померлого приводив на суд у підземне царство бог –шакал Анубіс. Він зважував душу на терезах за допомогою статуетки богині справедливості Маат, визначаючи праведних і грішних.

Кожний фараон вважав, що після смерті і поховання його Ка (душі) зіллється з богом Озірісом в одне ціле і буде царювати в загробному світі.

Але єгипетські жреці стверджували , що вічне життя і загробне блаженство можуть заслужити і піддані фараона, якщо вони вели благочестивий спосіб життя.

Якщо покійника поховати по всіх правилах, то його душа не помре і пройшовши довгий шлях, добереться до Чертог Озіріса. Там стоять священні терези і на їх будуть зважуватись добрі і злі справи померлого. Озіріса легко можна було обдурити. Для цього потрібно було мати Книгу мертвих , яку клали в труну заможних єгиптян.

В 125-тому розділі книги наведений список злочинів, яких померлий не скоював. Якщо душа його виправдовувалась перед Озірісом, то він буде виправданий. Таким чином Книга мертвих повинна була допомогти заможній людині отримати місце в раю. Для бідняків, в яких не було засобів на муміфікацію і придбання Книги мертвих, не залишалось надії на загробне благополуччя.

Шанування р. Ніл .

Ніл під час розливу називали “Хапі” і поклонялись йому як богу.

Гімни, молитви на честь Нілу.

11. Закріплення

  1. Назви головних єгипетських богів. (Ра, Нут, Озіріс)

  2. Чому єгиптяни шанували жука скарабея? (Тому, що він був символом бога сонця Ра)

  3. Згадай про основне заняття єгиптян і скажи, чому вони особливо шанували бога Озіріса?(Землеробство. Тому, що він бог від якого залежить майбутній врожай.)

  4. За що обожнювали Ніл? (За те, що вкривав поля родючим намулом і дарував людям високі врожаї.)



ТЕМА: Культура в Стародавньому Єгипті.

Огляд уроку.

1.”Все на світі боїться часу, а час боїться пірамід”.

2.Писемність.

3. Освіта.

4.Наука.

Мета:

показати розвиток архітектури, писемності, освіти, зародження наукових знань та їх вплив на історію людства;

розвивати вміння робити з ілюстраціями;

виховувати почуття прекрасного.

Після уроку учні зможуть:

1.Вивчити §12 Писемність, освіта, наука в Єгипті. §14 Піраміди , гробниці, храми.

2.Відповісти на запитання в кінці параграфів , подивитись ілюстрації.

^ Основні поняття уроку: ієрогліфи, папірус.

Тип уроку: урок -лекція.

Форми, прийоми і методи: робота з ілюстраціями .

Обладнання: підручник та ілюстрації в ньому. Дитяча енциклопедія, О. Черевко. ”Сім чудес світу” // Історія в школі .– №  9. – 2003.
^ ХІД УРОКУ:

35 хв. 1.Вивчення нового матеріалу.

1.”Все на світі боїться часу, а час боїться пірамід”.

2.Писемність.

3. Освіта.

4.Наука.
10 хв. 11. Закріплення.

1.Вивчення нового матеріалу

1. Найдавнішим витвором архітектури є піраміда Хеопса в Єгипті, яка являється найбільшою кам”яною спорудою Єгипту “Велика піраміда” споруджена близько 2000 р. до н.е. Її основа займає площу 5,4 га. Витрачено на будівництво 2 млн.250 тис. блоків вагою 2,5 тони кожний. Окремі блоки важили до 30 тон. Вони припасовані один до одного так щільно, що не можна встромити лезо ножа.

Спочатку її висота була 146,7 м , тепер 137,3 м . Сторони основи 230,4 м. Поряд стоять піраміди Хафра і Менкуара. У 27 ст. до н.е. архітектор Імхотеп спорудив піраміду Джосера. Квадратна східчаста піраміда . Поховальна камера знаходилась не в піраміді , а під нею.

2. Єгипетська писемність –ієрогліфи.

В 1821 р. французький учений Жак Шампальон розшифрував ієрогліфи і прочитав стародавні написи. “Розетський камінь”.

Писали на папірусі. Тонкі смужки якого склеювали між собою. Найдовший папірус має довжину 40,5 м. Писали фарбою.

3. В єгипетських школах навчались хлопчики, а часом і дівчатка. Вчились писати спочатку на черепках розбитого глиняного посуду, а потім на старих, змитих папірусах. Якщо учень успішно навчався –давали новий папірус. Переписували учні різні навчальні тексти, вірші, казки. Вчитись було важко –кілька тисяч ієрогліфів (з них використовувалось 750).Невправних часом били. “Вухо хлопчика на спині”.

Писарі писали загостреними очеретинками. При собі носили дерев”яний пенал з двома чашечками для чорної і червоної фарб. Початок нового рядка або дату позначали червоною фарбою.

  1. Землеробський календар пов”язаний з розливами Нілу.

Астрономія . Жерці вели спостереження за зоряним небом. Об”єднували зорі в сузір”я, які нагадували обриси тварин. Винайдення сонячного, а потім водяного годинника.

Медицина. При бальзамуванні померлих лікарі вивчили будову людського тіла. Геродот писав, що у єгиптян багато лікарів. Одні лікують очі, другі –голову, треті –зуби, четверті –шлунок, п”яті –внутрішні хвороби. Винуватці хвороб –злі духи, лікували молитвами і заклинаннями. Ліки готували з рослин, мінералів, тварин. Під час розкопок учені знайшли багато хірургічних інструментів і десять медичних папірусів з описами хвороб і рецептами, папірус –20,5 м.

Математика. Постійно розраховували довжину , ширину, площу, кути. Виникла геометрія –“вимірювання землі”.

11. Закріплення.

  1. Як називають писемні знаки стародавніх єгиптян? (Ієрогліфи).

  2. Ким вони були розшифровані? (Жаком Шампальйоном.)

  3. На чому писали єгиптяни? (На папірусі.)

  4. Чому єгиптяни вважали, що книга краща, ніж гробниця? (Тому, що написане слово змушує згадувати людину, котра писала книгу.)

  5. Чого навчались в єгипетських школах? (Писати і читати.)

  6. Чому можна стверджувати, що єгиптяни високо цінували грамотність? (Тому, що лише грамотна людина могла стати писарем. А писарю живеться набагато краще.)



^

Узагальнення знань по темі:


Єгипет –перша цивілізація Стародавнього Сходу.”

  1. Як єгиптяни використовували воду Нілу для землеробства?

  2. Яке значення мали в житті Єгипту розливи Нілу?

  3. Які види ремесла існували в Єгипті ?

  4. Що вирощували селяни на полях ?

  5. Доведи, що Єгипет був державою .

  6. Кому належала вища влада в Єгипті ?

  7. Яка влада була в руках писаря ?

  8. Чому спалахували повстання в державі ?

  9. Яким був дім знатного єгиптянина ?

  10. Доведи що єгиптяни тонко відчували красу і прагнули внести її в свій побут.

  11. Як ти думаєш, чому єгиптяни голили голови і носили перуки?

  12. Чим відрізнялись їжа багатих єгиптян і бідних?

  13. Зберігся напис жерців про те, що вони “будують царю сходи на небо”. Використай цей факт для пояснення розмірів і форми пірамід.

  14. Як готувались царі до “вічного життя”?

  15. Згадай про основне заняття єгиптян і скажи, чому вони особливо шанували бога Озіріса.

  16. Яким тваринам поклонялись єгиптяни як богам?

  17. Чого навчали в єгипетській школі?

  18. Чим прославились єгипетські лікарі?

  19. Чому в Єгипті розвивалась математика?

  20. Чому можна стверджувати, що єгиптяни високо цінували грамотність?


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ УКРАЇНИ


Плани –конспекти уроків з теми:

Єгипет –перша цивілізація Стародавнього Сходу”


Вчитель: Захарова О.В.

Петрушівська ЗОШ 1 –111 ст.

Ріпкинського району

Чернігівської області
2004 р.

Схожі:

Природа й населення Стародавнього Єгипту icon«Мистецтво Стародавнього Єгипту»
Що ж служило передумовой для виникнення справді магічного мистецтва стародавніх єгиптян, що примушувало їх створювати такі грандіозні...
Природа й населення Стародавнього Єгипту iconКультура Стародавнього Єгипту
Дивовижні прикраси з золота, срібла, скульптури І сьогодні вражають своєю вишуканістю. В наш час цими технологіями володіє кожна...
Природа й населення Стародавнього Єгипту iconУроку з «Я І Україна». Тема: Що таке природа?
Мета: : закріпити поняття природа, нежива природа, жива природа формувати уявлення про моральну, естетичну, пізнавальну, валеологічну,...
Природа й населення Стародавнього Єгипту iconЛекція, 6 клас           Міфологія Стародавнього Єгипту. Міфи про створення світу І людей
Ра. Щойно лотос розкрився, як Ра своїм сяянням освітив, обігрів І оживив світ. А іноді єгиптяни уявляли, що на цьому ж пагорбі Світовий...
Природа й населення Стародавнього Єгипту iconПрирода навколо нас. Жива І нежива природа. У природі все пов’язане
Обладнання: зошит з друкованою основою для 2 класу «я І україна», схема «Природа», схеми ланцюжків живлення, три скриньки з написами...
Природа й населення Стародавнього Єгипту iconРеферат з дисципліни сучасні інформаційні технології на тему: «Характеристика...
Важливе місце в системі юридичної освіти має така наука, як історія держави І права зарубіжних країн. Вона визначає предметом свого...
Природа й населення Стародавнього Єгипту iconКомпетентність дошкільника у сфері Природа
Природа не має ні початку, ні кінця, вона безкінечна у просторі й часі, перебуває у безперервному русі, змінах. Отже, у цьому сенсі...
Природа й населення Стародавнього Єгипту iconУроки з курсу історії стародавнього світу Урок № Тема: «Вступ. Що...
Мета: Сформувати уявлення учнів про періодизацію історії та відлік часу. З'ясувати особливості епохи стародавнього світу як першого...
Природа й населення Стародавнього Єгипту iconРослини І тварини потребують нашого захисту. Будемо природі друзями
Природа чарує нас своєю красою. Вона викликає радість, здивування, а інколи-смуток. Природа дарує нам продукти харчування, допомагає...
Природа й населення Стародавнього Єгипту icon1. Що таке природа. Якою буває природа
Світло, одяг, тепло, вода, їжа, меблі, ліки, повітря, папір, паливо, будматеріали
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка